Gå til innhold

hva er fondue?


^me^

Anbefalte innlegg

jeg har nettopp blitt medlem i en bokklubb, min venninde ble også interesert i denne bokklubben, og hvis jeg verver henne kan jeg velge bland mange kjøkken ting, der i blandt et fondue sett.

for det første, hva er fondue og hvordan brukes det?

har hørt så mye om fondue og ble litt nyskjerrig på dette, bruker dere fonduen mye?

hvilke anledninger brukes det mest til?

takker for svar.

hilsen clueless...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fondue er en slags saus som man dypper forskjellige ingrediener i. Det kan være en søt fondue (f.eks. sjokoladefondue) hvor man dypper kakebiter, frukt og marshmallows. Eller det kan f.eks. være ostefondue hvor man dypper brødbiter, grønnsaker, kjøtt osv. Fondue er jo veldig sosial mat da, man samles rundt bollen som står over et telys (for å holdes varm), mens alle har sine pinner de bruker til å dyppe i med. Ikke noe jeg ville servert som middag, men veldig gjerne som kveldskos.

Noen oppskrifter:

Sjokoladefondue: 2,5 dl kremfløte smeltes med 500 g sjokolade (gjerne toblerone eller annen litt mer spennende sjokolade eller f.eks. hvit sjokolade). Tilsett gjerne et par skjeer cognac, whisky eller likør for en mer "voksen" smak. Litt kaffe i er også godt.

Ostefondue: Varm opp 4 dl hvitvin, 1 presset hvitløksfedd, 600 g vellagret hvit ost og 1 ss maisenna. Bruk gjerne blåmuggost i stedet og ha i litt revet muskat og presset sitron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre har man vanlig fondue hvor man steker biter av biff i olje og serverer med forskjellige sauser, grønnsaker og brød, eller japansk fondue der alle koker sin biff i buljong og spiser den med diverse tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre har man vanlig fondue hvor man steker biter av biff i olje og serverer med forskjellige sauser, grønnsaker og brød, eller japansk fondue der alle koker sin biff i buljong og spiser den med diverse tilbehør.

:Nikke:

Kan også bruke kylling. Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det ostefondue som er "vanlig" fondue.

Navnet kommer av det franske ordet "smelte", så da tør jeg påstå at det er ostefondue som er den originale fonduen ;)

Til ostefondue bruker man kun brød å dyppe. Ikke grønnsaker og kjøtt og andre ting. Ved siden av drikker man hvitvin og varm te.

Og jeg ville helt klart servert ostefondue som middag. Det er veldig mektig og tung mat, så noen "koserett" til kvelds synes jeg ikke det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt, hva slags ost bruker man i fonduen? Blir det ikke litt kjedelig å ha dette som et helt måltid eller bruker man forskjellige oster? Jeg er nemlig super fan av oster så jeg tenker at dette kanskje er noe for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva serverer dere til når dere lage fondue med kjøtt? Jeg synes det er super godt, men vet ikke helt hva jeg skal ha til. Husker en gang at jeg fikk mange slags "dipper" til. En laget av sylteagurker, en av rødbeter, en med hvitløk/løk osv. Slike kunne jeg tenkt meg oppskrifter på.

Og hva dypper dere i sjokolade fondue nå når jordbær sesongen er over? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fondue med kjøtt har jeg blitt servert ris og grønnsaker en gang. En annen gang har jeg blitt servert ovnsbakte potetbåter og brød. Tror du kan ha det meste til, så lenge du skal ha det til middag, den eneste forskjellen er at du steker kjøttet selv og velger type kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri servert eller blitt servert fondue som middag med ris/poteter osv. Jeg er vant til biter av godt brød, forskjellige grønnsaker og kjøtt i biter og spekemat som man dypper i fonduen. Ingen "tallerken-mat", med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg spiste det fikk vi der servert med ris og salat til. Dvs, ris og slat på fatet, og buter av kjøtt kom jo fra tid til annen fra "pinnen min" da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og et lite tips om gode ting å dyppe i sjokolade?

FRUKT !! :Nikke:

Bananer, jordbær, eplebiter og den slags er stor suksess her i huset når mor tar frem chocolatieren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har oppskrifter på slike dipper vel? Og et lite tips om gode ting å dyppe i sjokolade?

Jeg kom jo med masse tips i innlegget lenger opp: kakebiter, frukt, marshmallows...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...