Gå til innhold

Uønskede dyr

Gjest Hvemsomhelst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i en periode nå vurdert å skaffe meg en hund, og har fulgt med på priser. Det fremstår nå som at prisene på valper går ned, og antallet som ønsker å omplassere går opp. Jeg blir ganske trist på hunden sine vegne, når jeg ser annonser på finn, der noen ønsker å omplassere en hund som bare er noen måneder gammel. Hvor mye har man tenkt seg om, hvis hunden etter bare 2 - 3 måneder ikke passer inn i hverdagen? Eller annonser hvor folk skriver at "plutselige endringer" er at de har fått nye jobb, skal flytte osv. Skaffer du deg et dyr, så må du også ta høyde for at slike normale livsendringer skal fungere med dyret. 

Anonymkode: 04316...894

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MorTil2 skrev (30 minutter siden):

Det er ikke ferieavvikling det er snakk om, men det å avlive fordi dyret ikke passer inn i hverdagen. 

Egentlig forstår jeg ikke hvordan en katt kan være en belastning. Den krever jo egentlig veldig lite. Litt kos, en god kurv å sover i, skikkelig mat, stell om den ikke er helt frisk eller blir skadet. Ellers klarer jo katter seg ganske greit selv.

Hos oss passer pus perfekt, da jeg er ufør og  , har god tid til å kose og leke med pus;)

Skrevet

En god del oppdrettere av hund,er behjelpelige med å finne nye hjem,dersom en hund de har solgt må omplasseres. Det bør følge med et visst ansvar fra selger også,når man har solgt et kjæledyr. Dersom en hund/katteier ikke kan(eller vil) ha dyret lenger,bør man iallefall kontakte selger og spørre om en slik mulighet. Folk spør gjerne de som man vet har solgt katt/hund tidligere, dersom de vil ha kjæledyr.
Jeg kan godt forstå veterinæren som nekter å avlive,men håper ikke at det blir 'vanlig',det kan føre til former for avlivinger som ikke er ok.

Anonymkode: e25c8...1a8

• Liker 1
Skrevet

Katten vår fikk unger i vinter og da ungene skulle selges via Finn annonse, ringte folk fra halve Norge.

Noen skulle gi de i bursdags presang til barnet som fylte 4 ,7 eller 10 år.

Andre skulle ha katt fordi de kjedet seg med korona og hjemmekontor.

To personer ønsket at jeg skulle sende katten 25 mil med bussen, og forstod ikke at det er uakseptabelt!

Da jeg begynte å snakke om at barn ikke skal få katt i presang og at en kattunge ikke kan sendes med bussen alene, at de måtte kastrere&vaksinere&chippe kattungen ble en dame irritert på meg.

En annen ville ha en rolig og kosete katt som lå på fanget. Da jeg sa at kattunger på 12 uker er full av livet og helst vil løpe og leke var hun plutselig ikke interessert likevel.

En annen som hadde avtalt å hente kattungen, ringte også plutselig og hadde ombestemt seg og funnet ut at de heller ville ha hund (bare sånn ut av det blå liksom)

Folk ser på kattunger som en leke og voksne katter skal helst bare ligge og sove på fanget, og de er det mest eldre damer som ønsker.

Anonymkode: 078aa...b27

Skrevet

Grusomt. Har en bekjent som avlivet hunden sin. Den var 2 eller 3 år gammel, ikke syk og hadde ikke atferdsproblemer. Hun sier rett ut at hun ikke hadde kapasitet til hunden lenger, og orket ikke at noen andre skulle ta vare på den. Så da var det bedre å dø?! 

Forstår ikke verken tankegangen eller dyrlegen som satt den sprøyta. 

Anonymkode: 853db...fc9

• Liker 2
Skrevet
Taluno skrev (21 timer siden):

Problemet er vel mer hva disse personene gjør med katten etter å ha fått avslag på avliving.

Jeg er ikke for at folk bare skal kunne avlive dyrene når de er lei av dem, eller dyret ikke passer i livssituasjon lengre, men det er bedre avlive enn å dumpe dem...

Det burde vært slik at dyrlegen hadde meldeplikt til dyrebeskyttelsen/mattilsynet/politiet. Dersom dyret plutselig ble borte, burde eieren blitt dømt til ikke å kunne ha dyr igjen.

Skrevet
Guppy88 skrev (2 timer siden):

Det burde vært slik at dyrlegen hadde meldeplikt til dyrebeskyttelsen/mattilsynet/politiet. Dersom dyret plutselig ble borte, burde eieren blitt dømt til ikke å kunne ha dyr igjen.

De pengene som ville gått med til ett slikt prosjekt burde vel heller bli brukt på kastrering og innfanging av hjemløse dyr og penger til at frivillige organisasjoner kan øke kapasiteten å faktisk ta i mot friske dyr folk ikke kan/vil ha lengre.

Ja, i en ideell verden hadde ingen friske dyr blitt avlivet, og alle som skaffet seg dyr hadde vært fantastiske mennesker med omtanke og empati, men slik er ikke verden.

Og før vi får en meldeplikt som krever både penger og personal, så burde det komme lovpålagt id-merking og kastrering. Dessuten, det å legge en slik meldeplikt til Dyrebeskyttelsen som du foreslår er langt bak mål, ett slikt ansvar kan man virkelig ikke legge på en frivillig organisasjon som allerede sliter kraftig med kapasitet.

• Liker 3
Skrevet

Flott av dyrlegen å redde en katt fra avliving, men problemet er så mye større. De organisasjonene som tar til seg katter sånn er fulle, de har ikke nok fosterhjem eller folk som vil adoptere, og får de adoptert bort en katt er det tre nye som trenger hjelp 😒 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke helt jeg, hva skjer med kattene dersom dyrlegen nekter å avlive? Alle er vel enige om at friske dyr ikke skal avlives, men er drukning eller å bli etterlatt noe bedre?  

For noen uker siden kom sønnen min hjem med 2 skilpadder, dem hadde han fått i "gave" av naboene under oss. Dagen etter dro de på ferie🙄 Dyr er dessverre bruk og kast for mange.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Tanuki said:

Jeg vet ikke helt jeg, hva skjer med kattene dersom dyrlegen nekter å avlive? Alle er vel enige om at friske dyr ikke skal avlives, men er drukning eller å bli etterlatt noe bedre?  

For noen uker siden kom sønnen min hjem med 2 skilpadder, dem hadde han fått i "gave" av naboene under oss. Dagen etter dro de på ferie🙄 Dyr er dessverre bruk og kast for mange.

Dette fulgte du ikke opp med naboene når de kom hjem fra ferie?

Anonymkode: 45827...8b0

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette fulgte du ikke opp med naboene når de kom hjem fra ferie?

Anonymkode: 45827...8b0

Selvfølgelig tok jeg kontakt med dem asap, uansett, skilpaddene er hos oss. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...