Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #1 Skrevet 29. september 2005 Mora mi har vært sykemeldt i ett år, og jeg vet ikke hvordan reglene er. Har arbeidsgiver rett til å si henne opp etter dette? De har jo ikke plikt til å betale ut penger utover dette har jeg forstått... Hun har forøvrig fått avslått krav om yrkesrettet attføring. Hva gjør man i så tilfelle? Egentlig burde hun ha vært uføretrygdet (både min og legens mening). Noen som har greie på disse sakene? Emma
aline Skrevet 29. september 2005 #2 Skrevet 29. september 2005 Mora mi har vært sykemeldt i ett år, og jeg vet ikke hvordan reglene er. Har arbeidsgiver rett til å si henne opp etter dette? De har jo ikke plikt til å betale ut penger utover dette har jeg forstått... Hun har forøvrig fått avslått krav om yrkesrettet attføring. Hva gjør man i så tilfelle? Egentlig burde hun ha vært uføretrygdet (både min og legens mening). Noen som har greie på disse sakene? Emma ← vet en på jobben her ble sagt opp selv om han var sykemeldt ihvertfall, mener det er ett år han hadde gått sykemeldt ja, og at de da etter den tiden kunne si ham opp.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #3 Skrevet 29. september 2005 Bedriften har lov til å si opp etter ett år sykemelding, men veldig vanlig er det ikke at det blir praktisert. Hvis moren din har mulighet kan hun ha begrenset arbeidstid en stund og tilretteleggelse på arb.plassen. Ellers må hun søke om rehabliliteringspenger fra trygdekontoret; hun må da være i behandling for utsikter til å bedre helsen.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #4 Skrevet 29. september 2005 og legen burde jo vite gangen i dette han!! Hvis han mener at hun burde vært uføretrygdet er det jo litt søkt å søke om YA, for da skal man være friskemeldt Ring trygdekontoret og be om veiledning.
Gjest XXX Skrevet 29. september 2005 #5 Skrevet 29. september 2005 Bedriften har lov til å si opp etter ett år sykemelding, men veldig vanlig er det ikke at det blir praktisert. Hvis moren din har mulighet kan hun ha begrenset arbeidstid en stund og tilretteleggelse på arb.plassen. Ellers må hun søke om rehabliliteringspenger fra trygdekontoret; hun må da være i behandling for utsikter til å bedre helsen. ← Å, det blir mer og mer vanlig at arbeidsgiver benytter seg av muligheten til å si opp en ansatt etter ett års sykmelding.
Wildrose Skrevet 29. september 2005 #6 Skrevet 29. september 2005 Arbeidsgiver kan faktisk si opp etter kortere tid også, hvis det feks. er søkt om yrkesrettet attføring. Det vil jo i grunn si at personen ikke kan komme tilbake i samme jobben. Det skjedde med meg etter ca 8 mnd og en søknad om yrkesrettet attføring. ( men jeg var hele tiden åpen i forhold til arbeidsgiver) Fikk forøvrig y.a godkjent.
Gjest trudeee Skrevet 30. september 2005 #7 Skrevet 30. september 2005 JA DET KAN DE. Se arbeidsmiljøloven, husker ikke paragrafen, men søk på goggle etter den du!
Immature Skrevet 1. oktober 2005 #8 Skrevet 1. oktober 2005 Her er linken til arbeidsmiljøloven. Det er mer vanlig at en arbeidsgiver bruker loven til å si opp langtidssykmeldte. Men flere bedrifter er medlemmer i forskjellige organisjasjoner som setter grenser for hvordan de kan bruker lovverket. F.eks. har flere bedrifter som er medlem i handel og kontor ikke lov til å si opp en ansatt før det har gått to år. Derfor er det veldig viktig å vite hvilke bestemmelser som er på ens arbeidsplass, slik at en ikke går å bekymrer seg unødig om det skulle skje at en ble langtidssykemeldt, eller om andre ting skulle skje.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #9 Skrevet 2. oktober 2005 og legen burde jo vite gangen i dette han!! Hvis han mener at hun burde vært uføretrygdet er det jo litt søkt å søke om YA, for da skal man være friskemeldt Ring trygdekontoret og be om veiledning. ← Det er et krav om at attføring skal være prøvd før man kan søke uføretrygd!
Dan Skrevet 2. oktober 2005 #10 Skrevet 2. oktober 2005 Skulle bare mangle. Kan da ikke ha syke folk slengenes i korridorene heller ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå