AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Hei, jeg har fått diagnosen ADHD uoppmerksom. Har gått på ritalin en stund nå. Den hjelper godt mot konsentrasjonsproblemene og at jeg klarer å håndtere overfølsomheten min bedre. Det som derimot er negativt med den er at effekten varer maks 2-3 timer, så daler konsentrasjonen nedover. Det er depot tabletter og det står at den skal vare i ca 8 timer, så hvorfor varer den så lite hos meg? Jeg ble akkurat ferdig hos psykiateren på DPS, han sa at nå er det fastlegen som skal overta medisinbruken. Jeg forklarte psykiateren at effekten går ut etter et par timer, han sa det var veldig individuelt på hvor lenge den varer på folk men han foreslo aldri å prøve ut en annen medisin på meg. Er dette noe jeg kan ta opp med fastlegen min siden det er han som har ansvaret for dette fra nå av? Og kan han skrive ut resept på en annen medisin eller er jeg nødt til å gå på ritalin siden psykiateren kun skrev ut den på resept? Noen som går/har gått på ritalin og hvordan opplevde dere denne medisinen? Har lest litt om aduvanz og da er det flere som går god for denne medisinen fremfor ritalin. Kom på at psykiateren sa at det var flere bivirkninger med andre medisiner enn ritalin, men da er det jo rart at det er flere som er mer positive til aduvanz enn ritalin. Anonymkode: ee317...deb
Hedvig88 Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Hvis medisinering er startet opp/initiert hos spesialist så kan fastlege søke om godkjenning for å kunne skrive ut medisinen, men har også da mulighet for å endre medisin. På godkjenningen er det samme virkestoffet, så nærliggende å tro de vil utforske muligheten for f.eks Concerta (også methylfenidat), men om det er grunn til å hoppe over den (f.eks bivirkninger, kort virkning av methylfenidat, uønsket virkning) så kan andre medikamenter søkes om forskrivningsrett for. Da f.eks Aduvanz. Jeg opplevde store nedturer på ritalin, fordi den virker raskt, har en linje med effekt for så å falle raskt. Problemet er at medisinen går ut før man kan ta ny dose, så nedturene var ganske hemmende. Aduvanz skal virke i ca 13 timer, er kapsel med granulat som tas opp jevnlig. Jeg har enormt effekt av den, uten nedturene, og jeg opplever å bli ordentlig trett på kvelden der jeg før slet med å sove pga overaktivering. Har bivirkninger som mindre matlyst, men de gir seg etter noen uker. Adhdjentene på Facebook er veldig nyttig 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Du må jo snakke med legen din om dette og ikke oss på kg. Anonymkode: f0d89...f4f
Hedvig88 Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må jo snakke med legen din om dette og ikke oss på kg. Anonymkode: f0d89...f4f Og det antar jeg at personen skal, siden hen faktisk undrer på bytting. Det er ikke noe vi kan hjelpe med all den tid en lege må skrive det ut. Men overraskende nok, så er det til stor hjelp å høre andres erfaringer slik at man kan ta det med seg til nettopp legen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå