Gå til innhold

Neseblod tenåring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en tenåring som har blødd neseblod i flere år. Han blør masse i perioder, og så er det lengre perioder uten.

Han har vært igjennom 3 runder med etsing av blodkar i nesen. Det blir bedre enn kort periode før effekten avtar og det blir akkurat som før. 

Nå blør han en del igjen, men nekter å etse flere ganger pga det er ubehagelig, og han opplever ingen effekt.

Er det noe mer å gjøre bortsett fra denne etsingen? Og vil han etter hvert vokse dette av seg? Når?

Erfaringer, anyone? 🤷‍♀️

Anonymkode: 9561d...d69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han det bra psykisk? Mye stress? Hvordan er lufta der dere bor? 

Jeg blødde mye neseblod da jeg slet psykisk som ungdom. Nå kan jeg blø som en foss i perioder hvor det er mye stress. Jeg blør også en del neseblod på vinteren når det er tør luft

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

Jeg oppfatter ikke at han sliter noe spesielt psykisk. Litt opp og ned i humøret, men ikke noe jeg oppfatter som annet enn hormoner og klassisk tenåring.

Som du sier - litt verre på vinteren med tørr luft, men det kan oppstå hele året.

Skrevet

Føler ikke at han stresser mye heller. Snarere tvert i mot - er litt mer kuuul og laidback enn jeg skulle ønske... 🤭

Skrevet

Rart han ikke har blitt undersøkt mer. Jeg slet med mye neseblod da jeg var tenåring og ble "brent" inni nesen. Hos meg gikk det over da jeg ble eldre. Men tenker jo siden det ikke hjelper han at legen burde sjekket om det er mer enn hormonielt for alderen. 

Anonymkode: c6c62...8ac

• Liker 1
Skrevet

Luftfukter på rommet

Anonymkode: 391e0...a73

• Liker 1
Skrevet

Takk for flere svar.

Når gikk det over for deg, AB litt lengre oppe?

Luftfukter er kanskje ikke så dumt. Han sitter en del på rommet og spiller PC - blir vel ikke verdens beste innemiljø av det...

Skrevet

Flere med erfaring?

Skrevet

I vår familie er dette arvelig. Ser ut til å være spesielt guttene som rammes. Broren min hadde det og flere av sønnene mine har hatt det. De vokser det av seg heldigvis. 15-åringen er inne i denne perioden nå, men regner med at han også vokser det av seg slik de andre har gjort.

• Liker 1
Skrevet

Jeg blødde mye neseblod i barndommen, særlig om jeg var forkjølet/tett. Fikk etset av blodårer men blødde fortsatt endel frem til det ga seg litt i tenårene. Husker ikke helt alder.  

Har også fått konstantert polypper i nesen som ble fjernet for ca.10 år siden. Blør sjelden nå som voksen, men tett nese og/eller tørre neseslimhinner er en trigger hos meg. Har god erfaring med å bruke neseolje, så vil anbefale det hvis han er tørr i nesen.

Anonymkode: 5477f...b18

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Skrevet

Har dere sjekket for mugg i huset? Blødde vilt neseblod før, var irritabel, vondt i hodet og typisk tenåring. Viste seg det var muggsopp i huset jeg bodde i.

Anonymkode: d2233...c11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 17.07):

Takk for flere svar.

Når gikk det over for deg, AB litt lengre oppe?

Luftfukter er kanskje ikke så dumt. Han sitter en del på rommet og spiller PC - blir vel ikke verdens beste innemiljø av det...

Mener det ga seg i ca rundt 15 års alderen. Men har i ettertid hvis jeg stresser mye fått neseblod selv i voksen alder. Men det kan jo skje hvem som helst. Men ville tro at når ingen ting nytter så burde han jo vært hos spesialist.

Anonymkode: c6c62...8ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...