AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Hei Det er første gang jeg skal kjøpe bolig, jeg ser at man kan få mye for pengene hvis man velger f.eks å kjøpe på Kongsberg + at det er litt enklere å komme inn i bolig markedet, men jeg jobber midt i Oslo og blir nødt til å pendle med toget? Blir det vanskelig? Jeg tenker å kjøpe der og kanskje bo i 4-5 år. Anonymkode: 41345...282
Vampyrina Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Mange som pendler fra Kongsberg til Oslo 😊
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 Pendla av ulike grunner motsatt vei, det fungerte helt fint. Kongsberg er endestasjon for toget, så drt vil trolig være god plass og sitteplass på morgenen. Eneste negative er at jeg mener å huske at de skal gjøre ganske store ombygginger i Drammen, noe som da trolig vil føre til buss for tog forbi Drammen ei god stund, så med det tidsperspektivet du har ville jeg undersøkt det først. før kunne det som før het timeekspressen(buss) fungert, men der legger de ned den ene avgangen etter den andre.. Anonymkode: 000f4...5e2
Taluno Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 Det kommer an på deg og din jobb. Jeg hadde ikke orket rundt tre timer reisevei pr dag i nåværende jobb. Men i tidligere jobb hvor jeg hadde både flexitid og mulighet for hjemmekontor, og kunne jobbe på tog (og dermed bruke arbeidstiden på deler av reisen) så hadde jeg kunne vurdert det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pendla av ulike grunner motsatt vei, det fungerte helt fint. Kongsberg er endestasjon for toget, så drt vil trolig være god plass og sitteplass på morgenen. Eneste negative er at jeg mener å huske at de skal gjøre ganske store ombygginger i Drammen, noe som da trolig vil føre til buss for tog forbi Drammen ei god stund, så med det tidsperspektivet du har ville jeg undersøkt det først. før kunne det som før het timeekspressen(buss) fungert, men der legger de ned den ene avgangen etter den andre.. Anonymkode: 000f4...5e2 Ser ut som det bare blir sommerstengt ut fra det jeg klarer å lese. Da tror jeg pendling Kongsberg-Oslo skal fungere fint Anonymkode: 000f4...5e2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 Det tar vel ca 1.20 med toget hver vei? Personlig ville jeg nok ikke ha gjort det i nåværende jobb, siden man må beregne tid til å komme seg hjemmefra til togstasjon og fra togstasjon til arbeidssted også, og da snakker man opp mot to timer reisevei hver vei. Men klart, kan man ha mye hjemmekontor/fleksitid/jobbe litt på toget så kan det gå. For min del har jeg en jobb der jeg må være minst 8 t. på kontoret hver dag, så det hadde fungert dårlig her, men det kommer helt an på hva slags type jobb man har. Anonymkode: d1b06...698
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #7 Skrevet 24. september 2021 Tungvint! Bor i Oslo, men er en del på Kongsberg. Ville aldri orket den pendlerveien flere dager i uka. Ville heller vurdert Drammen eller Lier... Anonymkode: ca958...c20
Den Sagnomsuste Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tungvint! Bor i Oslo, men er en del på Kongsberg. Ville aldri orket den pendlerveien flere dager i uka. Ville heller vurdert Drammen eller Lier... Anonymkode: ca958...c20 Eller rett og slett Mjøndalen/ Hokksund. Man får mye for pengene der også + det er ikke småbygder. Endret 24. september 2021 av Den Sagnomsuste 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 Den Sagnomsuste skrev (6 timer siden): Eller rett og slett Mjøndalen/ Hokksund. Man får mye for pengene der også + det er ikke småbygder. Nopp, du får ikke mye for pengene i disse områdene sorry. Anonymkode: 41345...282 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 Når du sier at du jobber midt i Oslo, betyr det faktisk gangavstand til Oslo S? Og du tenker å bo i gangavstand til toget i Kongsberg? Det kan fungere det.. men jeg ville nok hatt fleksitid og mulighet for arbeid på toget. Men er Kongsberg egentlig så billig da hvis du skal bo sentralt? Det er billigere å bo utenfor en by. Anonymkode: 0fdcc...e34 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nopp, du får ikke mye for pengene i disse områdene sorry. Anonymkode: 41345...282 Jo, du får masse for pengene i Hokksund... Hva mener du når du sier dette? Hvor får man i se så fall mye for pengene? Anonymkode: 0fdcc...e34
Kjetil E Skrevet 24. september 2021 #12 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du sier at du jobber midt i Oslo, betyr det faktisk gangavstand til Oslo S? Og du tenker å bo i gangavstand til toget i Kongsberg? Det kan fungere det.. men jeg ville nok hatt fleksitid og mulighet for arbeid på toget. Men er Kongsberg egentlig så billig da hvis du skal bo sentralt? Det er billigere å bo utenfor en by. Anonymkode: 0fdcc...e34 Er vel ikke så enkelt å arbeide på toget fra Kongsberg til Oslo. Da det her kjøres lokaltogvarianten av flirt og disse har så vidt jeg vet ikke noe bord. Så ser for meg at det ikke blir så lett isåfall.
HenrikJ Skrevet 24. september 2021 #13 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo, du får masse for pengene i Hokksund... Hva mener du når du sier dette? Hvor får man i se så fall mye for pengene? Anonymkode: 0fdcc...e34 Se på finn.no
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #14 Skrevet 25. september 2021 Kjetil E skrev (10 timer siden): Er vel ikke så enkelt å arbeide på toget fra Kongsberg til Oslo. Da det her kjøres lokaltogvarianten av flirt og disse har så vidt jeg vet ikke noe bord. Så ser for meg at det ikke blir så lett isåfall. Det finnes bord i betjent vogn på type 75 som kjøres der, men det er kun noen få. Ang. Arbeid på Drammen stasjon, så skal denne bygges om. Så blir det gjort vedlikeholdsarbeid i Lieråstunnelen i tillegg, så i perioder er det buss for tog mellom Mjøndalen/Gulskogen-Asker, eller Drammen-Asker. I noen av bruddene er det buss helt til Skøyen, men stort sett er ikke det over en lengre periode. Stort sett blir dette gjort på sommeren, helligdager og i helgene når det er færre pendlere. Anonymkode: d7e6e...b54
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 Kjetil E skrev (På 24.9.2021 den 23.38): Er vel ikke så enkelt å arbeide på toget fra Kongsberg til Oslo. Da det her kjøres lokaltogvarianten av flirt og disse har så vidt jeg vet ikke noe bord. Så ser for meg at det ikke blir så lett isåfall. Nja ikke optimalt, men kan ha det på fanget. Det er også to seter som har bord der hvor det er rullestol-plasser. Første stopp er Kongsberg, så da kan man ihvertfall velge først. Man kan også ta sørtoget, og det er skikkelig luksus. Jobber selv på disse to togene hver dag Anonymkode: 0fdcc...e34
Majer Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 (endret) Synes pendling utover 1t10min om dagen er slitsomt. Der jeg begynner å kjenne på at toget tar tid, men det er jo individuelt. Greit å lese, betale regninger og spise frokost på toget:) Det eneste som kan være veldig kjipt er om man bor et stykke fra stasjonen i Kongsberg og jobber langt fra stasjonene i Oslo. Endret 26. september 2021 av Majer
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #17 Skrevet 26. september 2021 Den Sagnomsuste skrev (På 24.9.2021 den 13.27): Eller rett og slett Mjøndalen/ Hokksund. Man får mye for pengene der også + det er ikke småbygder. AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 20.08): Nopp, du får ikke mye for pengene i disse områdene sorry. Anonymkode: 41345...282 AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 21.32): Jo, du får masse for pengene i Hokksund... Hva mener du når du sier dette? Hvor får man i se så fall mye for pengene? Anonymkode: 0fdcc...e34 Jeg er ikke samme AB som Anonymkode: 0fdcc...e34 siterer, men: jeg tror ikke man får igjen så mye på disse stedene når man selger igjen. Og så skal man bo der også - hva skjer egentlig på Hokksund eller i Mjøndalen i helgene? Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om uteliv, men andre aktiviteter. Kongsberg (som TS i utgangspunktet vurderer), er kjent som en notorisk kjip by for enslige og barnløse. Det virker som TS tenker å investere i leilighet, i håp om å kunne selge seg ut med fortjeneste på grunn av prisvekst om ca. 5 år. Men hun må også kalkulerere inn pendlerutgifter, noe som er dyrt... Hva er budsjettet ditt, TS? Her er mine forslag: Under 2 millioner: Halden, Sarpsborg, Hønefoss eller Moss. Noen av disse stedene får nok helt andre priser om noen år, fordi det skal gjøres store investeringer i togtilbudet. 2-2,5 millioner: Det skal være mulig å få kjøpt en liten leilighet i Drammen eller Lier dersom man har litt is i magen nå som rentene skal opp. Drammen har kaféer, masse underholdningstilbud, og god og hyppig togforbindelse. Lier har jeg også tro på. Begge deler har mye kortere pendlertid enn Kongsberg. 2,5-3 millioner: Groruddalen eller Søndre Nordstrand. De fleste leiligheter går for mer, men dersom man har is i magen og er villig til å kjøpe noe som ikke er i perfekt stand, kan man få leiligheter ned i denne prisen. Dersom man bosetter seg strategisk i forhold til kollektivtransport, kan du få pendlertid ned i 15-20 minutter. Det er dyrere enn Kongsberg, men sjekk hvor mye tid og penger du sparer på pendling hvert år. Pluss at du kan regne med en helt annen prisvekst. Det er vanskeligere å jobbe på kollektivtrafikken, men det er ikke sikkert du trenger det når det går såpass fort. Jeg bor i Groruddalen selv, og kjenner flere førstegangskjøpere som har kjøpt her og levd økonomisk i 3-4 år, og cashet inn prisveksten. Så har de flyttet til Skøyen, Bjølsen eller Grünerløkka. Men de fleste av oss har valgt å bli her, fordi vi trives godt! Noen har stiftet familie og kjøpt rekkehus i samme område, og andre har kjøpt seg mer fancy leiligheter i samme område etterhvert. Over 3 millioner: Kommer ikke med noen forslag her, fordi jeg antar at det er utenfor budsjettet til TS. Anonymkode: ca958...c20 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #18 Skrevet 26. september 2021 Har du råd til i Drammen, så hadde jeg helt klart valgt å bo der. Jeg er selv født og oppvokst i Oslo, og skulle helst ha bodd der. Men jeg bor i Drammen, da det er her jeg har råd til å eie min egen bolig. Og jeg trives veldig godt. Synes det har vært lett å få nye venner her, og det skjer ganske mye her og. Så jeg drar mindre inn til Oslo på fritiden min, enn hva jeg trodde jeg skulle gjøre. Og her tar toget 30 min, og det er 5 avganger i timen. Anonymkode: 7037e...2f5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #19 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er ikke samme AB som Anonymkode: 0fdcc...e34 siterer, men: jeg tror ikke man får igjen så mye på disse stedene når man selger igjen. Og så skal man bo der også - hva skjer egentlig på Hokksund eller i Mjøndalen i helgene? Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om uteliv, men andre aktiviteter. Kongsberg (som TS i utgangspunktet vurderer), er kjent som en notorisk kjip by for enslige og barnløse. Det virker som TS tenker å investere i leilighet, i håp om å kunne selge seg ut med fortjeneste på grunn av prisvekst om ca. 5 år. Men hun må også kalkulerere inn pendlerutgifter, noe som er dyrt... Hva er budsjettet ditt, TS? Her er mine forslag: Under 2 millioner: Halden, Sarpsborg, Hønefoss eller Moss. Noen av disse stedene får nok helt andre priser om noen år, fordi det skal gjøres store investeringer i togtilbudet. 2-2,5 millioner: Det skal være mulig å få kjøpt en liten leilighet i Drammen eller Lier dersom man har litt is i magen nå som rentene skal opp. Drammen har kaféer, masse underholdningstilbud, og god og hyppig togforbindelse. Lier har jeg også tro på. Begge deler har mye kortere pendlertid enn Kongsberg. 2,5-3 millioner: Groruddalen eller Søndre Nordstrand. De fleste leiligheter går for mer, men dersom man har is i magen og er villig til å kjøpe noe som ikke er i perfekt stand, kan man få leiligheter ned i denne prisen. Dersom man bosetter seg strategisk i forhold til kollektivtransport, kan du få pendlertid ned i 15-20 minutter. Det er dyrere enn Kongsberg, men sjekk hvor mye tid og penger du sparer på pendling hvert år. Pluss at du kan regne med en helt annen prisvekst. Det er vanskeligere å jobbe på kollektivtrafikken, men det er ikke sikkert du trenger det når det går såpass fort. Jeg bor i Groruddalen selv, og kjenner flere førstegangskjøpere som har kjøpt her og levd økonomisk i 3-4 år, og cashet inn prisveksten. Så har de flyttet til Skøyen, Bjølsen eller Grünerløkka. Men de fleste av oss har valgt å bli her, fordi vi trives godt! Noen har stiftet familie og kjøpt rekkehus i samme område, og andre har kjøpt seg mer fancy leiligheter i samme område etterhvert. Over 3 millioner: Kommer ikke med noen forslag her, fordi jeg antar at det er utenfor budsjettet til TS. Anonymkode: ca958...c20 Veldig enig i denne. Har selv kjøpt i Groruddalen for 2,8 mill. Trives kjempebra, reiseveien ned til Oslo S (hvor jeg jobber) er ypperlig. Anonymkode: 5ced1...13c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #20 Skrevet 10. mars 2022 Hvordan gikk det, TS? Anonymkode: 15f74...e84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå