Gå til innhold

Katt med støvsugerangst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har to katter en på 4 og en på 2. Frøken på fire liker ikke støvsugeren med tolererer den, trekker seg unna og følger med, men blir ikke redd. Men til tross for at hun er en god rollemodell er minsten livredd.

Han får sterke angstreaksjoner som kan sitte i i lang tid etter støvsugingen er over. Han gjemmer seg når støvsugeren blir funnet frem, og løper for livet når den kommer på. Etter støvsuging fortsetter han å gjemme seg i lang tid, og er stiv og skvetten når han kommer frem, noe som kan vare i opptil omkring 24 timer. Han har vært sånn siden han var liten, og det blir heller verre enn bedre med «eksponering».

Noen som har erfaringer med ting som kan dempe angsten og gi pus ett mer normalt forhold til støvsugeren? 

Anonymkode: eecba...798

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha støvsugeren liggende fremme hele tiden. Dager/uker om nødvendig, så han får mulighet til å forstå at den ikke er farlig. Katter vil godta gjenstander som en del av miljøet om det står fremme lenge nok. Om støvsugeren alltid ligger i et kott, og lager masse lyd og er skummel når den først kommer ut, så har han ikke mulighet til å erfare at den ikke er farlig. 

Anonymkode: 104c8...291

• Liker 2
Skrevet

Mine pleier å springe ut med en gang støvsugeren kommer frem. Er de inne pleier de å være under sengen på soverommet. Da unngår jeg å støvsuge der. Om du har innekatter ville jeg latt han gjemme seg og latt være å støvsuge der han er.

Anonymkode: b2461...e5b

Skrevet

Alle katter har angst for støvsugere. 

Anonymkode: bebed...0d3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ha støvsugeren liggende fremme hele tiden. Dager/uker om nødvendig, så han får mulighet til å forstå at den ikke er farlig. Katter vil godta gjenstander som en del av miljøet om det står fremme lenge nok. Om støvsugeren alltid ligger i et kott, og lager masse lyd og er skummel når den først kommer ut, så har han ikke mulighet til å erfare at den ikke er farlig. 

Jeg har prøvd det. Til å begynne med gikk han ring rundt den og viser at han er redd den. Og etter noen dager ble den en del av «miljøet» som du sier. Men idet den blir flyttet på er reaksjonene hans de samme igjen. 

og jeg får på en måte aldri vist han den ikke er farlig siden hans aktivering er så sterk at han vet den er farlig.

Skrevet

Har du ute- eller innekatter? 

Jeg pleier helst å støvsuge når kattene er ute, men det er jo ikke alltid det passer. 

Rådet om å la støvsugeren stå framme hele tida, høres lurt ut. Jeg har gjort det samme selv med reiseburet for at katten skulle bli trygg på det. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville moderere det til at ingen katter liker støvsugere, mange er redd dem. Men denne fyren har angst som går utover hans livskvalitet. 

Skrevet
Just now, Perelandra said:

Har du ute- eller innekatter? 

Jeg pleier helst å støvsuge når kattene er ute, men det er jo ikke alltid det passer. 

Rådet om å la støvsugeren stå framme hele tida, høres lurt ut. Jeg har gjort det samme selv med reiseburet for at katten skulle bli trygg på det. 

De er «inne» katter ja. I form av at de ikke er ute alene. Selv om det kunne vært en ide å prøve å slippe de ut for en rask støvsuging 🤔

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine pleier å springe ut med en gang støvsugeren kommer frem. Er de inne pleier de å være under sengen på soverommet. Da unngår jeg å støvsuge der. Om du har innekatter ville jeg latt han gjemme seg og latt være å støvsuge der han er.

Anonymkode: b2461...e5b

Jeg lar han gjemme seg, og støvsuger en etasje pr støvsuging, for å ikke komme for nær hvor han gjemmer seg. 

Som fører til dobbelt så mye støvsuging og jeg vil så gjerne at han skal lære seg at støvsugeren ikke er livsfarlig og slippe å bli så redd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mine følger med, og er rett i nærheten. Eldste gir den til og med et fres i stedet for å trekke unna. Mens yngste har respekt nok til å holde seg minst en meter unna. 

Har med det heller ingen gode råd, TS. Jeg har ikke gjort annet enn at de er vant med at roboten går 2 timer annenhver dag, og at vi drar over møbler og tepper 2-3 ganger i uka, siden de var kattunger. Men det høres virkelig ikke greit ut for lillepus å være så redd, så lenge, så jeg håper du finner en løsning. 

Anonymkode: f68e1...ff4

Skrevet

Takk! 
Om man følger hvordan menneskers fobier fungerer så er jo eksponering nøkkelen, men innenfor et håndterbart nivå. Å ha støvsugeren fremme er håndterbart, men det er ikke noen nivåer mellom å tolerere det og full flight når støvsugeren blir berørt. Men det er gjerne her man må begynne. Å flytte rundt på den uten å skru den på.

Vi bruker positiv forsterkning, og han responderer veldig godt både på verbale tilbakemeldinger, godbiter og kos. Han er heller ikke en angstpreget fyr i møte med typiske katteutfordringer som bil, bur, dyrlege, eller fremmede katter ute. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk! 
Om man følger hvordan menneskers fobier fungerer så er jo eksponering nøkkelen, men innenfor et håndterbart nivå. Å ha støvsugeren fremme er håndterbart, men det er ikke noen nivåer mellom å tolerere det og full flight når støvsugeren blir berørt. Men det er gjerne her man må begynne. Å flytte rundt på den uten å skru den på.

Vi bruker positiv forsterkning, og han responderer veldig godt både på verbale tilbakemeldinger, godbiter og kos. Han er heller ikke en angstpreget fyr i møte med typiske katteutfordringer som bil, bur, dyrlege, eller fremmede katter ute. 

Dette. La støvsugeren ligge fremme til katten fint kan gå rundt den. Så, flytt bare én del av støvsugeren noen cm til siden, og fortsett med dagen din. Gjør dette flere ganger om dagen, og ikke se på katten når du gjør det. Katten må først bli vant til at støvsugeren er fremme, så til de små lydene den lager når den blir flyttet litt på (start i det små. Musesteg). Så må man jobbe seg opp til at man kan skru den av og på i ett sekund, så to sekunder etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...