AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 I det siste har jeg lurt på hva som er galt med meg, for jeg er så svimmel og trett! Konstant egentlig. Legen finner ikke ut av det. Min bestemor sa til meg at kanskje jeg er dehydrert? Jeg drikker kun tre glass cola daglig. Liker ikke vann og saft. Av og til drikker jeg litt kaffe. Kan man bli svimmel og slapp hvis man er dehydrert? Hva kan jeg gjøre selv evt for å bli bedre? Forstår jeg må drikke vann sikkert men... Noe annet? Noen sa farris pga salter....? Anonymkode: 9be1b...5df
KjøttOPP Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Sjekk albuminnivået i blodet. Hvis det er høyt, er du dehydrert.
minister-mio Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 Se etter når du er på toaletter om urinen er blank 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan man bli svimmel og slapp hvis man er dehydrert? Hva kan jeg gjøre selv evt for å bli bedre? Forstår jeg må drikke vann sikkert men... Noe annet? Noen sa farris pga salter.... Ja. Drikke vann. Farris er lurt. Anonymkode: 715ee...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #5 Skrevet 25. september 2021 Om du klyper i huden på håndleddet og huden blir stående er du dehydrert. Anonymkode: 9d8a7...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 Du drikker bare tre glass cola?? Er det store glass? Anonymkode: 8b74d...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #7 Skrevet 25. september 2021 KjøttOPP skrev (10 minutter siden): Sjekk albuminnivået i blodet. Hvis det er høyt, er du dehydrert. Men da må jeg til lege. Hva kan jeg gjøre selv? Det er jo lørdag og jeg er bekymret minister-mio skrev (6 minutter siden): Se etter når du er på toaletter om urinen er blank Blank? Nei den er veldig gul-oransj AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja. Drikke vann. Farris er lurt. Anonymkode: 715ee...a5f Ok da skal jeg det! AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du klyper i huden på håndleddet og huden blir stående er du dehydrert. Anonymkode: 9d8a7...ca5 Prøvde det nå. Huden står ikke men går sent tilbake til flatt, om du skjønner.. Litt seig bevegelse liksom.. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du drikker bare tre glass cola?? Er det store glass? Anonymkode: 8b74d...5c8 Nei sånne vanlige glass. De er vel 3 dl store? Anonymkode: 9be1b...5df
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #8 Skrevet 25. september 2021 Du har definitivt godt av mer væske, tenk omtrent 2L (og da telles ikke kaffe/øl/vin og andre ting som er vanndrivende). Jeg er altfor dårlig til det selv, fordi jeg heller ikke liker vann. En ting jeg synes er godt er farris og juice blandet 50/50 (smak deg frem til rett blanding for deg) - da slipper du for mye kullsyre, for mye salt og for mye sukker. Veldig lettdrikkelig, og kan has på store flasker i kjøleskapet. Anonymkode: 82925...414 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #9 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da må jeg til lege. Hva kan jeg gjøre selv? Det er jo lørdag og jeg er bekymret Blank? Nei den er veldig gul-oransj Ok da skal jeg det! Prøvde det nå. Huden står ikke men går sent tilbake til flatt, om du skjønner.. Litt seig bevegelse liksom.. Nei sånne vanlige glass. De er vel 3 dl store? Anonymkode: 9be1b...5df Fyll opp så du har 1,5 L stående med væske, og drikk det utover dagen. Tror ikke dehydrering uansett er den bakenforliggende årsaken til dine problemer uansett Anonymkode: 07784...e54
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #10 Skrevet 25. september 2021 Er liksom ikke tørst. Dvs har litt tørr munn men drikker lite uansett og bryr meg ikke om tørrhet. Har veldig tørr hud. Siste ukene har klødd og klødd over hele kroppen. Syk hodepine n svimmel og trett. Er vel lurt å presse i seg drikke og se om det hjelper da. Ts Anonymkode: 9be1b...5df
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #11 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har definitivt godt av mer væske, tenk omtrent 2L (og da telles ikke kaffe/øl/vin og andre ting som er vanndrivende). Jeg er altfor dårlig til det selv, fordi jeg heller ikke liker vann. En ting jeg synes er godt er farris og juice blandet 50/50 (smak deg frem til rett blanding for deg) - da slipper du for mye kullsyre, for mye salt og for mye sukker. Veldig lettdrikkelig, og kan has på store flasker i kjøleskapet. Anonymkode: 82925...414 Takk for tips det skal jeg prøve. Skal gå og kjøpe nå. Anonymkode: 9be1b...5df
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #12 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da må jeg til lege. Hva kan jeg gjøre selv? Det er jo lørdag og jeg er bekymret Blank? Nei den er veldig gul-oransj Ok da skal jeg det! Prøvde det nå. Huden står ikke men går sent tilbake til flatt, om du skjønner.. Litt seig bevegelse liksom.. Nei sånne vanlige glass. De er vel 3 dl store? Anonymkode: 9be1b...5df Du kan måle glassene med dl-mål, eller sjekke hvor fort du drikker opp en 1,5 L colaflaske. De færreste glass er så store. Men utfra det du beskriver tror jeg definitivt du er hvertfall litt dehydrert, jeg får også liknende situasjoner når jeg drikker for lite over tid, særlig hvis jeg også er stressa samtidig, siden mye stress også kan gi liknende symptomer Anonymkode: 82925...414 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #13 Skrevet 25. september 2021 Tørre lepper og veldig gul urin kan være tegn på at man er dehydrert. Anonymkode: 1a0fb...509 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. september 2021 #14 Skrevet 25. september 2021 Symptomer ved dehydrering Redusert mengde urin. Stående hudfolder. Om huden trekkes sammen på maven eller på underarmen, blir hudfolden stående ved dehydrering. Tørre slimhinner i munnen. Et matt preg over øynene. Hodepine.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #15 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tips det skal jeg prøve. Skal gå og kjøpe nå. Anonymkode: 9be1b...5df Prøv i et glass først, slik at hvis du ikke liker det, så kan du drikke det litt hver for seg Anonymkode: 82925...414
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #16 Skrevet 25. september 2021 Du er definitivt dehydrert. Lær deg å drikke vann. Kjøp en pose knust is på butikken, ha i en sitronskive eller noe annen frukt du synes er god, lær deg å like det 🙂 Anonymkode: 298d2...325 1
skruf Skrevet 25. september 2021 #17 Skrevet 25. september 2021 (endret) Høres ut som om bestemoren din har rett Du ville nok hatt godt av å få i deg mere væske som ikke er koffeinholdig i løpet av dagen; tre glass om dagen med cola er for lite, i tillegg innholder cola koffein som er vanndrivende, ergo kvitter kroppen seg med mere væske. Det beste ville vært vann, men hvis du ikke liker det så prøv med saft. Eller smakstilsatt vann. Fyll f.eks en karaffel eller flaske med vann og sitron/agurk/jordbær og putt i kjøleskapet Helst bør du drikke minst en liter væske om dagen som ikke inneholder koffein, mere hvis du er i aktivitet/trener. Tegn på for lite væske er gjerne hodepine, slapphet, tørr hud og lepper, tørre slimhinner, tisser sjeldent og urinen er mørk og kan lukte stramt. Ved mere alvorlige tilfeller så kan du få stående hudfolder, dvs du kan sjekke med å dra sammen og opp huden oppå hånden din. Blir den stående og går ikke ned igjen så er du ganske dehydrert. Sult kan også være et tegn på for lavt væskeinntak; man føler seg sulten eller sugen på noe selv om man har spist det man trenger og kroppen i teorien skal være mett Du kan bestilte legetime og sjekke, det kan kanskje være trygt hvis dette har pågått lenge. Få tatt noen blodprøver og få en statusrapport over feks elektrolyttene i kroppen. Lag deg gjerne ei drikkeplan. Eller du kan laste ned en app for å holde oversikt. Husker ikke hva den heter, men datteren min har en app som er ei plante du vanner, hver gang du drikker så plotter du det inn, og da må du holde et bestemt nivå i døgnet for at planten ikke skal dø. Du plotter inn høyde, vekt og aktivitetsnivå, og da regner appen ut væskebehovet ditt. Funket på datteren min i allefall, ble mye flinkere til å drikke, og nå har hun alltid ei vannflaske tilgjengelig. Kjøp deg gjerne ei av disse flaskene som holder kald væske kjølig i 24 timer. Kaldt vann/saft er bedre enn lunket Hør på bestemor, og lykke til🌻 Endret 25. september 2021 av skruf 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #18 Skrevet 25. september 2021 Hvis urinen er mørk gul, er du dehydrert. Du har drukket nok vann når urinen er gjennomsiktig og helt lysegul. Anonymkode: c3b0b...912
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #19 Skrevet 25. september 2021 Du bør drikke ca 2 LITER med vann hver dag!!! Hvis det er “kjedelig” med vanlig vann, så prøv med noe sitron eller/og isbiter oppi. Du kan også ha agurkskiver oppi. Anonymkode: 15375...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #20 Skrevet 25. september 2021 Jeg får gulere urin og streker på leppene når jeg drikker for lite. Anonymkode: 399da...5cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå