Gå til innhold

Vaksinenekt er ikke en privatsak

Example

Anbefalte innlegg

Example

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vaksinenekt-er-ikke-en-privatsak/o/5-95-302244

Et meget godt innlegg om vaksinekting og eventuell videre bruk av koronapass i Norge.

Nå ser det ut som at vaksinenektere får en billig reise (ikke at de får reist så mye) i Norge, da oppslutningen er såpass høy. Sånn sett er det for meg litt komisk å se hvordan enkelte på død og liv skal ut på skoler og Internett å så tvil om vaksinene for at folk ikke skal ta dem.

Så får vi se om obligatorisk vaksinering vil bli tatt i bruk i Norge etter hvert. Personlig tror jeg ikke nødvendigvis at den muligheten er borte enda dersom korona fortsetter å ta kapasitet på våre sykehus utover vinteren. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nafiaa
Sirisiri10 skrev (18 minutter siden):

Hvordan tenker du at korona skal oppta kapasiteten på sykehuset fremover av de som ikke er vaksinert? De eldre er vaksinert, de i risikogruppen er vaksinert og de fleste andre er vaksinert. Nå starter de å vaksinere de yngre. Mange går også under samme kategori som vaksinerte da de har hatt covid. Da står vi igjen med flest av en gruppe unge friske uvaksinerte mennesker som med svææææært liten sannsynlighet havner på sykehuset pga corona. 

Så er det i såfall noen som tar opp kapasiteten er det de vaksinerte og influensa syke. 

Nå må folk slutte med denne dømmingen og utrolig lite opplyste innleggene. 

Amen 🙏

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lawyam
Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Hvordan tenker du at korona skal oppta kapasiteten på sykehuset fremover av de som ikke er vaksinert? De eldre er vaksinert, de i risikogruppen er vaksinert og de fleste andre er vaksinert. Nå starter de å vaksinere de yngre. Mange går også under samme kategori som vaksinerte da de har hatt covid. Da står vi igjen med flest av en gruppe unge friske uvaksinerte mennesker som med svææææært liten sannsynlighet havner på sykehuset pga corona. 

Så er det i såfall noen som tar opp kapasiteten er det de vaksinerte og influensa syke. 

Nå må folk slutte med denne dømmingen og utrolig lite opplyste innleggene. 

Tenk litt til....

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Psilocybe

Jo, vaksinenekt er en privatsak. Man vaksinerer seg for ens egen skyld. Ikke for andres. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hedy Lamarr

Vaksinering er din borgerplikt, sa Erna på pressekonferansen i dag - ikke minst for å beskytte de som ikke kan vaksinere seg.

Gjør borgerplikten deres, unnasluntrere! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Callisto83

Det er jo utrolig egoistisk og ikke vaksinere seg, hvis man kan. Hadde alle tenkt sånn kunne man sett langt etter noe som helst av gjenåpning. Vaksinen er gratis, og det har vært nok av anledninger til å skaffe seg den.

Endret av Elaine Marley
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paramount
Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Det er jo utrolig egoistisk og ikke vaksinere seg, hvis man kan. Hadde alle tenkt sånn kunne man sett langt etter noe som helst av gjenåpning. Vaksinen er gratis, og det har vært nok av anledninger til å skaffe seg den.

Vaksinen er langt fra gratis. Veldig langt fra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capt. Obvious
Paramount skrev (9 minutter siden):

Vaksinen er langt fra gratis. Veldig langt fra.

Vel, det hadde vært dyrere for den norske stat å la være å kjøpe den inn, selv med det store antallet som ble kjøpt inn. Et nedstengt Norge er ekstremt dyrt og skadelig for totaløkonomien på sikt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paramount
Capt. Obvious skrev (42 minutter siden):

Vel, det hadde vært dyrere for den norske stat å la være å kjøpe den inn, selv med det store antallet som ble kjøpt inn. Et nedstengt Norge er ekstremt dyrt og skadelig for totaløkonomien på sikt. 

I motsetning til deg er jeg ikke like imponert av den totale vaksineeffekten på samfunnet. De løsningene vi har valgt for å stå i mot korona er uansett omtrent de mest kostbare løsningene som er mulig å velge. Målt i kroner. Mange andre lidelser kan se langt etter et budsjett som det som har vært tilgjengelig under koronapandemien dessverre. En hån mot alle som har andre lidelser rett og slett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Example
Paramount skrev (18 minutter siden):

I motsetning til deg er jeg ikke like imponert av den totale vaksineeffekten på samfunnet. De løsningene vi har valgt for å stå i mot korona er uansett omtrent de mest kostbare løsningene som er mulig å velge. Målt i kroner. Mange andre lidelser kan se langt etter et budsjett som det som har vært tilgjengelig under koronapandemien dessverre. En hån mot alle som har andre lidelser rett og slett.

Du er ikke imponert over vaksineeffekten?

Det er hele grunnlaget for det går bra nå. Vi har en mye mer smittsom variant enn tidligere, det er høst og Norge gjenåpner for fullt i morgen. Takket være vaksiner og de 90 % av de voksne som har tatt dem. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capt. Obvious
Paramount skrev (26 minutter siden):

Nei vel, men det er altså den effekten som gjør at man kan begynne med gjenåpninger. Uten hadde man fortsatt hatt tunge restriksjoner. I den grad vaksinene har hatt liten effekt er det i stor grad uvaksinerte som ikke tar den som gjør at den siste delen av vaksinasjonen går tregt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aliquis
1 minutt siden, Capt. Obvious said:

Nei vel, men det er altså den effekten som gjør at man kan begynne med gjenåpninger. Uten hadde man fortsatt hatt tunge restriksjoner. I den grad vaksinene har hatt liten effekt er det i stor grad uvaksinerte som ikke tar den som gjør at den siste delen av vaksinasjonen går tregt. 

Du glemmer at man bare kunne droppet restriksjonene og latt viruset herje fritt. Det er jo det @Paramount foreslår. Vi ser jo hvor smertefritt det har gått i land som har gjort lignende. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Utsiden

Ser det nevnes Pakistanere i artikkelen. Regner med at klovnen Rystad ikke kjenner til dette;     

https://www.newscientist.com/article/2277145-cias-hunt-for-osama-bin-laden-fuelled-vaccine-hesitancy-in-pakistan/

Det er journalister som kun er talerør for maktmennesker og institusjoner som er noe av grunnen til at vi sitter i denne møkka. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capt. Obvious
Aliquis skrev (31 minutter siden):

Du glemmer at man bare kunne droppet restriksjonene og latt viruset herje fritt. Det er jo det @Paramount foreslår. Vi ser jo hvor smertefritt det har gått i land som har gjort lignende. 

Ja, jøss :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Example
Kipling skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke egoistisk å benytte seg av retten til å bestemme over hva som skjer med egen kropp. Og verken du eller bent høie eller noen andre vet hva denne vaksinen kan medføre av langtidseffekter for det er ikke vært nok tid til å finne det ut.

Tror du at det er for morros skyld at prosessen for å få et legemiddel godkjent tar 10-15 år, eller tror du det har noe å gjøre med at det faktisk er nødvendig å gjøre langtidsstudier før man sier at noe er trygt?

Og angående gjennåpning så kunne vi åpnet når som helst, men våre kloke politikere valgte å la være. Sverige gjorde det og har kommet seg gjennom med lavere dødsrater enn de fleste andre store land. Hvis du ikke liker lockdown, ta det med politikere, ikke med folk som bare vil få bestemme over egen kropp. 

Retten til å bestemme over hva som skjer med egen kropp inkluderer da kun vaksiner, men ikke at man får en sykdom som covid-19 av andre som ikke bryr seg?

Frivilligheten rundt vaksiner er et fint privilegium i Norge slik det er nå fordi såpass mange tar dem. Samtidig skal man ikke tvile på at hvis valget står mellom verne om denne frivilligheten eller innføre tiltak for alle igjen, ryker nok det første. Frivilligheten av disse vaksinene er der av et politisk valg, juridisk er det ikke noe problem for en ny regjering å gå for obligatorisk vaksinering.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LeneXCII

Noe annet enn frivillig vaksinering er fullstendig utenkelig i et fritt og åpent samfunn som Norge. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sirisiri10
Example skrev (38 minutter siden):

Retten til å bestemme over hva som skjer med egen kropp inkluderer da kun vaksiner, men ikke at man får en sykdom som covid-19 av andre som ikke bryr seg?

Frivilligheten rundt vaksiner er et fint privilegium i Norge slik det er nå fordi såpass mange tar dem. Samtidig skal man ikke tvile på at hvis valget står mellom verne om denne frivilligheten eller innføre tiltak for alle igjen, ryker nok det første. Frivilligheten av disse vaksinene er der av et politisk valg, juridisk er det ikke noe problem for en ny regjering å gå for obligatorisk vaksinering.

Skal vi begynne å diktere hvordan andre velger å leve livene sine?

Da håper jeg du kildesortere. Kjører elbil. Spiser så lite kjøtt som mulig. Kjøper så lite som mulig. Ikke kaster mat. Trener. Spiser veldig sunt. Ikke noe fastfood eller prosessert mat. Holder deg i fartsgrensen og følger absolutt alle trafikkregler til punk og prikke. Ikke drikker alkohol. Ikke røyker. Ikke snuser. For alle disse, med mer, kan handle om liv og død for andre mennesker. 

Skal vi begynne å tvangsvaksinere så er det ikke langt unna mye annet i livet du må gi opp. 

Jeg har ikke tatt vaksina. Hver eneste gang jeg har fått den minste symptom så isolerer jeg meg. Jeg har holdt avstand, spriter hender og alle andre tiltak som vi hadde før, som var grunnen til at vi hadde lite smitte. Fikk corona, smittet av en vaksinert, og jeg har ikke smittet noen videre annet enn nærmeste familie. Jeg er ung og frisk og vil heller ha covid enn influensa. Det er for fanken mitt valg. Nå er jeg likestilt med en vaksinert. 

Vi blir nok ALDRI kvitt covid, uansett hvor mange som vaksinerer seg. Egoisme uten like at alle skal gjøre slik som deg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Villfisker

Jo, helseopplysninger er private. Man kan være så frekk at man spør, men man kan ikke kreve svar. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Elaine Marley

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, antivaksinasjonsdebatt, krenkende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...