Gå til innhold

leser folk i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg går på universitet, og jeg leser 8-12 timer hver eneste dag, selv i helgene. Men her jeg leser er det stappfullt i ukedagene, men aldri i helgene. Har aldri sett noen som leser i helgene. Og spesielt ikke til skolepensum. Leser dere i helgene? grunnen til at jeg spør er fordi jeg selv ønsker å ta fri i helgene, men kjenner det på samvittigheten om jeg ikke leser. Jeg får i det minste toppkarakterer, men føler ikke meg bra når jeg driver å leser såpass lenge. I tillegg har så spesielle leserutiner at jeg til tider glemmer å spise ettersom jeg får et slags hyperfokus.

Anonymkode: 3bf9b...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Celina holmkold

Jeg pleier aldri å lese i helgene, for da møter jeg veggen, og sliter meg ut om jeg holder på slik i lengden. Så jeg ville ha tatt meg en kopp kaffe med noen venninner i helgene enn å sitte med bøkene trøkt i ansiktet i helgene. Husk at det er bare to hviledager i uken, og 5 arbeidsdager ❤️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett leser jeg i helgene. Men jeg studerer realfag, så jeg er helt avhengig av å lese gjevnt for å henge med, da det er tunge fag. 

Men dersom det ikke er noe spesielt, eller jeg ligger godt an i pensum, så tar jeg meg fri dersom jeg kan. Viktig å ta seg noen pauser innimellom, og. :)

 

Anonymkode: c4ba8...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å gi hjernen fri. Over tid så virker det mot sin hensikt og man lærer ikke noe mer av å mate på med informasjon kontinerlig. Hjernen trenger også tid til å behandle og absorbere informasjonen du gir den. Selv om du ikke leser i helgen så jobber du med stoffet.

Anonymkode: 11f22...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres manisk ut. 

Da jeg tok første mastergraden (MBA) stresset jeg meg selv opp. Brukte, som du, ofte 8-12 timer på lesesalen, og leste helg. 

Men så tok jeg en ny, og tyngre, mastergrad. Var blitt eldre, vært ett-par år i jobb. Bodde sammen med en mann som jobbet normale dager. Så jeg fikk en ny rutine, leste ca 5 timer hver dag, mandag-fredag. 

Disse årene var jeg mye mer uthvilt og harmonisk, jeg husket alt jeg leste, og det å få gode karakterer var lett. 

Det jeg lærte om meg selv var at læringseffekten min gikk ned om jeg konsentrerte meg mer enn 5 timer hver dag, jeg begynte å glemme det jeg hadde lært, og hodet var slitent neste dag. Søvnen ble dårligere. I tillegg hadde jeg tid og overskudd til å trene. Og jeg spiste sunnere i og med at jeg var mer hjemme og lagde mat fra bunnen. 

Anonymkode: e446c...c63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktignok "noen" år siden jeg studerte, men da pleide jeg studere en av helgedagene (vanligvis søndag) og ha helt fri den andre. Det er viktig å ta seg fri innimellom men med alle de obligatoriske øvingene vi hadde på ingeniør og senere siv.ing. studiet så rakk jeg det rett og slett ikke med bare ukedagene til rådighet. Jeg brukte ikke nødvendigvis hele søndagen men la inn noen timer  - typisk 11-14 eller noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (3 minutter siden):

Det er riktignok "noen" år siden jeg studerte, men da pleide jeg studere en av helgedagene (vanligvis søndag) og ha helt fri den andre. Det er viktig å ta seg fri innimellom men med alle de obligatoriske øvingene vi hadde på ingeniør og senere siv.ing. studiet så rakk jeg det rett og slett ikke med bare ukedagene til rådighet. Jeg brukte ikke nødvendigvis hele søndagen men la inn noen timer  - typisk 11-14 eller noe slikt. 

Går ingeniør selv. Blir ferdig utdannet maskiningeniør, og jeg leser hver eneste dag. Men nå ligger jeg ganske godt lang frem i skjema, så jeg synes jeg kan hvile litt. Problemet er at det er risky å prøve på noe nytt etter at man er vandt til en studieteknikk. Da bør man ikke være så kreativ med å eksperimentere  

Anonymkode: 3bf9b...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste aldri hver dag som student, mann trenger å ha litt fri. Leste jeg i helgene gjorde jeg det hjemme, eller reiste på hytta til mine foreldre.

Anonymkode: d325e...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å gi hjernen pause. Høres jo helt ekstremt ut å lese i opp til 12 timer i ukedagene OG i helgene, det er ikke sunt. 

Anonymkode: d3c82...aa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det høres manisk ut. 

Da jeg tok første mastergraden (MBA) stresset jeg meg selv opp. Brukte, som du, ofte 8-12 timer på lesesalen, og leste helg. 

Men så tok jeg en ny, og tyngre, mastergrad. Var blitt eldre, vært ett-par år i jobb. Bodde sammen med en mann som jobbet normale dager. Så jeg fikk en ny rutine, leste ca 5 timer hver dag, mandag-fredag. 

Disse årene var jeg mye mer uthvilt og harmonisk, jeg husket alt jeg leste, og det å få gode karakterer var lett. 

Det jeg lærte om meg selv var at læringseffekten min gikk ned om jeg konsentrerte meg mer enn 5 timer hver dag, jeg begynte å glemme det jeg hadde lært, og hodet var slitent neste dag. Søvnen ble dårligere. I tillegg hadde jeg tid og overskudd til å trene. Og jeg spiste sunnere i og med at jeg var mer hjemme og lagde mat fra bunnen. 

Anonymkode: e446c...c63

merker selv at det er vanskelig å gjøre hverdagslige ting som å vaske, lage mat og vaske klær hver eneste dag. Spesielt når jeg skal lage mat fra bunnen av. Noen ganger må jeg lage mat for flere dager frem i tid. La oss si at jeg lager mat på mandag, så har jeg middag helt frem til onsdag. Er det mer rester, så har jeg fryser som jeg putter det opp i. Hvis jeg ikke gjør slike tiltak, så blir det aldri å spise middag. 

Anonymkode: 3bf9b...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ofte i helgene da jeg studerte, men ikke hver helg og ikke fulle dager. Jeg  måtte jo ha rom for turer, litt fester, en og annen hjemreise og litt avslapning, også. Fredag ettermiddag tok jeg meg alltid fri. Da kunne det være shopping, tur ut på byen med venner, konsert på Samfundet e.l. Dermed ble det heller ikke oppstart på lesesalen klokka 8 på lørdag, akkurat. ;) 

Jeg er siv.ing fra NTNU, og der var jeg ikke alene på lesesalen i helgene, i alle fall. Likevel: det var færre der på helger enn i ukedagene, og det var så dempet, rolig og fin stemning der. Det gjorde også at jobbingen ble veldig effektiv.

Anonymkode: 453dd...0c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full jobb, tar videreutdanning 50% på masternivå, har to barn og mann. Jeg jobber nok med jobb eller skole totalt 10 timer hver dag i ukedagene (8 timer arbeidsdag og to timer studier etter barna er lagt), og 3-4 timer i helgene når barna sover eller er ute med far. Fredag kveld er hellig, da er det vin og god mat med mannen. Ellers har vi stramme rutiner på feks middag og lager alltid trippel mengde.

Anonymkode: f63a5...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 10.07):

jeg går på universitet, og jeg leser 8-12 timer hver eneste dag, selv i helgene. Men her jeg leser er det stappfullt i ukedagene, men aldri i helgene. Har aldri sett noen som leser i helgene. Og spesielt ikke til skolepensum. Leser dere i helgene? grunnen til at jeg spør er fordi jeg selv ønsker å ta fri i helgene, men kjenner det på samvittigheten om jeg ikke leser. Jeg får i det minste toppkarakterer, men føler ikke meg bra når jeg driver å leser såpass lenge. I tillegg har så spesielle leserutiner at jeg til tider glemmer å spise ettersom jeg får et slags hyperfokus.

Anonymkode: 3bf9b...37e

jeg leser jevnt, men hvilke dager varierer mye. Om det er helg eller ukedag spiller ingen stor rolle (studere hjemmefra), men jeg passer ALLTID på å ta fri regelmessig, om ikke husker jeg ingenting og hodet føles helt kokt. Jeg trenger tid på å fordøye det jeg har lest og jeg trenger å gjøre noe helt annet enn å bare sitte å lese.

Anonymkode: ce838...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skriver lese, mener dere bare lesing eller både lesing og forelesning/annen undervisning. På studiet mitt har vi gjerne undervisning fra morgen til kl16-17. Så skal man helst lese masse etter det. Jeg skjønner bare ikke hvordan folk klarer å lese så fort og holde koken i flere timer (ja jeg tar pauser). Jeg må jo være stokk dum. Husker stort sett aldri det jeg leser heller. Kanskje 10% av det. Føles så bortkastet. Og så er jeg sosialt tilbakestående, så ingen vil ha kollokvier med meg heller. 

Anonymkode: dc87d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har full jobb, tar videreutdanning 50% på masternivå, har to barn og mann. Jeg jobber nok med jobb eller skole totalt 10 timer hver dag i ukedagene (8 timer arbeidsdag og to timer studier etter barna er lagt), og 3-4 timer i helgene når barna sover eller er ute med far. Fredag kveld er hellig, da er det vin og god mat med mannen. Ellers har vi stramme rutiner på feks middag og lager alltid trippel mengde.

Anonymkode: f63a5...802

Synes du stoffet fester seg lett når du leser etter en lang arbeidsdag? Bruker du mye tid på notering eller husker du lett etter å lest stoffet en gang? Synes det kan være litt utfordrende sjøl.

Anonymkode: 11f22...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det varierte veldig. Hadde et aktivt liv utenom studiene, så noen helger leste jeg ingenting, noen litt mer, noen mye.

Anonymkode: 2b7c1...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke student lenger, men så sant det ikke var eksamensperiode så pleide jeg å ta fri i helgene. 

Det er sunt for psyken å koble ut litt. Ta litt fri. 

Anonymkode: 95767...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste stort sett alltid i helger, men skal jo også nevnes at jeg stort sett likte å jobbe med studiene og synes det var godt å komme meg på lesesalen. Ble ikke nødvendigvis fulle dager da. Kunne sikkert unngått det ved å være mer effektiv i ukedagene, men siden jeg hadde mulighet til det så gjorde jeg det. Man har jo en tendens til å fylle den tiden man har, så å være fulltidsstudent er jo ikke alltid det mest effektive.

Anonymkode: 89f74...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser kun i helgene. Studerer 50% og har en fulltidsjobb. Blir lite på ukedagene da.

Anonymkode: 00ced...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...