Gå til innhold

Søvnapné og CPAP-maske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått påvist søvnapné og skal få CPAP-maskin.

Er det noen som har erfaringer med å bruke en slik og kanskje noen gode råd å gi? 🙂

 

Anonymkode: 1d3a2...316

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke bruker selv, men har en svoger som bruker det. Tips fra ham er å alltid ta med skjøteledning når man skal overnatte på hotell el.l så man er sikker på å kunne koble maskinen til en kontakt. 

Anonymkode: 8823a...ba6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mye lekkasje er det gjerne fordi masken faktisk er for stram. Gjerne er den da for stram i en side. Mange tror lekkasje er fordi masken er for slakk. Det er selvsagt også mulig, men ofte strammes den for mye. 

Anonymkode: e7012...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri i verden tenkt på👍🏻Tusen takk for godt og nyttig råd😊

Anonymkode: 1d3a2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er mye lekkasje er det gjerne fordi masken faktisk er for stram. Gjerne er den da for stram i en side. Mange tror lekkasje er fordi masken er for slakk. Det er selvsagt også mulig, men ofte strammes den for mye. 

Anonymkode: e7012...8a2

Takk for godt tips👍🏻😊

TS

Anonymkode: 1d3a2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke personlig, men min sønn bruker. Det kan nok ta litt tid å bli vant med, men ikke gi opp. Forhåpentligvis vil du merke stor forskjell på formen din!😊 Det finnes masse forskjellige typer masker, så funker ikke første er det alltid alternativer👍 Og det kan være greit å ha en maske å bytte på med. Gnager masken kan du få beskyttelse til å ha over nesen, og det finnes egen pute det er mulig å kjøpe https://shop.resmed.com/NO/no/cpap-tilbehør/cpap-puter/cpap-max-pute-2-0/p/7073881?gclid=CjwKCAjwy7CKBhBMEiwA0Eb7artKN_XX4St2Bv4YTLhVzGjgO-eDHdfNceL8ben49xr7Jj0cBgjMERoCzXYQAvD_BwE

Ta deg også bryderiet med å vaske utstyret og å skifte vann hver dag😊 (vet noen hopper over og det øker infeksjonsfare)

Lykke til😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ei gruppe på Facebook om du bruker det 😊 

Har sjølv brukt cpap sidan 4.juni... Strever med tilvenning enndå. 

Må nok gå ein dag... Gje aldri opp! 

Ha tålmodighet,  vær snill med deg sjølv, hugs at du ikkje er aleine - og ja: som sagt over... Ha ALLTID med skjøteledning i veska 😉

Anonymkode: a90dd...884

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min bruker og har fått et helt nytt liv. Brukte tid på tilvenning, men nå har hun brukt den i mange år. 

Som flere her sier - alltid ha med skjøteledning. Mamma sin lekker luft selv om dette er strammet riktig, så hun bruker sovemaske for å beskytte øynene, samt øyedråper fordi de bli tørre pga. lufta. 

Følg opp kontrollene dine!

Bytt vann hver dag, gjør det til en del av rutinen din. 

Anonymkode: 47349...af3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det i et par år, hadde Registert over 50 pustestopp i timen, så ble et helt nytt liv med cpap.

Tips herfra; bruk god tid på tilvenning, det er rart i starten, men det går seg til.

Jeg har en saltvannsnesespray liggende i nattbordet for hvis du er bittelitt tett i nesa (spesielt om det er et nesebor) er det fryktelig ubehagelig. Ikke bruk vanlig nesespray med mindre det er kun hvis du faktisk er forkjølet. Jeg har ofte litt småtett nese.
Skjøteledning om du skal sove borte.

Skylle kammer, henge ledning til lufting og skylle nesestykke hver dag. Her vasker jeg maskinen når jeg bytter på sengen, ca hver tiende dag - legger alle deler i en bøtte med mildt såpevann en god stund, skyller ordentlig og henger opp, passer på at det er en del timer til jeg skal bruke den. Pass på å rist skikkelig for å få ut mest mulig vann av slangen. Sjekk filteret ved hver vask. 
 

Det jeg kommer på i farten - lykke til!

Anonymkode: 2a349...c83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (8 timer siden):

Ikke personlig, men min sønn bruker. Det kan nok ta litt tid å bli vant med, men ikke gi opp. Forhåpentligvis vil du merke stor forskjell på formen din!😊 Det finnes masse forskjellige typer masker, så funker ikke første er det alltid alternativer👍 Og det kan være greit å ha en maske å bytte på med. Gnager masken kan du få beskyttelse til å ha over nesen, og det finnes egen pute det er mulig å kjøpe https://shop.resmed.com/NO/no/cpap-tilbehør/cpap-puter/cpap-max-pute-2-0/p/7073881?gclid=CjwKCAjwy7CKBhBMEiwA0Eb7artKN_XX4St2Bv4YTLhVzGjgO-eDHdfNceL8ben49xr7Jj0cBgjMERoCzXYQAvD_BwE

Ta deg også bryderiet med å vaske utstyret og å skifte vann hver dag😊 (vet noen hopper over og det øker infeksjonsfare)

Lykke til😊 

Tusen takk for gode råd😊

Veldig godt å høre at man venner seg til masken og at det finnes alternativer om den første ikke skulle passe optimalt.

Jeg har ikke fått maskinen ennå (bare fått vite at jeg trenger det), men utrolig kjekt å allerede nå få disse rådene om bruk, renhold etc. 👍🏻😊

Tusen takk for at du delte😊

 

Anonymkode: 1d3a2...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei,

Jeg har fått påvist søvnapné og skal få CPAP-maskin.

Er det noen som har erfaringer med å bruke en slik og kanskje noen gode råd å gi? 🙂

 

Anonymkode: 1d3a2...316

Haddr problemer med dette ifjord, gikk ned i vekt og tok snorkespray så ordnet det seg

Følelsen av å ikke få puste og våkne opp i all panikk uten oksygen er hekt forferdelig

Anonymkode: 7e0ac...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ei gruppe på Facebook om du bruker det 😊 

Har sjølv brukt cpap sidan 4.juni... Strever med tilvenning enndå. 

Må nok gå ein dag... Gje aldri opp! 

Ha tålmodighet,  vær snill med deg sjølv, hugs at du ikkje er aleine - og ja: som sagt over... Ha ALLTID med skjøteledning i veska 😉

Anonymkode: a90dd...884

Tusen takk for tips og fine ord😊

Skal melde meg inn i den gruppen med en gang👍🏻

Krysser fingrene for at du snart er over tilvenningsprosessen🤞🏻😊

 

Anonymkode: 1d3a2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Moren min bruker og har fått et helt nytt liv. Brukte tid på tilvenning, men nå har hun brukt den i mange år. 

Som flere her sier - alltid ha med skjøteledning. Mamma sin lekker luft selv om dette er strammet riktig, så hun bruker sovemaske for å beskytte øynene, samt øyedråper fordi de bli tørre pga. lufta. 

Følg opp kontrollene dine!

Bytt vann hver dag, gjør det til en del av rutinen din. 

Anonymkode: 47349...af3

Takk for gode råd og tips👍🏻😊

Anonymkode: 1d3a2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har brukt det i et par år, hadde Registert over 50 pustestopp i timen, så ble et helt nytt liv med cpap.

Tips herfra; bruk god tid på tilvenning, det er rart i starten, men det går seg til.

Jeg har en saltvannsnesespray liggende i nattbordet for hvis du er bittelitt tett i nesa (spesielt om det er et nesebor) er det fryktelig ubehagelig. Ikke bruk vanlig nesespray med mindre det er kun hvis du faktisk er forkjølet. Jeg har ofte litt småtett nese.
Skjøteledning om du skal sove borte.

Skylle kammer, henge ledning til lufting og skylle nesestykke hver dag. Her vasker jeg maskinen når jeg bytter på sengen, ca hver tiende dag - legger alle deler i en bøtte med mildt såpevann en god stund, skyller ordentlig og henger opp, passer på at det er en del timer til jeg skal bruke den. Pass på å rist skikkelig for å få ut mest mulig vann av slangen. Sjekk filteret ved hver vask. 
 

Det jeg kommer på i farten - lykke til!

Anonymkode: 2a349...c83

Veldig gode råd😊

Tusen takk for at du deler😊

Anonymkode: 1d3a2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haddr problemer med dette ifjord, gikk ned i vekt og tok snorkespray så ordnet det seg

Følelsen av å ikke få puste og våkne opp i all panikk uten oksygen er hekt forferdelig

Anonymkode: 7e0ac...a91

Godt å høre at det løste seg for deg👍🏻😊

Brukte du CPAP-maske før dette?

Anonymkode: 1d3a2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt slik maskin i 12 år.  Bruker den hver natt, kopler til batteri om det ikke er tilgang til strøm. Får ikke sove uten maska på.  Noen skriver den er for stram, nei men lett for bli for slakk. 

Anonymkode: 74106...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...