Gå til innhold

Samværsavtale - søsken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Eksen og jeg ble skilt for omtrent fire år siden, vi har to barn, som jeg har 40%. Vi har begge nye partnere.

Eldstemann er nå 13 og har nylig hintet til at hun muligens vil bo fulltid hos mor i fremtiden, ettersom det er mer praktisk med venner og fritidsaktiviteter.  Hun er jo stor nok at hennes mening skal vektlegges, og jeg har sagt at dette er helt opp til henne, men at døren alltid står åpen hos meg.

Jeg ønsker likevel å fortsette samværet som det er for yngste, som er 9 år, og også ønsker tid sammen med meg.

Jeg har snakket litt mer skilte venner og dessverre kommet over noen skrekkhistorier. Ett poeng som er blitt vektlagt i samværsdisputter er at «søsken ikke skal splittes». Jeg er redd at dersom eldstemann bor hos mor 100%, kan det brukes som brekkstang for å også få fullt samvær for yngste. 

Er det noen som har erfaring med dette?

(Selv om samværet fungerer ok for øyeblikket, har jeg erfaring med at mor kan være fryktelig uforutsigbar, så jeg må være noe føre var her). 

Anonymkode: a9728...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboer har forskjellige avtaler for 14 og 9 åringen. Ingen problem det  spesielt ikke når det er så stor alders forskjell.  

Anonymkode: 6ac8a...e68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha forskjellige samværsavtaler. Men selv om hun på 13 skal bli hørt, så betyr det ikke at hun skal bestemme at hun skal kun være hos mor. Er det noe du ønsker? Kan du lage en avtale med hun om at hun kan komme kun annenhver helg eller kver tredje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei,

Eksen og jeg ble skilt for omtrent fire år siden, vi har to barn, som jeg har 40%. Vi har begge nye partnere.

Eldstemann er nå 13 og har nylig hintet til at hun muligens vil bo fulltid hos mor i fremtiden, ettersom det er mer praktisk med venner og fritidsaktiviteter.  Hun er jo stor nok at hennes mening skal vektlegges, og jeg har sagt at dette er helt opp til henne, men at døren alltid står åpen hos meg.

Jeg ønsker likevel å fortsette samværet som det er for yngste, som er 9 år, og også ønsker tid sammen med meg.

Jeg har snakket litt mer skilte venner og dessverre kommet over noen skrekkhistorier. Ett poeng som er blitt vektlagt i samværsdisputter er at «søsken ikke skal splittes». Jeg er redd at dersom eldstemann bor hos mor 100%, kan det brukes som brekkstang for å også få fullt samvær for yngste. 

Er det noen som har erfaring med dette?

(Selv om samværet fungerer ok for øyeblikket, har jeg erfaring med at mor kan være fryktelig uforutsigbar, så jeg må være noe føre var her). 

Anonymkode: a9728...895

Jeg kjenner noen som har barn der den ene er mer hos den ene forelder enn den andre. Begge barna fikk det mye bedre. Da de fikk alene tid med hver sin forelder. Dessuten så var det veldig tydelig godt for begge to å ha litt tid Fra hverandre også. Så at du har 9åringen mer enn 13 åringen, tror jeg bare superfint for alle parter. Bare ikke gå i fella med å gjøre ting, som får 13 åringen til å føle seg forskjellsbehandlet. Da kan det gå motsatt. Så inviter gjerne 13 åringen på turer ol når 13 åringen ikke har pappatid. 

 

9 åringen vil også slippe unna hormonene til 13 åringen, de dagene 9årinfen er hos deg. Og det er bare positivt. 

Anonymkode: b522e...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke nektet samvær med barnet ditt på 9 år fordi eldstemann vil være hos mor? Slapp helt av.

Anonymkode: 5869d...627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fint være to forskjellige samværsavtaler. Kjenner til en som har yngste datteren 80% og eldste 20%. Disse er helsøsken.

Anonymkode: d43e1...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...