AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Del Skrevet 24. september 2021 De siste ukene har jeg har neseblødninger helt plutselig.... Det har jeg aldri ellers. Men det verste er hvor sliten og trett jeg føler meg. Hele tiden! Jeg vil bare sove, klarer ikke gå mer enn hundre meter før jeg hiver etter pusten og er utslitt. Har og ekstrem hodepine. Fikk låne en blodtrykkmåler og dette er de fire målingene jeg har tatt i dag på forskjellige tider og etter å ha sittet i ro 10 minutter. 145/99 150/100 141/90 146/95 Er dette for høyt? Er 40 år og i god form ellers. Hva kan jeg gjøre for å få det ned? Er så sykt utmattet.... 😓 Anonymkode: 71e21...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #2 Del Skrevet 24. september 2021 Ja. Men det er masse feilkilder med blodtrykksmålinger. Bestill deg en legetime, la legen vurdere om du evt skal ha en tjuefiretimersmåling. Anonymkode: 3be4b...3dd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Del Skrevet 24. september 2021 Det vanlige er 120 over 80, men du kan og ha 130 over 90 uten at det er farlig. Jeg gikk til lege. Hadde 24-timers måling og går på to typer blodtrykksmedisiner. Gikk fra 180/130 til 100/70. Anonymkode: a7130...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #4 Del Skrevet 24. september 2021 Ja, det er litt høyt. Hvordan er kostholdet ditt? Spiser du mye karbohydrater? Salt? Søvn? Stressnivå? Anonymkode: cfc7b...e4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Del Skrevet 24. september 2021 Bestill deg en legetime. Ikke bare basert på målingene, men på plagene du opplever ellers også. Anonymkode: e5aaf...5a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Del Skrevet 24. september 2021 Det er for høyt. Du skriver at du hadde sittet i ro, men følte du deg rolig? Jeg har ikke fått målt blodtrykket så fryktelig mange ganger, men de gangene jeg har gjort det har jeg blitt skikkelig stressa og legen har måttet måle det flere ganger før det ble målt til normalt. Ene gangen måtte jeg faktisk legge meg ned. Anonymkode: 746fe...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #7 Del Skrevet 24. september 2021 Er overtrykket over 140 og undertrykket over 90 så er blodtrykket høyt . Gå deg en legetime i nærmeste fremtid og ta det videre med legen Anonymkode: 1af10...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 24. september 2021 #8 Del Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De siste ukene har jeg har neseblødninger helt plutselig.... Det har jeg aldri ellers. Men det verste er hvor sliten og trett jeg føler meg. Hele tiden! Jeg vil bare sove, klarer ikke gå mer enn hundre meter før jeg hiver etter pusten og er utslitt. Har og ekstrem hodepine. Fikk låne en blodtrykkmåler og dette er de fire målingene jeg har tatt i dag på forskjellige tider og etter å ha sittet i ro 10 minutter. 145/99 150/100 141/90 146/95 Er dette for høyt? Er 40 år og i god form ellers. Hva kan jeg gjøre for å få det ned? Er så sykt utmattet.... 😓 Anonymkode: 71e21...3c2 Lettere forhøyet, kondisjonstrening gjør underverker og vektnedgang hvis man er overvektig da. Enkelt og greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 24. september 2021 #9 Del Skrevet 24. september 2021 Har du hatt ekstremt vondt i hodet lenge? Tar du ibux på grunn av det? Mye ibux kan føre til neseblødninger. Hvis formen din er blitt merkbart dårligere de siste ukene kan det og være at du har en infeksjon i kroppen. Uansett så bør du sjekke det hos en lege, da kan du og høre hva h*n mener om blodtrykket ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #10 Del Skrevet 24. september 2021 Mest av alt trenger du en skikkelig sjekk for å bekrefte/avkrefte underliggende, uoppdagete sykdommer. Er alt ok, vil legen skrive ut blodtrykkdempende til deg, dette vil også hjelpe på hodepinen din. Det er ikke uvanlig med blodtrykkøkning uten underliggende sykdommer heller, spesielt ikke når man blir litt eldre, så ikke vær redd. Bestill time og finn ut av det du Anonymkode: 94d9e...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 24. september 2021 #11 Del Skrevet 24. september 2021 Blodtrykket du har målt, er et her og nå blodtrykk. Alt kan virke inn på de målingene. Er du nervøs før du måler? Da skyter det til værs. Du får ikke en reell måling før du har fått en 24 t registrering. Ellers er ikke målingene du har gjort særlig høye, men jeg ville ha sjekket det ut siden du virker bekymret, og har andre symptomer. Brukeren som sier at et vanlig blodtrykk er på 120/80….nei nei nei. Et normalt blodtrykk ligger på 110-140/70-90. Bestill time hos legen din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #12 Del Skrevet 24. september 2021 Jeg ligger alltid på 140 hos legen til tross for at jeg har medisiner mot høyt blodtrykk han kaller det legetrykk eller noe. Men har du så høyt hjemme så må du ta en sjekk hos lege uansett tenker jeg for det er for høyt. Når jeg måler hjemme har jeg 120, det er og høyt men godkjent. Anonymkode: b3c59...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #13 Del Skrevet 24. september 2021 De målingene er litt høye, enig med de som sier du bør gå til legen og si ifra, og be om 24t-måling. Det gir mest reelt bilde. Jeg hadde mye kraftig hodepine da jeg hadde høyt blodtrykk. Ble markant bedre når jeg begynte å medisiner og trykket gikk ned til normalen. Men å være sliten og trøtt tror jeg ikke har noe med blodtrykket ditt å gjøre, heller aldri hørt at neseblod har noe med blodtrykk å gjøre. Anonymkode: e1489...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #14 Del Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ligger alltid på 140 hos legen til tross for at jeg har medisiner mot høyt blodtrykk han kaller det legetrykk eller noe. Men har du så høyt hjemme så må du ta en sjekk hos lege uansett tenker jeg for det er for høyt. Når jeg måler hjemme har jeg 120, det er og høyt men godkjent. Anonymkode: b3c59...da5 Hvis du har 120 i overtrykk og mener det er høyt, så bør du og legen lese dere opp litt. Anonymkode: 439ae...0df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Del Skrevet 24. september 2021 Ts her. Snakket med legen min. Han var ikke bekymret en plass;mente det kom av litt stress og det var helt normalt siden jeg er noe overvektig. Jeg har hatt hodepine kjempelenge, hver dag. Har sjekket syn og alt er bra. Fikk beskjed om at jeg er lav på D vitamin og må ta høye doser fremover. Men kan lavt D vit gi slike symptomer? Jeg har vært like stor som nå tidligere og et typisk trykk hos meg er 120/80. Jeg er ikke nervøs el stresset ift å måle! Hverken hjemme eller hos legen. Symptomer er Mye hodepine, neseblod, ufattelig slapp /fatigue, blir ikke bedre av søvn, litt lite matlyst, svimmel særlig når jeg reiser meg eller gjør ting gjort. Bruker kun medisiner for lavt stoffskifte ellers.. Når legen tar ting med knusende ro og jeg føler meg elendig, hva gjør jeg da? Jeg sitter her og gråter for jeg orker jo ingenting!! 😔TS Anonymkode: 71e21...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #16 Del Skrevet 24. september 2021 Jeg tror ikke alle symptomene du lister opp har noe med høyt blodtrykk å gjøre. Man blir hverken trøtt eller svimmel av høyt blodtrykk. Så det kan være noe helt annet. Lavt D-vitamin kan absolutt gi slapphet, jeg var helt zombie da jeg hadde veldig lave verdier, så mer sannsynlig at det er pga det. Ta høy dose som legen har sagt, du kan ta mer enn norsk anbefalt dagsdose av D-vitamin uten at det er farlig. Har du målt høyt trykk hos legen også? Jeg synes du skal spørre om du kan få en 24t-måling. Si at du absolutt ikke føler deg stresset når dere måler. Jeg hadde også høyt hos legen og ble avfeid med "kontormåling" men ett år senere fikk jeg endelig 24t-måling og den viste at jeg hadde jevnt for høyt blodtrykk hele døgnet, fra litt høyt til veldig høyt, uvanlig for min alder og at jeg ikke er overvektig heller. Så da ble jeg utredet for å se om det var noe bakenforliggende (blodprøver + ultralyd nyrer) og når det viste at alt var fint fikk jeg medisiner og trykket gikk ned (og hodepinen forsvant). Anonymkode: e1489...c24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #17 Del Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ts her. Snakket med legen min. Han var ikke bekymret en plass;mente det kom av litt stress og det var helt normalt siden jeg er noe overvektig. Jeg har hatt hodepine kjempelenge, hver dag. Har sjekket syn og alt er bra. Fikk beskjed om at jeg er lav på D vitamin og må ta høye doser fremover. Men kan lavt D vit gi slike symptomer? Jeg har vært like stor som nå tidligere og et typisk trykk hos meg er 120/80. Jeg er ikke nervøs el stresset ift å måle! Hverken hjemme eller hos legen. Symptomer er Mye hodepine, neseblod, ufattelig slapp /fatigue, blir ikke bedre av søvn, litt lite matlyst, svimmel særlig når jeg reiser meg eller gjør ting gjort. Bruker kun medisiner for lavt stoffskifte ellers.. Når legen tar ting med knusende ro og jeg føler meg elendig, hva gjør jeg da? Jeg sitter her og gråter for jeg orker jo ingenting!! 😔TS Anonymkode: 71e21...3c2 De symptomene der er jo typisk lavt D-vit og mulig også lavt jernlager. Null stress, for dette kan lett kureres med enkle tabletter. Anonymkode: 76651...8aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #18 Del Skrevet 25. september 2021 Hodepine, tretthet, neseblod og svimmelhet er alle typiske/vanlige tegn på høyt blodtrykk. Det er også enten eller på systolisk eller diastolisk blodtrykk. Over 140 systolisk eller over 90 diastolisk er høyt blodtrykk og typisk det man kaller hypertension. Du har tatt en øyeblikksmåling. Det kan godt hende du ligger enda høyere når du er i aktivitet og at du derfor opplever sterkere symptomer enkelte ganger. D-vit mangel blir man gjerne slapp og uvel av. Samme med jernmangel (men da typisk tungpustet og sliten). Synes du fint kan kreve en 24-timers blodtrykksmåling. Men det er vist til forskning at D-vitamin tilskudd kan gi lavere blodtrykk. Skape homeostase i kroppen. Men det er ikke nok forskning til å konkludere. Ville fokusert på at det tar lang tid å bygge D-vitaminlager og at du sliter nå. Bør jo kunne finne en løsning som du kan leve med i mellomtiden? Anonymkode: 7813c...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 25. september 2021 #19 Del Skrevet 25. september 2021 Jeg har 113/60. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #20 Del Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 15.28): De siste ukene har jeg har neseblødninger helt plutselig.... Det har jeg aldri ellers. Men det verste er hvor sliten og trett jeg føler meg. Hele tiden! Jeg vil bare sove, klarer ikke gå mer enn hundre meter før jeg hiver etter pusten og er utslitt. Har og ekstrem hodepine. Fikk låne en blodtrykkmåler og dette er de fire målingene jeg har tatt i dag på forskjellige tider og etter å ha sittet i ro 10 minutter. 145/99 150/100 141/90 146/95 Er dette for høyt? Er 40 år og i god form ellers. Hva kan jeg gjøre for å få det ned? Er så sykt utmattet.... 😓 Anonymkode: 71e21...3c2 Kom deg til lege ASAP!!!! Anonymkode: ffe90...a9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå