Eplesmil Skrevet 29. september 2005 #1 Skrevet 29. september 2005 Hei. Jeg er veldig glea i å "knaske" hasselnøtter,mandler og tørkede aprikoser. Er dette fetende ?? Jeg inbiller meg at det ikke er like usunt som å spise sjokolade men jeg vet ikke..... Men men... jeg går jo ikke ned i vekt samme hvor hva jeg spiser... det kan virke sann til tider i alle fall
Gjest slafsa Skrevet 29. september 2005 #2 Skrevet 29. september 2005 Ja, det er fetende selv om fettet er sunnere. Og det kommer også an på hvor store mengder du får i deg de gangene du spiser. Jeg tror nok at du vil merke det på vekta hvis du kutter ut nøttene og spiser et eple e.l. i stedet. Så kan du ha nøttene som helgekos, men ikke i ubegrensede mengder.
Gjest Gjesta Skrevet 29. september 2005 #3 Skrevet 29. september 2005 Sånn kalorimessig er det like "fetende" som f.eks. sjokolade, siden nøtter inneholder mye (50% eller mer) fett, og dermed også kalorier. Det samme gjelder for tørket frukt, som er konsentrert energi med endel sukker i. Så selv om nøtter og frukt er sunnere enn prosesserte godterier, er det allikevel formidable kaloribomber. Husk at "sunt" ikke nødvendigvis betyr det samme som "slankende". Mat kan være sunn, men allikevel ha masse kalorier i seg.
Cronos Skrevet 29. september 2005 #4 Skrevet 29. september 2005 Hvis du bytter ut annen mat med nøtter tror jeg det er bra. Det er MYE fett i de, men det er sunt fett. Jeg spiser gjerne nøtter. Men så er jeg også streng i kosten, slik at nøtter alltid er et substitutt for noe, ikke et tillegg. Føler jeg meg småsulten kan jeg ta noen nøtter. Eller bytte ut 1 brødskive med noen nøtter. Men spiser man det som godteri innbiller jeg meg at det er i samme kategori usunnhet som nettopp godteri.
Nella Skrevet 29. september 2005 #5 Skrevet 29. september 2005 Hvis du ikke går ned i vekt samme hva du spiser så bør du kanskje kikke litt på kaloriene du spiser hver dag så ser du fort hva du trenger å endre på. vektklubben.no er gratis og åpner forhåpentligvis snart. På iform.no ligger det også en matvaretabell bla. For nøtter er sunt i moderate mengder, men inneholder fortsatt masse kalorier. Det sunne fettet må vi ha i oss. Tørkede aprikoser er kjempegodt og det beste du kan spise av tørket frukt. Da med tanke på påvirkning av blodsukkeret og svingninger i det. Men som et eksempel: Daglig inntak av : 100g aprikoser (9-10 av de store løsvekt, halv pose eldorado) 20 stk mandler 20 stk hasselnøtter Det gir tilsammen et kaloriinntak på rett over 500kcal.... Med et underskudd på 500kcal om dagen i snitt vil du miste 0,5kg i uka ca. Så lite skal til for å ødelegge vektnedgangen da. Men det er jo ikke like usunt i forhold til at det ikke er tilsatt sukker bla da
Twigi Skrevet 29. september 2005 #6 Skrevet 29. september 2005 Jeg spiser mye nøtter, for jeg må ha sunne alternativer til snop Hvis jeg ønsker å gå ned, må jeg holde meg til mindre doser - maks en håndfull nøtter per dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå