AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Jeg vil gjerne høre fra andre som har hatt dette lenge. Jeg har hatt det i ca 15 år, begynner å bli rimelig lei. Jeg leste om en dame som ble helt frisk fra IBS da hun fant ut at hun var smittet med parasitt, etter en behandling ble hun helt bra igjen. Har også lest at mange som har IBS kan ha sopp i tarmen. Har tenkt mye på å dra til legen for nye tester. Da jeg ble "utredet" var det kun snakk om vevsprøve via koloskopi, og om den ikke var positiv for cøliaki kunne jeg bare regne med ibs....ingen videre hjelp å få. Har brukt loperamid når det har vært på det versta og det funker jo kjempebra men da går jeg ikke på do på 3 dager for så å sitte på do lenge siste dagen hvor det virker som at hele systemet skal tømmes.... Vil gjerne høre om dere har noe tips til hvilke tester man bør etterspør hos legen? Har en ny lege som virker flink så det er kanskje noe håp om å få noe mer hjelp der enn hva jeg har fått tidligere... Anonymkode: 7d0ee...50f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Jeg fikk med meg avføringsprøve-kit hjem. Tok den første i dag. Er vel totalt ca 7 forskjellige prøver eller noe. Hvis disse ikke gjorde utslag blir det koloskopi. Skal også ta blodprøver med tanke på cøliaki og laktoseintoleranse. Anonymkode: d4ea5...bec
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk med meg avføringsprøve-kit hjem. Tok den første i dag. Er vel totalt ca 7 forskjellige prøver eller noe. Hvis disse ikke gjorde utslag blir det koloskopi. Skal også ta blodprøver med tanke på cøliaki og laktoseintoleranse. Anonymkode: d4ea5...bec Har levert avføringsprøve tidligere og tatt koloskopi. Men er det vits å gjøre det om igjen tror du? Anonymkode: 7d0ee...50f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Jeg hadde gastroskopi og koloskopi. Syns det er rart du ikke måtte gjennom gastro, det er en del de kan se der. Det er ikke noe i veien for å be om å sjekke litt mer, siden du er mye plaget. Anonymkode: fb3c8...909
Mezzosoprena Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Jeg har faktisk blitt veldig mye bedre av å bruke disse mageproduktene (det er sikkert ikke lov å skrive noe merke her inne?) som det reklameres for på TV o.l.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har levert avføringsprøve tidligere og tatt koloskopi. Men er det vits å gjøre det om igjen tror du? Anonymkode: 7d0ee...50f Skader ikke, tenker jeg Jeg har hatt IBS i 5 år. Hva jeg reagerer mer på og mindre, er nå så innlært, så har jo fått en helt ny livsstil når det kommer til kosthold. Og det har hjulpet masse. En annen ting som også har hjulpet meg MYE, er at ofte handler det om mengde når det kommer til mat. Å smake, eller ta en bit går ofte fint, men ikke et helt måltid. Jeg har klart (over flere år nå) i introdusere tilbake en del matvarer som jeg virkelig savnet, og det har hjulpet mye på humøret. Er veldig matglad, mat er vell det beste jeg vet 😂 Har fortsatt en del mat jeg nesten ikke kan spise noe av At du har en parasitt er nok usannsynlig. Men hvem vet, ikke jeg hvertfall. Men en ny tur til legen, kan jo ikke skade. MEN. De fleste leger har svært lite kunnskap om IBS. Så hva med å kanskje heller dra til en ernæringsfysiolog eller en lege med mer erfaring innenfor mage/tarm problematikk? Og hvordan står det til med din psykiske helse? Min IBS blir hvertfall svært påvirket av dette. Og om jeg er i aktivitet eller ei. Hele kroppen henger jo sammen og påvirker hverandre 😅 Står det ikke så bra til ellers både psykisk og fysisk, så kan IBS oppleves enda verre Anonymkode: 85dcb...23e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 Leser folk måtte kjempe for diagnose/finne ut av hva som er galt i mange mange år, mase om utredning, de finner ingenting, må mase om videre utredning, masse undersøkelser osv. Ofte når de ikke finner noe i avføringsprøven, vil de ikke utrede videre. Blir ikke tatt særlig seriøst før det blir kjempe akutt, så etter avvisning om utredning, mistet jeg håpet og orker ikke en evig kamp om å finne ut hva som er galt og får bare vente til det blir mer alvorlig som at det fosser blod (periodevis nye blod i toalettet, kvalme, magesmerter, infulensasymtomer, svie i mage, halsbrann at jeg brekker meg, kronisk lav jern osv og vært sånn noen år). jeg hadde foresten sånn parasitt for noen År siden også og det varte vel noen mnd.; rapet rotten egg, konstant feber, diaré og oppkast, syke magesmerter i perioder, mye luft og gravidmage , den rottene egg lukten smaken jeg rapet var grusom, brakk meg jo bare av den også. Anonymkode: 1aee0...488
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå