Gå til innhold

«Plagsom» hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en hund på 6 mnd. Han trenger tilsynelatende oppmerksomhet hele tiden, og når han ikke får det biter han i teppet jeg har rundt meg, stiller seg opp og bjeffer, ødelegger det han får tak i, spiser på alt osv. 

Vi går tur tre ganger om dagen og han har i tillegg fri tilgang til hagen. Øver på kontakt og går på valpekurs. 

Er det vanlig at hunder er så «plagsomme» og ulydige - jeg lurer på om han har blitt tenåring, markerer for annenhver meter ute, jokker på besøk osv. kort sagt masse uønsket oppførsel på en gang. De andre valpene på valpekurset er så rolige og oppfører seg så fint. Hvorfor er min helt bajas? Og hva mer kan jeg gjøre? 

Litt sliten og oppgitt. 

Anonymkode: ebc14...e47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er vanlig, alle hunder er plagsomme og krevende, skal ha oppmerksomhet 24-7. Fatter ikke at folk orker det dyret. 

Anonymkode: 39c63...2bb

• Liker 2
Skrevet

Haha ja, ganske vanlig i den alderen. Noen valper blir helt kokkelimonke en periode.

Anonymkode: 6e173...646

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha ja, ganske vanlig i den alderen. Noen valper blir helt kokkelimonke en periode.

Anonymkode: 6e173...646

Hvor lenge…? 

Skrevet

Ut i fra din beskrivelse synes jeg det høres ut som om han er litt usikker på deg. Det er veldig vanlig i den alderen. 

Jeg ville avvist ham (dvs snu ryggen til og/eller gå rolig ut av rommet) ved uønsket adferd som bjeffing og biting men vær rask med å anerkjenne/ gi ros og kos når han er rolig. Husk at hunder har kort minne, så du kan forsterke positiv adferd veldig raskt etter negativ adferd ved å gi ros/ kos. Hvis han kommer til deg rolig rett etter bjeffing kan du gi ros for at han er rolig. 

Etter tur ville jeg krevd ro, dvs ingen oppmerksomhet fra deg. Hunden kan ikke og skal ikke kreve oppmerksomhet hele tiden!

hilsen en som har de samme utfordringene 😊

Skrevet
Habbo skrev (21 minutter siden):

Etter tur ville jeg krevd ro, dvs ingen oppmerksomhet fra deg. Hunden kan ikke og skal ikke kreve oppmerksomhet hele tiden!

Enig, men hvordan gjennomføre det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, men hvordan gjennomføre det?

Jeg pleier å si «gå og legg deg»  etter tur. Hvis jeg ser at hun er litt gira, så gjør vi det til en øvelse dvs at hun får godbit når hun legger seg på plassen sin. Etter det så overser jeg henne. Viser hun uønsket adferd så går jeg til et annet rom, men er raskt tilbake og roser rolig adferd. Det har krevd noen repetisjoner her 😂 men nå har hun skjønt at jeg vil ha ro etter tur! 

Skrevet

Min hund var sånn. Gikk og bet og rev i ting med en gang jeg ikke ga henne oppmerksomhet. Det ble jo vanskelig å skulle overse henne (så hun kunne lære at det ikke nyttet) når hun sto der og ødela spisebord stolen 🙄

Jokking er et tegn på stress. Valpen din er enten overdtimulert, understimulerte, eller er generelt dårlig på å roe ned seg selv. Uansett, rotrening er viktig. Når valpen har fått alt den trenger av tur, mat, mental aktivitet etc, så er det bare å sette den i bur (men en plass hvor den ser deg), også ignorer den til den sovner. Da kan du åpne buret. Men, har du ikke trent positiv burtrening, så bør du gjøre det først. Eventuelt kan du lære valpen kommandoen "plassen din". Det er ikke spesielt vanskelig (du kan søke det opp. De bruker det på fra bølle til bestevenn også). Så er det bare å lære valpen at den får godbit så lenge den er på plassen sin (med lengre og lengre intervall mellom godbitene for hver gang). 

Når du får besøk, ha valpen i bånd. Be besøket om å ignorere valpen, og ikke la den hilse eller lukte på besøket. Ha en kong eller tyggebein klar for valpen og gi det til valpen (som du fortsatt har i bånd) mens du og besøket sitter og snakker i vei i sofaen. Besøket får hilse på valpen når valpen er rolig. 

Anonymkode: 736c8...48f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min hund var sånn. Gikk og bet og rev i ting med en gang jeg ikke ga henne oppmerksomhet. Det ble jo vanskelig å skulle overse henne (så hun kunne lære at det ikke nyttet) når hun sto der og ødela spisebord stolen 🙄

Jokking er et tegn på stress. Valpen din er enten overdtimulert, understimulerte, eller er generelt dårlig på å roe ned seg selv. Uansett, rotrening er viktig. Når valpen har fått alt den trenger av tur, mat, mental aktivitet etc, så er det bare å sette den i bur (men en plass hvor den ser deg), også ignorer den til den sovner. Da kan du åpne buret. Men, har du ikke trent positiv burtrening, så bør du gjøre det først. Eventuelt kan du lære valpen kommandoen "plassen din". Det er ikke spesielt vanskelig (du kan søke det opp. De bruker det på fra bølle til bestevenn også). Så er det bare å lære valpen at den får godbit så lenge den er på plassen sin (med lengre og lengre intervall mellom godbitene for hver gang). 

Når du får besøk, ha valpen i bånd. Be besøket om å ignorere valpen, og ikke la den hilse eller lukte på besøket. Ha en kong eller tyggebein klar for valpen og gi det til valpen (som du fortsatt har i bånd) mens du og besøket sitter og snakker i vei i sofaen. Besøket får hilse på valpen når valpen er rolig. 

Må også nevne at selv om min hund var et mareritt som valp (ville aldri sove, bet på alt, ble skikkelig frustrert når den ikke fikk oppmerksomhet), så gikk det over. Nå er hun rolig og fin å ha i hus. Vi trente en del på ro. Vi trente ro mens vi var på tur (satte oss ned en plass og gjorde absolutt ingenting, og gikk ikke videre på turen før hun var rolig og avslappet), godbitsøk og andre mentale aktiviteter 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når valpen har fått alt den trenger av tur, mat, mental aktivitet etc, så er det bare å sette den i bur (men en plass hvor den ser deg), også ignorer den til den sovner. Da kan du åpne buret. Men, har du ikke trent positiv burtrening, så bør du gjøre det først.

Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet ikke er så glad i hund i bur fordi det er lett å bruke som «barnevakt» og overse hundens behov. 
Men jeg lurer på dette; hjelper det hunden å finne roen å få mindre rom (evt bur)? 
Jeg ser at min hund blir roligere av å ha et avgrenset område (dvs ca 70m2, men vi snakker om stor hund!) enn om hun får løpe fritt rundt i huset. 
Så tross mine fordommer mot hund i bur, så tror jeg likevel at begrenset og trygt område for hunden kan være bra for den. 
Hva er din erfaring?

Skrevet
Habbo skrev (43 minutter siden):

Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet ikke er så glad i hund i bur fordi det er lett å bruke som «barnevakt» og overse hundens behov. 
Men jeg lurer på dette; hjelper det hunden å finne roen å få mindre rom (evt bur)? 
Jeg ser at min hund blir roligere av å ha et avgrenset område (dvs ca 70m2, men vi snakker om stor hund!) enn om hun får løpe fritt rundt i huset. 
Så tross mine fordommer mot hund i bur, så tror jeg likevel at begrenset og trygt område for hunden kan være bra for den. 
Hva er din erfaring?

Jeg brukte ikke bur på min første hund (og hun var som nevnt veldig krevende, slet med å finne roen etc). Jeg var som deg skeptisk til bur, så det ble ikke bur. Når hun ble over året, så roet hun seg heldigvis (tisper roer seg gjerne et år før hannhunder), men jeg tenker på det første året med gru. Det var ikke en gøy tid.

Så fikk jeg valp nr.2, og da kjøpte jeg bur til begge, og trente begge med positiv burtrening. Det var en livredder! Jeg brukte aldri burene som 'barnevakt', men som et verktøy for å lære de å finne roen. Om de hadde fått alt de trengte av behov, men likevel ikke klarte å roe ned, så satte jeg de i burene med en kong i en liten time. Åpnet dørene når de var rolige/sov, og da ble de ofte liggende, eller så snublet de ut og la seg for å sove i sofaen ved siden av meg.

Jeg begynte å lære meg i hvilke situasjoner/tider på døgnet de slet med å roe seg ned (f.eks etter tur, når det egentlig var tid for å sove). Da satte jeg de i bur mens jeg ordnet middag til meg selv, eller når jeg tok meg en dusj. Ikke bare lærte de seg kunsten å roe seg ned, jeg slapp også å bli frustrert fordi de hele tiden rev og bet i møbler. Stemningen i hjemmet ble mye bedre. 

Nå er den minste 9 mnd, og burene blir ikke lengre brukt. De har blitt vant til at de skal legge seg og slappe av etter tur, når jeg lager middag og når jeg dusjer. Om morgenen, så legger de seg på badet mens jeg dusjer og ordner meg. Ingen syting, ingen klaging, ingen biting. De legger seg ned og sover til jeg gir beskjed om at det er tid for morgentur 😊

Når man setter en valp i bur, så tar man vekk muligheter og stimuli, og når det er borte, så har ikke valpen noe annet valg enn å slappe av. Det høres kjipt ut, men det er litt som når vi setter oss på et tog i 2 timer: vi har ikke noe annet valg enn å sitte der i to timer, så vi setter oss godt tilbake, slenger noe musikk på ørene og stirrer ut vinduet og bare slapper av.

Jeg vet det er mange som bruker bur som 'barnepass', og som slenger hunden i buret istedenfor å trene hunden, eller bruker bur som straff. Det synes jeg ikke noe om. Men om man trener positiv burtrening med valpen og gjør buret til en trygg plass hvor valpen kan slappe av, så er det et fantastisk verktøy som vil gagne både eier og hund. Da kan man lære valpen at 'nå har vi vært på tur, så nå skal vi slappe av'. Når valpen blir vant med ar man skal slappe av etter tur, så kan man droppe buret nettopp fordi det har blitt en vane.

McCann dog training på YouTube har veldig mange flotte videoer om valpetiden, burtrening, rotrening, stress redusering, tips og triks osv 🙂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har en hund på 6 mnd. Han trenger tilsynelatende oppmerksomhet hele tiden, og når han ikke får det biter han i teppet jeg har rundt meg, stiller seg opp og bjeffer, ødelegger det han får tak i, spiser på alt osv. 

Tenk at dette er en veldig effektiv måte for hunden å trene deg på.

Det er så vanskelig for oss å la være å reagere når hunden oppfører seg sånn, og dermed oppnår hunden det den ønsker - den får oppmerksomhet. 

Om du er sikker på at den har fått det den trenger av stimuli, ikke er tissetrengt osv, så er det ikke synd på den om den må kjede seg litt. Men det å ligge i ro må læres. 

Noen over nevner bur, noe annet som går an å gjøre er rett og slett å ta hunden i bånd. Fest den et sted hvor den ikke får bitt eller ødelagt møbler, tepper eller annet den ikke får lov til å bite i. Sett deg i nærheten, og så bare overse valpen til den har roet seg. 

Anonymkode: 19fc9...392

Skrevet

Det er ganske vanlig for unghunder, men det betyr ikke at du ikke kan gjøre noe med det.

For det første så ville jeg sjekket hvor mye og hvilken type aktivisering hunden får. Jeg vet ikke hvilken rase du har, men noen raser krever mer aktivisering enn andre. Sørg for at hunden har minst mulig aktivisering som stresser opp (leking, herjing, overstimulering av inntrykk, kasting av ball/pinner) og passende mengde aktivisering som roer ned (skogsturer, god sosialisering, passe mengde miljøtrening, nesearbeid/godbitsøk, nyinnlæring), alt etter rase og individ.

Når du har vært ute og hunden har fått aktivisert seg både fysisk og mentalt, så ville jeg jobbet med ro inne. Dvs, ingen leking og herjing inne. Ha gjerne hunden i bånd, bundet til deg. Når du setter deg ned, bind den så nær deg som mulig, men uten at den fysisk når deg. Gi den fylt kong eller tyggebein og ignorerer den. Gjør dette konsekvent i en periode. Gi aktivisering som hunden har behov for, tren ro inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...