Gå til innhold

Det er blitt så mange som kjører uten lys på bilen. Hva feiler det folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjørte i skumringen, og så jo godt de andre bilene forran meg, og plutselig kom det på et ekstra sett med bremselys, hvor det liksom ikke skulle være en bil. Jeg kvapp litt.

Nå legger jeg ekstra godt merke til det, det kryr av biler som kjører uten lys. Skal jo ikke bare se dem når de bremser.

Hva skjedde med «bli sett i tide, bruk lys om dagen» kampanjene?

Går de aktivt inn å skrur av lysene, eller kjører så jævlig mange brukt importert nå for tida?

Irriterende, de går nå gidde p skru på 🤯

Anonymkode: 6adac...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke krav til at biler skal ha på baklys når det er lyst ute. Kun lys foran.

Ulempen er at det er mange som ikke skjønner hvordan bilen sin fungerer og glemmer å sette bilens lys på auto-innstilling. For da skal bilen automatisk gå over til nærlys/baklys når det blir skumring.

Dessverre er ikke alle bilprodusenter like gode på implementering av slike ting, så en del biler mangler kobling mellom regnsensor og lyssensor, så lysene ikke skrur seg på.

Også har du dessverre en del dårlige biler hvor lyssensoren fungerer svært dårlig. Spesielt asiatiske biler (Nissan, Kia, Mitsubishi, Toyota, Hyundai) er overrepresentert blant de jeg ser på veien som ikke har baklys når det er mørkt. Jeg nekter å tro det er så mange dårlige sjåfører som kjøper asiatiske biler, så det er nødt til å være bilmerkene generelt som er søppel.

Anonymkode: 630ff...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt alle mulige biler, alle skrur lysfne seg på når man starter, og av når man stanser. Samme med et utall leiebiler vi har gjennom årene.

Vet ikke om noen biler som er produsert sånn. Har kjørt mange biler 

På noen av bilene har man hatt en ekstra knapp å skru på for å kunne sette på langlys. Det er ikke uvanlig.

Det er greit nok at det ikke er påbudt med baklys om dagen, men det et da best å ha det på så uansett? Hva er poenget liksom. Spare på lyspærene? 
Har aldri falt meg inn å skru av lysene.

Har aldri hørt om biler som har regn eller lyssensor på baklysene.Litt sterkere  lys i tunell, og vindusviskere går på sensor. Men baklys? Hvorfor?

Er dette noe nytt? Skal det være bra? Det er jo ikke det. Synlighet er tragikksikkerhet.

Anonymkode: 6adac...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har hatt alle mulige biler, alle skrur lysfne seg på når man starter, og av når man stanser. Samme med et utall leiebiler vi har gjennom årene.

Vet ikke om noen biler som er produsert sånn. Har kjørt mange biler 

På noen av bilene har man hatt en ekstra knapp å skru på for å kunne sette på langlys. Det er ikke uvanlig.

Det er greit nok at det ikke er påbudt med baklys om dagen, men det et da best å ha det på så uansett? Hva er poenget liksom. Spare på lyspærene? 
Har aldri falt meg inn å skru av lysene.

Har aldri hørt om biler som har regn eller lyssensor på baklysene.Litt sterkere  lys i tunell, og vindusviskere går på sensor. Men baklys? Hvorfor?

Er dette noe nytt? Skal det være bra? Det er jo ikke det. Synlighet er tragikksikkerhet.

Anonymkode: 6adac...fa5

Mange nyere biler har skumringssensor på baklys slik at de slår seg på når det er mørkt nok på auto-innstilling. 

Jeg bruker den innstillingen for da slår fjernlys seg automatisk på.

Anonymkode: 316c1...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarantulla

Jeg har kjørt så lenge at å skru på lysene på min hauggamle bil er noe jeg gjør uten å tenke. Faktisk er jeg så gammeldags at jeg liker at jeg har kontroll over bilen (manuelt gir, ingen ryggesensor, osv.). Jeg har kjørt Tesla en del ganger, og autobremsingen stresset meg noe vanvittig. Ryggealarm gjør meg ukonsentrert. 

Som regel er det jo en grei ting å ha alle påbudte lys på hele døgnet mesteparten av året i Norge. Lav kveldssol er eksempelvis ganske slitsomt, og da hjelper det veldig om møtende trafikk synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys på bil er et evig tema. Mange her som kjører uten lys, eller med tåkelys+nærlys (kvalifiserer til forelegg på 2500 kr), eller med delvis ødelagt lys, eller de glemmer å slå av langlys når de nærmer seg...frustrerende, dette!

Anonymkode: c5480...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har hatt alle mulige biler, alle skrur lysfne seg på når man starter, og av når man stanser. Samme med et utall leiebiler vi har gjennom årene.

Vet ikke om noen biler som er produsert sånn. Har kjørt mange biler 

På noen av bilene har man hatt en ekstra knapp å skru på for å kunne sette på langlys. Det er ikke uvanlig.

Det er greit nok at det ikke er påbudt med baklys om dagen, men det et da best å ha det på så uansett? Hva er poenget liksom. Spare på lyspærene? 
Har aldri falt meg inn å skru av lysene.

Har aldri hørt om biler som har regn eller lyssensor på baklysene.Litt sterkere  lys i tunell, og vindusviskere går på sensor. Men baklys? Hvorfor?

Er dette noe nytt? Skal det være bra? Det er jo ikke det. Synlighet er tragikksikkerhet.

Anonymkode: 6adac...fa5

Det er ikke nytt. Det er et EU-direktiv fra ganske mange år tilbake. Den første bilen jeg kan huske vi kjøpte med DRL (Daytime Running Lights) var vel i 2011 tror jeg og da var vi på langt nær først ute. Men det finnes nok fremdeles noen billigbiler der ute uten DRL. Da har de nok automatiske lys da også, i den forstand at setter du lysene til "på"-innstilling, så trenger du aldri røre bryteren igjen og de slukker når bilen skrus av.

Regnsensoren og lyssensoren er to forskjellige ting. Regnsensoren styrer vinduspusserne. Lyssensoren styrer lysene inni og utenpå bilen. Ordentlige bilprodusenter har derimot en kobling mellom disse, slik at dersom det er lyst ute og regner, så sørger bilen for å skru på lysene pga dårlig sikt (regn) i stedet for dårlig lysforhold.

Lyssensoren skrur heller ikke bare på baklysene. Den skrur på nærlysene også (eventuelt også automatiske fjernlys for de som har det). Det er forbudt å kjøre med DRL når det er mørkt eller sikten er dårlig. Men er man litt bevisstløs i topplokket kan det nok se ut som man har på nærlysene når kun DRL lyser, fordi de lyser litt sterkt (men er ikke i nærheten av å være like gode som nærlys, skal sies).

Hensikten var nok at man skulle spare energi den gang lysene var halogenpærer, men det er ikke så aktuelt nå lenger. 

Anonymkode: 630ff...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hensikten var nok at man skulle spare energi den gang lysene var halogenpærer, men det er ikke så aktuelt nå lenger. 

Takk for svar får vi si.

Alt mulig slags piss som gjøres for å spare energi 🤯 billys 🤯🤯

Anonymkode: 6adac...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...