Gå til innhold

UVI - Er dette vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har den siste uken hatt rare magesmerter. Trodde først jeg kunne være gravid, så tok en grav.test, men nei.

På mandag kjente jeg noe rart der nede, akkurat som at jeg har en rift/sår, rett på innsiden av kjønnsleppene. Vanskelig å se selv. Smertene har økt siden da, og idag svir det intenst når jeg tisser.

Har bestilt gyn.time etter helgen, men usikker på om jeg har en uvi eller om det er noe annet galt. Mange år siden jeg hadde uvi, og kan ikke huske at jeg hadde noe "sår" der nede da - det var kun svie ved vannlating. Høres dette ut som en uvi? Har jo fryst mye i det siste også..

Anonymkode: 3eb99...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elder Millennial

Du kan gå på legekontoret i dag å sjekke om det er uvi, det er bare å levere en urinprøve, trenger ikke til gyn for det. Finnes hjemmetester også, men jeg ville reist på legekontoret så du kan få antibiotika hvis det er uvi. 

Ville ikke gått med uvi hele helga for å si det sånn. 

Endret av Elder Millennial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med herpes mistanken. Det kan ligge latent i mange år før man får første utbrudd.

Anonymkode: 36c67...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Enig med herpes mistanken. Det kan ligge latent i mange år før man får første utbrudd.

Anonymkode: 36c67...c6c

Er ikke det en kjønnssykdom? Jeg har aldri hatt en kjønnssykdom og vært i fast forhold i syv år.

Anonymkode: 3eb99...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke det en kjønnssykdom? Jeg har aldri hatt en kjønnssykdom og vært i fast forhold i syv år.

Anonymkode: 3eb99...bd3

Jo, men som sagt det kan ligge latent i mange år og du kan ha blitt smittet før den tid. Kjæresten din kan også være bærer av viruset men ikke selv fått utbrudd, eller hatt utbrudd og ikke visst hva det var. Det betyr ikke at han må ha vært utro feks.

Anonymkode: 36c67...c6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på herpes. Det kan ligge latent i årevis. Du kan ha fått det første ganga du hadde samleie uten å vite det. Kan samboeren din se om han kan se noe? Bruk lommelykt, så dere får godt lys.

Det er enkelt å teste for UVI. Jeg bruker hjemmestrimler, og er ikke den helt normal, drar jeg rett til legekontoret og avleverer urinprøve på laben der. Tar bare et øyeblikk før du får svar, og nødvendig informasjon om eventuell behandling.

Anonymkode: 975ea...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som herpesutbrudd, ja. Da kan man bli skikkelig uvel og dårlig form. Kom deg til legen, mulig kan få medisiner som roer ned utbruddet🤔

Anonymkode: 2173d...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte selvtest og har visst UVI. Men legekontoret er stengt nå. Kan jeg kontakte legevakt for å få antibiotika? Eller skal jeg vente til mandag? Eller går dette over av seg selv?

Anonymkode: 3eb99...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøpte selvtest og har visst UVI. Men legekontoret er stengt nå. Kan jeg kontakte legevakt for å få antibiotika? Eller skal jeg vente til mandag? Eller går dette over av seg selv?

Anonymkode: 3eb99...bd3

I og med at smertene sitter høyt ville jeg vært redd for nyrebekkenbetennelse (UVI kan utvikle seg til dette), det kan bli akutt farlig. Og er det "bare" UVI blir smertene, i alle fall hos meg, raskt ekstremt intense, og da har jeg ikke sjans til å komme meg til legevakt. 

Så hadde det vært meg ville jeg kontaktet legevakt, og vært tydelig på hvor høyt smertene sitter. 

Anonymkode: a0e7a...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I og med at smertene sitter høyt ville jeg vært redd for nyrebekkenbetennelse (UVI kan utvikle seg til dette), det kan bli akutt farlig. Og er det "bare" UVI blir smertene, i alle fall hos meg, raskt ekstremt intense, og da har jeg ikke sjans til å komme meg til legevakt. 

Så hadde det vært meg ville jeg kontaktet legevakt, og vært tydelig på hvor høyt smertene sitter. 

Anonymkode: a0e7a...7b8

Enig. Har du feber også, Ts?

Anonymkode: 2173d...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig. Har du feber også, Ts?

Anonymkode: 2173d...a44

Har ikke feber. Bare litt vondt i magen og føler meg øm i hele underlivet.

Anonymkode: 3eb99...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...