Gjest Violetta Skrevet 28. september 2005 #1 Skrevet 28. september 2005 (endret) Jeg tenker ikke på hele kvelden. Jeg har hund og kunne tenke meg å gå en liten tur på en halvtimes tid med han på kvelden i ti-ellevetiden. Min datter er ni år og sover selvfølgelig på den tiden. Hvor gammel bør hun være før jeg kan ta den turen om kvelden? Har snakket med henne, hun sier jeg godt kan ta en tur nå. Hun ringer meg jo bare på mobilen om hun våkner og ikke føler seg trygg. Jeg er nå litt usikker... Hva synes dere? Endret 28. september 2005 av Violetta
Gjest gjest1 Skrevet 28. september 2005 #2 Skrevet 28. september 2005 Jeg har to jenter på 8 og 10 år. Og jeg kan godt stikke meg en tur på trening på ettermiddagen mens de er hjemme. Har noen ganger vært ute å jogget litt senre på kvelden, etter sengetid for jentene, og det har jo gått helt greit. Det eneste problemet var min dårlige samvittighet og grusomme bilder i hodet a v brann, innbrudd og det som verre er..... Men om du har en avtale med jenta og hun føler seg trygg og har mulighet for å nå deg, burde det vel ikke være noe problem?
Gjest Embla s Skrevet 28. september 2005 #3 Skrevet 28. september 2005 Hvis datteren din vet om det og er vant til å bruke mobiltelefon, syns i allefall ikke jeg det gjør noe om du går en liten tur med hunden. (Men hvorfor ikke avtale med noen venner at du ringer de når du går, og ringer de opp igjen når du kommer hjem igjen? I tilfelle det skulle skje noe med deg på turen.)
Gjest Violetta Skrevet 28. september 2005 #4 Skrevet 28. september 2005 Hvis datteren din vet om det og er vant til å bruke mobiltelefon, syns i allefall ikke jeg det gjør noe om du går en liten tur med hunden. (Men hvorfor ikke avtale med noen venner at du ringer de når du går, og ringer de opp igjen når du kommer hjem igjen? I tilfelle det skulle skje noe med deg på turen.) ← Hun er vant til å ringe meg fra hustelefonen til mobiltelefonen ja, så det er ikke noe problem. Synes det er litt seint å ringe til folk på den tiden av kvelden. Og jeg tenker på å gjøre dette bortimot hver kveld.
Gjest LoisLane Skrevet 28. september 2005 #5 Skrevet 28. september 2005 Jeg hadde ikke gjort det, men det er meg og mine barn. Du kjenner best jenta di selv, og hvis hun er komfortabel med det, så hvorfor ikke?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #6 Skrevet 29. september 2005 Jeg liker ikke å gå fra barna når de sover, så jeg går tur når det er barntv, mine tre barn er forøvrig 7 og to på 9 år. Jeg låser ytterdøren, og sier at de ikke skal låse opp for noen andre enn meg. Alle kan mobilnr mitt, og jeg bruker å gå en liten runde i nabolaget (ca 20 min) for å lufte bikkja.
Gjest Xavia Skrevet 29. september 2005 #7 Skrevet 29. september 2005 Jeg hadde ikke gått fra datteren min på snart ni, når hun ligger og sover. Absolutt ikke. Hun gjør ingenting av å være alene på ettermiddagen, når hun er våken, men det synes jeg blir noe helt annet.
Far til 2 Skrevet 29. september 2005 #8 Skrevet 29. september 2005 Dette tror jeg er veldig individuelt for hvert enkelt barn. Hjemme hos meg hadde det sansynligvis ikke fungert om barna våknet uten noen hjemme (f.eks om de våknet av at telefonen ringte eller andre ting). Men når jeg sier sansynligvis er det kansje fordi jeg undervurderer deres holdning til å håndtere dette. Men når de var 6-7 år kunne jeg stikke ut en rask tur om jeg skulle i kiosken el.likn. såfremt de var oppe og kunne ringe meg de 6-7 minuttene det tok. Det er imidlertid stor forskjell på å vite at jeg er ute en tur fremfor å våkne til overaskelsen at ingen er hjemme. Nå er barna i omtrent samme alder, og jeg ser at de kan håndtere dette med å våkne alene er vesentlig bedre. Men likevel, - jeg ville nok forsøkt å unngå det i 9-års alderen.
Gjest Kålungen Skrevet 29. september 2005 #9 Skrevet 29. september 2005 Hvis du forteller henne at du skal gå en tur på kvelden når hun sover, og sier at hun kan ringe deg hvis hun våkner, syns jeg ikke det kan gjøre noe.
Gjest Milah Skrevet 29. september 2005 #10 Skrevet 29. september 2005 Enig med svampebob. De fleste 9 åringer ville vel ikke hatt et problem med dette. Men det er du som kjenner dattern din best, og hvis du tror at dette ikke vil være noe problem, vil det mest sannsynelig ikke være det!
Elodi Skrevet 29. september 2005 #11 Skrevet 29. september 2005 Så lenge datteren synes dette er ok, og vet at hun bare kan ringe dersom hun våkner og blir redd, synes jeg det er helt ok! Det vil jo da sannsynligvis ikke ta mange minuttene før du er hjemme
Gjest Gjesta Skrevet 29. september 2005 #12 Skrevet 29. september 2005 Jeg ville ikke gjort det. Jeg ville ikke gjort det med tolvåringen min heller.
Malama Skrevet 29. september 2005 #13 Skrevet 29. september 2005 Ikke med en 12 åring heller? På et eller annet tidspunkt må jo unger kunen vær alene hjemme vel?? Jeg er helt sikker på at en 9 år gammel unge utmerket kan klare å sove søtt i senga si selv om du er ute, så lenge hun vet om det, og vet hvordan hun når tak i deg. Og hun sier selv at hun synes det er greit. Jeg og min bror var da alene hjemme på den alderen.. tror ikke jeg var stort eldre enn ti da vi la oss pent i våre foreldres seng når de ikke var hjemme, og sov der til de kom hjem (selvsagt skjede ikke dette daglig da, bare et par ganger) Vi sov sammen i foreldresengen da, ikke på våre egne soverom i hver sin etasje, og det bodde jo slekt i alle nabohusene om det skulle være noe (for mobiltelefon fantes jo ikke på den tiden) Men jeg og min bror var jo alene hjemme mens mine foreldre handlet når jeg var 5 også vi, laget julepynt... Sånt ville vel "ingen" tillatt i dag....
Gjest Gjesta Skrevet 29. september 2005 #14 Skrevet 29. september 2005 Ikke med en 12 åring heller? På et eller annet tidspunkt må jo unger kunne vær alene hjemme vel?? Tolvåringer kan fint være hjemme alene. Men ikke så sent på kvelden.
Malama Skrevet 29. september 2005 #15 Skrevet 29. september 2005 Jeg har ikke barn enda selv. så hvem vet hva jeg synes når mine er 12, men jeg synes at et barn som sover, har tilgang til mor på telefon, mor skal gå en halvtimes tur (er neppe sååå langt hjemmefra om noe skulle skje) og døren selvsagt er låst (jada, og alle barn skal UANSETTv vite hva de skal gjøre ved eventuell brann, UT av huset ikke noe annet, aldri) Ja, jeg synes at denne 9 år gamle jenta kan sove og mor gå tur så lenge jenta føler jeg strygg. En mor kjenner sitt eget barn best, og ikke alle barn er like selvsagt. Jeg relaterer meg til hva jeg kunne da jeg var på den alderen, og kunne altså det. Siden ejg ikke har engne barn å forholde meg til, så er det mitt eneste referansepunkt.
Gjest Violetta Skrevet 29. september 2005 #16 Skrevet 29. september 2005 Jeg har ikke barn enda selv. så hvem vet hva jeg synes når mine er 12, men jeg synes at et barn som sover, har tilgang til mor på telefon, mor skal gå en halvtimes tur (er neppe sååå langt hjemmefra om noe skulle skje) og døren selvsagt er låst (jada, og alle barn skal UANSETTv vite hva de skal gjøre ved eventuell brann, UT av huset ikke noe annet, aldri) Ja, jeg synes at denne 9 år gamle jenta kan sove og mor gå tur så lenge jenta føler jeg strygg. En mor kjenner sitt eget barn best, og ikke alle barn er like selvsagt. Jeg relaterer meg til hva jeg kunne da jeg var på den alderen, og kunne altså det. Siden ejg ikke har engne barn å forholde meg til, så er det mitt eneste referansepunkt. ← Ja du kunne det, men slik jeg forstår det hadde du et eldre søsken sammen med deg. Jeg er fremdeles litt usikker jeg.
Gjest Emera Skrevet 29. september 2005 #17 Skrevet 29. september 2005 Jeg hadde ikke turt. Nettopp på grunn av brann. Greit å lære ungene å løpe ut av huset ved brann, men det er slettes ikke alle branner man rekker å løpe fra. Slettes ikke. Røyken er gjerne det som gjør størst skade. Og jeg ville heller ikke likt at noen kunne observere at jeg gikk ut av huset til omtrent samme tid hver kveld, og at det da lå et barn alene der. Mulig jeg er noe hysterisk, men siden jeg føler det slik, ville jeg ikke fått noen hyggelig kveldstur uansett.
Malama Skrevet 29. september 2005 #18 Skrevet 29. september 2005 Ja du kunne det, men slik jeg forstår det hadde du et eldre søsken sammen med deg. Jeg er fremdeles litt usikker jeg. ← Nei, jeg er eldst, min bror er 20 måender yngre enn meg.
Gjest Violetta Skrevet 29. september 2005 #19 Skrevet 29. september 2005 Nei, jeg er eldst, min bror er 20 måender yngre enn meg. ← Ok, men dere hadde uansett hverandre.
Malama Skrevet 29. september 2005 #20 Skrevet 29. september 2005 Ja, det hadde vi. Vi hadde hverandre. Og vi klarte såmangt som foreldre nå aldri ville tillatt (som altså da vi var alene hjemme og laget julepuynt (følgelig med tilgang på saks) når jeg var 5 og han var 3 ) Vi kunne nok også sovet en halvtime hver kveld om ingen var hjemme, selv uten mobiltelefon, sånn i ni-tiårsalder. Men om du ikke liker tanken, så anbefaler jeg at du går turen din litt tidligere på kvelden (kanskje før hun har lagt seg?) inntil du føler deg trygg på å la henne sove mens du er ute. Men, når jenta selv sier hun føer seg trygg, så kan du jo prøve, en gang eller to, og se hvordan du føler det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå