Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #1 Skrevet 28. september 2005 Heisann. Jeg sliter litt. Har begynt på en bachelor i psykologi, men sluttet nettopp. Fordi... jeg elsker sommerjobben min, og fortsetter i den. Jeg er pleieassistent på en sykehjem, delvis natt og delvis ekstravakt, pluss helgeturnus. Har alltid forestilt meg at jeg skulle ta en høyere akademisk utdannelse, ville gjerne bli organisasjonspsykolog eller noe slikt... men så elsker jeg altså denne jobben. Hele slekta mi er sykepleiere, og jeg alltid vært arrogant nok til å tenke at det er altfor dårlig betalt, altfor typisk kvinnelig, altfor lavstatus, til at jeg skulle bli det også. Men nå sitter jeg altså her og har lyst. Jeg vet alt om alle mulighetene man får innen dette yrke, og jeg elsker dem. Jeg elsker pasientkontakten, det at jeg går fra jobb og føler at jeg har hjulpet noen, bidratt til noens livskvalitet. Det jeg lurer på er egentlig hvordan jeg skal bli kvitt disse forferdelige fordommene om lønn og status? Kan noen hjelpe meg?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #2 Skrevet 28. september 2005 Kort: Det er ikke lavstatus å være sykepleiere, og det er vel ikke mange steder du møter folk som ser ned på deg som sykepleier. Du kan kanskje møte fordommer om at du er "omsorgsfull" og "dumsnill" av en eller annen grunn, samt få kjeft fordi du tjener for mye;-) Lønna er ikke spesielt lav heller. Og hvis du spesialiserer deg og begynenr å jobbe i det private kan du tjene enda bedre. Men det kommer jo litt ann på hva alternativet hadde vært for deg, da, om du synes du har lav eller høy lønn.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #3 Skrevet 28. september 2005 Tenker mye på sykepleie kombinert med ledelse, eller psykiatri... og vil gjerne over 350 000kr i året. Er det umulig?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #4 Skrevet 29. september 2005 Min venninne har spesialutdannelse og er leder for en mindre opr. enhet innen det private. Ingen helge eller nattevakter, men noen få kveldsvakter. Tjener 560 000.
Gjest Hallo Skrevet 30. september 2005 #5 Skrevet 30. september 2005 Jeg er sykepleier. Grunnlønn på 261.000 i året. Jobber hovedsaklig kveld og natt. Timelønn er 143 kr. Tilegg på 41 kr. etter klokka 18.00 og til 06.00.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #6 Skrevet 2. oktober 2005 Tenker mye på sykepleie kombinert med ledelse, eller psykiatri... og vil gjerne over 350 000kr i året. Er det umulig? ← Det er fullt mulig det. I vår kommune på bygda er det en sykepleier som har blitt virksomhetsleder ved aldershjemmet. Hennes startlønn i ny stilling er på 390 000,- Såvidt jeg vet har hun i tillegg 1 år med administrasjon, dvs. 3 år med sykepleie og 1 år med noe annet. Sykepleier-yrket har da et fint rykte på seg og menn elsker sykepleiere. Dessuten tjener de ganske bra, fra 280 000,- til 330 000,- og mer, med alle tilleggene. Hvis noen tjener mindre enn dette er det fordi de kun har fått tildelt minstelønn, noe de har litt ansvar for å gjøre noe med selv også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå