AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Kort fortalt! Kvinne 30 år - Singel - Barnløs - Trener litt på fritiden - Glad i en fest i ny og ne, og går ut på byen. - Har ikke lappen, så det er viktig med bra kollektivtrafikk. - Må bo sentralt. - Flytter dit pga familie og at jeg har fått jobb der. Vil helst ikke bo på steder som «Lisleby», hørt at alle fra Fredrikstad advarer om den plassen. Vil bo et sted hvor det er fint og trygt, men helst sentralt. Fint om det er gå avstand til byen, men noen km unna gjør heller ingenting så lenge kollektivtrafikken er bra. Hvordan er det forresten å bli kjent med folk i Fredrikstad? Hvordan tar dem i mot innflyttere? Anonymkode: d2950...ad1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Gamlebyen. Men det er vanskelig å bli kjent med folk. Flyttet dit da jeg var 30 selv, alle er etablert med barn eller flyttet til andre steder har jeg inntrykk av. Flyttet vekk igjen etter ett år, men kanskje du har mer flaks enn meg. Anonymkode: 40634...3f0
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 Jeg er selv innflytter i Fredrikstad. Har bodd her i over fire år nå. Kan prøve å komme med noen tips basert på mine erfaringer. Hvor i Fredrikstad er jobben din? Hvis du skal jobbe i sentrum har du større utvalg av områder du kan bosette deg i. Jeg synes at områder som Lisleby, Sellebakk, Trara, Nordre Kråkerøy og selve sentrum er fine områder om du skal oppholde deg mye i sentrum. - Lisleby har godt kollektivtilbud via 109-veien, og der har du bussavganger til både sentrum og Østfoldhallene kjøpesenter, men du har også bussavganger til Sarpsborg. Lisleby er et trygt område å bo i, og der er det også gangavstand til sentrum selv om det er et lite stykke å gå. - Sellebakk har godt kollektivtilbud via 111-veien, både til sentrum og til Sarpsborg. Standard utvalg av butikker i kort avstand og gratis ferje over til Lisleby. Ikke det mest sjarmerende området å bo i, men det funker. Det er dessverre ikke gangavstand til sentrum herifra. - Trara ligger rett ved sentrum, så der har du gangavstand til veldig mye. Kort vei til busstilbudet, særlig passende om du skal ta bussen til Østfoldhallene eller til Sarpsborg. Litt shabby område på kveldstid og om natta, spesielt i sidegatene. - Nordre Kråkerøy er et hyggelig sted hvor det er trygt å gå alene på kveldstid. Flere barnefamilier bor her. Langs hovedveien er det mye trafikk, men man må ikke bo rett ved denne veien. Byferga stopper også i dette området, noe som er praktisk hvis man må til Gressvik, Sentrum eller Gamlebyen. Her har du gangavstand til sentrum og det er mange fine muligheter til gåturer langs elva. Bussen til Hvaler stopper i dette området, noe som er praktisk hvis man skal dit. Det øvrige busstilbudet i området er elendig, og det er viktig å ta dette i betraktning hvis man ikke ønsker å gå mye. - Sentrum er en mulighet om du ønsker å ha alt i gangavstand og god tilgang til busstilbud. Mye bråk i helgene, spesielt når det kommer til alkohol, narkotika, slåssing og overfall. I ukedagene er det mer behagelig å være i sentrum på grunn av mindre bråk. Det er nok praktisk å bo i sentrum, men da bør man tåle menneskeliv og trafikk. - Du bør holde deg unna områder som Torp, Torsnes, Manstad/Engelsviken og Ørmen. Usentrale områder med ingenting i nærheten. Her er man veldig avhengig av bil for å komme seg rundt. - Enkelte mener at området ved togstasjonen er utrygt, men det kan jeg ikke si noe om. Togstasjonen ligger i området Cicignon, og jeg vet at det er mange rike mennesker som bor i akkurat dette området. På Cicignon har du også Hovedbiblioteket og Domkirken, samt kort gangavstand til det folk kaller sentrum. Det er ingen matbutikker på Cicignon, og det synes jeg er skikkelig dårlig. - På Rolvsøy har du som sagt 109-veien med godt kollektivtilbud og mange bedrifter spredt på et stort område, men jeg vet ikke hvordan det er å bo der. - Gamlebyen er veldig trist og forlatt på vinteren. Synes heller ikke at Gamlebyen er særlig praktisk og sentralt med tanke på å komme seg rundt i resten av Fredrikstad. Du har Byferga som går til sentrum, men man blir likevel litt isolert når man bor der. Jeg ville i hvertfall aldri bodd der. - Gressvik er et område som består av mange barnefamilier og alt det medfører. Jeg synes at det er veldig koselig langs elva på Gressvik, hvor du også har Byferga som går til sentrum, Kråkerøy og Gamlebyen. I enkelte leiligheter i nærheten av Gressvik Torg bor det menn i 20-årene og 30-årene som ruser seg og begår kriminalitet, og det er viktig at du holder deg unna disse mannfolka. Dette er ikke godt selskap. Jeg vet at dette innlegget ble ekstremt langt, fordi at det er vanskelig å beskrive hvor man bør bo i Fredrikstad. Skal du jobbe i sentrum og ellers være i sentrum, er det viktig at du bor et sted hvor det kort gangavstand eller at det er godt kollektivtilbud i området. Enkelte områder er det bare å utelukke med en gang. Når det kommer til det å bli kjent med mennesker i Fredrikstad har jeg veldig delte erfaringer. Jeg har nok fått mange overfladiske bekjentskap i mange ulike miljøer i løpet av tida jeg har bodd her. Har også hatt noen gode vennskap innimellom, selv om disse har hatt ulik varighet. Det som er vanskelig med Fredrikstad er at de fleste kun er sammen med barndomsvennene sine, og det gjelder særlig de som har vokst opp her. Jeg synes det er enklere å bli kjent med de andre innflytterne her. Min erfaring er at det er en god del mennesker som er barnløse, selv om det kanskje ikke virker sånn med det første. Det som derimot er en utfordring er at alle er svært opptatt med jobben sin, og det gjør jo at folk ikke har tid til å delta på fritidsaktiviteter eller å bli kjent med nye mennesker. Det er veldig deilig å være anonym og tilbaketrukket, men jeg savner litt det å ha faste mennesker å finne på ting sammen med. Har heldigvis ett par gode venner nå, men ellers er det veldig overfladisk og tilfeldig over hvem jeg er sammen med. Jeg synes ikke det er enkelt å bli kjent med folk på et utested her, fordi at alle er opptatt med sine egne gjenger. Men man får bare gjøre det beste ut av det Det er ikke alltid så lett å komme inn i et stabilt fellesskap. Anonymkode: cd626...67e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 Kråkerøy er vell ansett som den beste bydelen da det bor mye høyt utdannede og god inntekt samtidig som det er sentrumsnært om du bosetter deg på nordsiden. Jeg ville styrt unna steder som Lisleby, Nøkleby, Holmen, Seut osv. Anonymkode: 57063...1cc
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er selv innflytter i Fredrikstad. Har bodd her i over fire år nå. Kan prøve å komme med noen tips basert på mine erfaringer. Hvor i Fredrikstad er jobben din? Hvis du skal jobbe i sentrum har du større utvalg av områder du kan bosette deg i. Jeg synes at områder som Lisleby, Sellebakk, Trara, Nordre Kråkerøy og selve sentrum er fine områder om du skal oppholde deg mye i sentrum. - Lisleby har godt kollektivtilbud via 109-veien, og der har du bussavganger til både sentrum og Østfoldhallene kjøpesenter, men du har også bussavganger til Sarpsborg. Lisleby er et trygt område å bo i, og der er det også gangavstand til sentrum selv om det er et lite stykke å gå. - Sellebakk har godt kollektivtilbud via 111-veien, både til sentrum og til Sarpsborg. Standard utvalg av butikker i kort avstand og gratis ferje over til Lisleby. Ikke det mest sjarmerende området å bo i, men det funker. Det er dessverre ikke gangavstand til sentrum herifra. - Trara ligger rett ved sentrum, så der har du gangavstand til veldig mye. Kort vei til busstilbudet, særlig passende om du skal ta bussen til Østfoldhallene eller til Sarpsborg. Litt shabby område på kveldstid og om natta, spesielt i sidegatene. - Nordre Kråkerøy er et hyggelig sted hvor det er trygt å gå alene på kveldstid. Flere barnefamilier bor her. Langs hovedveien er det mye trafikk, men man må ikke bo rett ved denne veien. Byferga stopper også i dette området, noe som er praktisk hvis man må til Gressvik, Sentrum eller Gamlebyen. Her har du gangavstand til sentrum og det er mange fine muligheter til gåturer langs elva. Bussen til Hvaler stopper i dette området, noe som er praktisk hvis man skal dit. Det øvrige busstilbudet i området er elendig, og det er viktig å ta dette i betraktning hvis man ikke ønsker å gå mye. - Sentrum er en mulighet om du ønsker å ha alt i gangavstand og god tilgang til busstilbud. Mye bråk i helgene, spesielt når det kommer til alkohol, narkotika, slåssing og overfall. I ukedagene er det mer behagelig å være i sentrum på grunn av mindre bråk. Det er nok praktisk å bo i sentrum, men da bør man tåle menneskeliv og trafikk. - Du bør holde deg unna områder som Torp, Torsnes, Manstad/Engelsviken og Ørmen. Usentrale områder med ingenting i nærheten. Her er man veldig avhengig av bil for å komme seg rundt. - Enkelte mener at området ved togstasjonen er utrygt, men det kan jeg ikke si noe om. Togstasjonen ligger i området Cicignon, og jeg vet at det er mange rike mennesker som bor i akkurat dette området. På Cicignon har du også Hovedbiblioteket og Domkirken, samt kort gangavstand til det folk kaller sentrum. Det er ingen matbutikker på Cicignon, og det synes jeg er skikkelig dårlig. - På Rolvsøy har du som sagt 109-veien med godt kollektivtilbud og mange bedrifter spredt på et stort område, men jeg vet ikke hvordan det er å bo der. - Gamlebyen er veldig trist og forlatt på vinteren. Synes heller ikke at Gamlebyen er særlig praktisk og sentralt med tanke på å komme seg rundt i resten av Fredrikstad. Du har Byferga som går til sentrum, men man blir likevel litt isolert når man bor der. Jeg ville i hvertfall aldri bodd der. - Gressvik er et område som består av mange barnefamilier og alt det medfører. Jeg synes at det er veldig koselig langs elva på Gressvik, hvor du også har Byferga som går til sentrum, Kråkerøy og Gamlebyen. I enkelte leiligheter i nærheten av Gressvik Torg bor det menn i 20-årene og 30-årene som ruser seg og begår kriminalitet, og det er viktig at du holder deg unna disse mannfolka. Dette er ikke godt selskap. Jeg vet at dette innlegget ble ekstremt langt, fordi at det er vanskelig å beskrive hvor man bør bo i Fredrikstad. Skal du jobbe i sentrum og ellers være i sentrum, er det viktig at du bor et sted hvor det kort gangavstand eller at det er godt kollektivtilbud i området. Enkelte områder er det bare å utelukke med en gang. Når det kommer til det å bli kjent med mennesker i Fredrikstad har jeg veldig delte erfaringer. Jeg har nok fått mange overfladiske bekjentskap i mange ulike miljøer i løpet av tida jeg har bodd her. Har også hatt noen gode vennskap innimellom, selv om disse har hatt ulik varighet. Det som er vanskelig med Fredrikstad er at de fleste kun er sammen med barndomsvennene sine, og det gjelder særlig de som har vokst opp her. Jeg synes det er enklere å bli kjent med de andre innflytterne her. Min erfaring er at det er en god del mennesker som er barnløse, selv om det kanskje ikke virker sånn med det første. Det som derimot er en utfordring er at alle er svært opptatt med jobben sin, og det gjør jo at folk ikke har tid til å delta på fritidsaktiviteter eller å bli kjent med nye mennesker. Det er veldig deilig å være anonym og tilbaketrukket, men jeg savner litt det å ha faste mennesker å finne på ting sammen med. Har heldigvis ett par gode venner nå, men ellers er det veldig overfladisk og tilfeldig over hvem jeg er sammen med. Jeg synes ikke det er enkelt å bli kjent med folk på et utested her, fordi at alle er opptatt med sine egne gjenger. Men man får bare gjøre det beste ut av det Det er ikke alltid så lett å komme inn i et stabilt fellesskap. Anonymkode: cd626...67e Tusen takk for et utrolig fint og utfyllende svar! Hvem vet. Kanskje du og jeg møtet hverandre en dag Hvor gammel er du? Anonymkode: d2950...ad1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for et utrolig fint og utfyllende svar! Hvem vet. Kanskje du og jeg møtet hverandre en dag Hvor gammel er du? Anonymkode: d2950...ad1 Møter* Anonymkode: d2950...ad1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kråkerøy er vell ansett som den beste bydelen da det bor mye høyt utdannede og god inntekt samtidig som det er sentrumsnært om du bosetter deg på nordsiden. Jeg ville styrt unna steder som Lisleby, Nøkleby, Holmen, Seut osv. Anonymkode: 57063...1cc Ok. Synes også Kråkerøy er veldig fint og vil bosette meg der. Bare synd det er den dyreste plassen å kjøpe hos etter sentrum. Men jeg er singel og trenger ikke stort hus eller leilighet så lenge det er fint og bra standard. Vil helst ha noe nytt. Ok. Hva er negativ med Lisleby, Nøkleby, Holmen og Seut? - TS Anonymkode: d2950...ad1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 15.52): Ok. Synes også Kråkerøy er veldig fint og vil bosette meg der. Bare synd det er den dyreste plassen å kjøpe hos etter sentrum. Men jeg er singel og trenger ikke stort hus eller leilighet så lenge det er fint og bra standard. Vil helst ha noe nytt. Ok. Hva er negativ med Lisleby, Nøkleby, Holmen og Seut? - TS Anonymkode: d2950...ad1 Ikke meg du spør, men jeg bor også i Fredrikstad og har gjort det i en del år, flere forskjellige steder. Jeg har ikke så mange flere negative erfaringer med disse områdene enn andre områder, men vet om en del som unngår disse områdene fordi det er en litt høyere tetthet av innvandrere eller rusmisbrukere der, og fordi en del av husene der er av eldre standard. Bodde selv på Holmen i nesten tre år og det var for så vidt greit, men hadde et par tvilsomme naboer, barn som løp oppå taket mitt, det var ved flere anledninger ulike mennesker som forsøkte å dirke seg inn inngangsdøra mi, banket på rutene og døra om natta osv. Har ikke opplevd dette noe annet sted i Fredrikstad selv om jeg har bodd i 1. etasje, men kan jo ha vært tilfeldig også, ikke vet jeg. Uansett støtter jeg forslaget om Kråkerøy. Bodde der selv i et par år, veldig fint der, også den delen som ligger nærmere sentrum Anonymkode: d8af2...5ea
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Er det hyggelig å bo midt i Fredrikstad sentrum? Eller er det mye problem med narkotika, slåssing og alkoholmisbruk? Anonymkode: cd626...67e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 On 10/6/2021 at 2:00 AM, AnonymBruker said: Ikke meg du spør, men jeg bor også i Fredrikstad og har gjort det i en del år, flere forskjellige steder. Jeg har ikke så mange flere negative erfaringer med disse områdene enn andre områder, men vet om en del som unngår disse områdene fordi det er en litt høyere tetthet av innvandrere eller rusmisbrukere der, og fordi en del av husene der er av eldre standard. Bodde selv på Holmen i nesten tre år og det var for så vidt greit, men hadde et par tvilsomme naboer, barn som løp oppå taket mitt, det var ved flere anledninger ulike mennesker som forsøkte å dirke seg inn inngangsdøra mi, banket på rutene og døra om natta osv. Har ikke opplevd dette noe annet sted i Fredrikstad selv om jeg har bodd i 1. etasje, men kan jo ha vært tilfeldig også, ikke vet jeg. Uansett støtter jeg forslaget om Kråkerøy. Bodde der selv i et par år, veldig fint der, også den delen som ligger nærmere sentrum Anonymkode: d8af2...5ea Holmen er jo litt risikoutsatt med tanke på innvandring, fattige og narkomane, i tillegg til at mange av bygningene der er i dårlig standard. Men det er veldig sentralt, så det er jo praktisk hvis man skal være i sentrum ofte. Anonymkode: cd626...67e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Holmen er jo litt risikoutsatt med tanke på innvandring, fattige og narkomane, i tillegg til at mange av bygningene der er i dårlig standard. Men det er veldig sentralt, så det er jo praktisk hvis man skal være i sentrum ofte. Anonymkode: cd626...67e Merkelig at hver gang noen oppretter en tråd om hvor dem ønsker å bo så er det alltid negativt å bo i et område med høyere andel innvandrere. Rasismen lenge leve! Anonymkode: d2950...ad1 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det hyggelig å bo midt i Fredrikstad sentrum? Eller er det mye problem med narkotika, slåssing og alkoholmisbruk? Anonymkode: cd626...67e Ønsker helst å bo i sentrum, men helst ikke i en gate hvor det er mye bråk i helgene. Helst ikke at det er et utested rett ved, da jeg av erfaring vet det er mye bråk og vanskelig med nattesøvnen i blandt. Med mindre det finnes veldig lydisolerte vegger. Jeg synes området rundt Bjølstadfellet og litt sørover mot Isegran var veldig fint da. TS Anonymkode: d2950...ad1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 12.50): Gamlebyen. Men det er vanskelig å bli kjent med folk. Flyttet dit da jeg var 30 selv, alle er etablert med barn eller flyttet til andre steder har jeg inntrykk av. Flyttet vekk igjen etter ett år, men kanskje du har mer flaks enn meg. Anonymkode: 40634...3f0 I selve gamlebyen er det vanskelig å få en leilihet hvis man ikke vil bo seg i hjel, men hvis man leter litt så kan man få fine leie og eie leiligheter på Kongsten/Gudeberg-området som er rett ved Gamlebyen. Anonymkode: 91fe1...44a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det hyggelig å bo midt i Fredrikstad sentrum? Eller er det mye problem med narkotika, slåssing og alkoholmisbruk? Anonymkode: cd626...67e Jeg svarte i en annen tråd så kan lime det inn her: "Etter å ha leid i sentrum så vil jeg holde meg unna sentrum på grunn av bråket på kvelden. Spesielt hvis du tenker å leie ved en av bruene. Opplevde aldri noe problemer med narkomane som naboer." Anonymkode: 91fe1...44a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Holmen er jo litt risikoutsatt med tanke på innvandring, fattige og narkomane, i tillegg til at mange av bygningene der er i dårlig standard. Men det er veldig sentralt, så det er jo praktisk hvis man skal være i sentrum ofte. Anonymkode: cd626...67e Jeg kjenner flere som bor på Holmen og de stortrives der. Anonymkode: 91fe1...44a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #18 Skrevet 11. oktober 2021 Holmen, Lisleby og nøkleby har skyhøy innvandring og generelt mye kriminalitet og rus problematikk. Mesteparten av familien min bodde på Lisleby men kom seg vekk når det begynte gå nedover. Det er en narkorønne der hvor alle byens tunge misbrukere holder til og lislebygata (terrorgata) ble jo verdenskjent fordi det reiste så mange derfra til syria for å kjempe for IS samt at det er laget en camp for romfolk som stjeler som faen. Etter kommunen lagde en camp der så økte tyveriene på Lisleby med over 15% Holmen er nok hakket bedre men det er mye sosialboliger og russalg der, men det er veldig sentralt! Seut er fint men det er plaget med veldig dårlige grunnforhold som kvikkleire som er viktig for mange. https://www.nytimes.com/2015/04/05/world/europe/a-norway-town-and-its-pipeline-to-jihad-in-syria.html Anonymkode: 57063...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Holmen, Lisleby og nøkleby har skyhøy innvandring og generelt mye kriminalitet og rus problematikk. Mesteparten av familien min bodde på Lisleby men kom seg vekk når det begynte gå nedover. Det er en narkorønne der hvor alle byens tunge misbrukere holder til og lislebygata (terrorgata) ble jo verdenskjent fordi det reiste så mange derfra til syria for å kjempe for IS samt at det er laget en camp for romfolk som stjeler som faen. Etter kommunen lagde en camp der så økte tyveriene på Lisleby med over 15% Holmen er nok hakket bedre men det er mye sosialboliger og russalg der, men det er veldig sentralt! Seut er fint men det er plaget med veldig dårlige grunnforhold som kvikkleire som er viktig for mange. https://www.nytimes.com/2015/04/05/world/europe/a-norway-town-and-its-pipeline-to-jihad-in-syria.html Anonymkode: 57063...1cc Jeg har ingen problem med å bo på et sted hvor det er høyt med innvandrere, du Anonymkode: d2950...ad1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #20 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merkelig at hver gang noen oppretter en tråd om hvor dem ønsker å bo så er det alltid negativt å bo i et område med høyere andel innvandrere. Rasismen lenge leve! Anonymkode: d2950...ad1 Nå er vel rasisme noe som går begge veger! Selv om etniske nordmenn prøver å være inkluderende og vennlige mot innvandrere, så er jo innvandrerne de som gir uttrykk for sin misnøye ved å fysisk mobbe/skade/drepe hvis de er misfornøyde, hvis noen gjør noe som islam ikke tolererer! Det må faktisk være lov å velge selv om man vil bosette seg i områder hvor gjenger styrer gata, uten at man er rasist av den grunn! Det handler jo om å overleve og ha et godt liv, ikke om å ha høyest mulig moral! Mange innvadrere samlet i egne bydeler skaper et farlig samfunn, bare se hvordan det er i enkelte områder i Sverige! Anonymkode: 506ed...8b0 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå