Gå til innhold

Stoffskifte prøver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Analysator P - TSH: 0,06 (0,30 - 4,2)

P - T4, fritt: 16,3 (11,0 - 22,0)

P - T3, fritt: 5,6 (3,1 - 6,8)

P - TRAS (IS 90/672): <0,9 (0,0 - 1.8)

Heisann. Fikk blodprøve svarene men forstår de ikke, noen som vet om disse er normale? Legen er ikke der før neste uke så får ikke svar der.

Anonymkode: 5cc5c...b56

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Heisann. Fikk blodprøve svarene men forstår de ikke, noen som vet om disse er normale? Legen er ikke der før neste uke så får ikke svar der.

alle er normale, bortsett fra den øverste som er for lav. Det som står i parantes er det verdiene skal/bør ligge på, altså referanseomr. Det som står før parantes var det du hadde som resultat.

Skrevet

Fint å se at de tar T3 i alle fall.

Anonymkode: d914f...dd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, de er ikke normale. 

TSH er for lav = lett forhøyet stoffskifte. 

De andre er normale, så det kan lønne seg å teste 1-2 ganger til over en periode for å se om det går tilbake. 

Skrevet
Fløff skrev (4 timer siden):

Nei, de er ikke normale. 

TSH er for lav = lett forhøyet stoffskifte. 

De andre er normale, så det kan lønne seg å teste 1-2 ganger til over en periode for å se om det går tilbake. 

Takk for svar. Er den tredje prøven jeg har tatt og det er alltid under 0.1 på TSH, dumt at min lege er borte og vanskelig å komme til andre leger her jeg bor. Er det sånn at jeg burde gått på medisiner tro? Føler meg så sliten og svimmel og ubehag i kroppen. 

Skrevet

Går du på medisiner? Er prøvene tatt fastende på morgenen?

Anonymkode: 0d576...c7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går du på medisiner? Er prøvene tatt fastende på morgenen?

Anonymkode: 0d576...c7c

Bruker ikke annet en paracet av medisiner og prøvene tar jeg alltid fastene

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for svar. Er den tredje prøven jeg har tatt og det er alltid under 0.1 på TSH, dumt at min lege er borte og vanskelig å komme til andre leger her jeg bor. Er det sånn at jeg burde gått på medisiner tro? Føler meg så sliten og svimmel og ubehag i kroppen. 

Noen her spør om du tok prøvene fastende, det trenger du ikke. Det påvirker ikke resultater.

Ja, du bør henvises til endokrinolog da høyt stoffskifte er litt mer komplisert å medisinere sånn på rappen. Og du burde få en ultralyd av skjoldbruskkjertelen for å sjekke at det ikke kommer av (godartet) svulst der. Jeg hadde sistnevnte. 

Si til legen du vil ha henvisning til spesialist eller endokrinologisk avdeling på sykehus.

Du burde igrunnen også bytte fastlege, for det er ikke særlig tillitsvekkende at du har gått lenge med forhøyet stoffskifte. 

0,1 er for lav TSH.

Et argument til for å sjekkes hos spesialist er at du ikke har høy T4 opp mot 21-22 eller over, det pleier man få i de mer «klassiske» tilfellene. Men dette er individuelt. 

Men, du er ikke krisehøyt altså- så jeg vet ikke om dette blir medisinert eller ei. 

Endret av Fløff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...