AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #21 Del Skrevet 23. september 2021 Det kommer an på hva du er dårligst på. Sover du mindre en 5 timer i strekk, er det lurt å starte med søvnen. Har du elendig kosthold der du nesten aldri spiser grønsaker, har jernmangel og aldri spiser fisk er det lurest å starte der for å få mer energi i hverdagen. Er urinen din alltid mørk gul og du har ofte har tørre øyne er det lurest starte med vann. Anonymkode: e377e...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #22 Del Skrevet 23. september 2021 Bytte ut godteri med vin. Anonymkode: bd818...3ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #23 Del Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis du har dårlig helse eller er bekymret for å utvikle dårligere helse. Kanskje du er overvektig og i dårlig form. Litt høyt blodtrykk/blodsukker, etc. Rett og slett en sånn "vippe på kanten"-situasjon der du vet at nå må du ta grep. Fordi du er på en dårlig kurs. Hva fokuserer du på først? Hvilken endring, hvilket tiltak satser du på først? Søvn? Mat - type, mengde, hyppighet/timing? Trening? Anonymkode: f59c1...553 Trening og endel tiltak rettet til kosthold er uaktuelt pga div helseproblemer, men det jeg kan gjøre for kropp og sinn er å tilbringe tid ute, gåturer i skogen på mykt underlag. Anonymkode: a6886...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena83 Skrevet 23. september 2021 #24 Del Skrevet 23. september 2021 Vanskelig med bare ett tiltak Spiser minst mulig rødt kjøtt, bearbeidet kjøtt og lager mest mulig mat fra bunnen av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #25 Del Skrevet 23. september 2021 Sluttet med snus og røyk. Snus for tannhelse og røyk for å unngå kols. Har mye kols i slekta på begge sider. Spise ekte mat og ikke godteri/sjokolade/bakverk til måltider. Slitt med mangelsykdommer i mange år. Er nå på vei til å få gode nok verdier på div vitaminer. Anonymkode: f8fec...410 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #26 Del Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kommer an på hva du er dårligst på. Sover du mindre en 5 timer i strekk, er det lurt å starte med søvnen. Har du elendig kosthold der du nesten aldri spiser grønsaker, har jernmangel og aldri spiser fisk er det lurest å starte der for å få mer energi i hverdagen. Er urinen din alltid mørk gul og du har ofte har tørre øyne er det lurest starte med vann. Anonymkode: e377e...0c8 Ja, det er et godt poeng Noen områder har kanskje større forbedringspotensial så da vil et enkelt tiltak kunne ha større effekt der. Anonymkode: f59c1...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #27 Del Skrevet 24. september 2021 Jeg veide 15kg for nye for ett år siden. 1. Jeg gikk ned 15kg. Lå i kaloriunderskudd. Tenkte ikke så mye over hvilken type mat, kun kaloriene. Kunne feks spise en is til kvelds, men det ble ikke skive i tillegg. Gikk rolige turer ca 2-3 ganger i uken. 2. Gikk ned de kiloene på 8mnd. Etter det startet jeg med styrke og litt mer krevende turer. Ca 3 dager uken. Lettere å trene med en kropp som veier 15kg mindre. 3. Etter trening et par måneder begynte jeg å fokusere litt mer på mat. Ikke mye, men feks spise mer frukt og grønt. Lettere også, for jeg vil jo ikke gå opp i vekt igjen! Anonymkode: ce1c6...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #28 Del Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): En spasertur i skogen er alltid en god start. Anonymkode: 6e3c1...463 Enig i dette. Det hjelper med å lage en ny vane. Ble kvitt ca halvparten av kiloene mine ved å starte der, og resten med kosthold og trening senere Startet pga helseplager. Nå er livskvaliteten mye bedre. Anonymkode: 2723b...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 24. september 2021 #29 Del Skrevet 24. september 2021 Jeg personlig ville nok begynt med aktivitet, men jeg tror ikke det er avgjørende hvilken rekkefølge det er. Det viktige er at man kommer i gang med noe. For min del sover jeg bedre når jeg har vært aktiv, spesielt om jeg har vært aktiv ute. Så trening gir meg bedre søvn. Jeg får riktignok økt appetitt av mye trening, men det gjør at jeg har mer lyst på sunn mat enn usunn mat. Så trening bidrar til bedre kosthold. I tillegg blir jeg i bedre humør av å være aktiv. Jeg har i perioder vært ganske utrent, men har dog aldri vært overvektig, så jeg skal ikke uttale meg veldig bastant om hva som funker best da. Men for min del gjør trening og aktivitet i alle fall at alle de andre tingene blir lettere, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #30 Del Skrevet 25. september 2021 Bytte ut alt av varer med tilsatt sukker med grønnsaker👌 Da får man automatisk mer overskudd og blir sunnere og får lettere for å bevege seg 😄 Anonymkode: bd195...4fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 25. september 2021 #31 Del Skrevet 25. september 2021 Nå har jeg gjort flere tiltak det siste halvåret, og jeg tror faktisk ikke at jeg klarer å velge bare ett. 🙈 Men de to viktigste jeg har gjort er helt klart å kutte godt ned på såkalt «drittmat» (godteri, snacks, fast food og halvfabrikata). Det andre jeg har gjort er å bevege meg mer og prøve ut ulike treningsformer. Jeg tror helt klart at helsa merker maten mer enn treningen, da jeg uansett har en jobb som i alle fall gir et minimum av skritt. Men samtidig så har jeg fått så mye mestring og trivsel ut av treningen og det har hjulpet veldig på den mentale biten med å endre livsstil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #32 Del Skrevet 25. september 2021 Søvn 👏👏 Tran B-12 Skog Frisk luft Sunn mat Anonymkode: 7d0eb...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 25. september 2021 #33 Del Skrevet 25. september 2021 Hver gang jeg har falt av lasset er det styrketrening som har reddet meg inn igjen. Starter rett på med 4 økter i uka, men intensiteten er selvsagt litt lavere. Når det er i boks kommer bedre kosthold, mer søvn og mindre stress følgende etter uten noe særlig innsats. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #34 Del Skrevet 25. september 2021 Ett glass rødvin til dagen Anonymkode: a5ceb...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #35 Del Skrevet 26. september 2021 Miranda Bailey skrev (1 time siden): Hver gang jeg har falt av lasset er det styrketrening som har reddet meg inn igjen. Starter rett på med 4 økter i uka, men intensiteten er selvsagt litt lavere. Når det er i boks kommer bedre kosthold, mer søvn og mindre stress følgende etter uten noe særlig innsats. Enig! Trening er ofte det vanskeligste å motivere seg til. Men dersom man legger inn all innsats der så kommer god søvn, overskudd og bedre stressmestring som et resultat av at man er regelmessig aktiv. Anonymkode: 023b1...a5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #36 Del Skrevet 8. januar 2022 Dytt! Sikkert flere i denne båten i disse dager. Og som prøver å endre på alt på én gang. Jeg gjør i alle fall det. Men må prøve å være glad om jeg får til noen av tingene nevnt her i tråden Anonymkode: f59c1...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #37 Del Skrevet 8. januar 2022 Mat nr 1, trening nr 2 Anonymkode: 54e5e...fc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #38 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeg jobber med to nå og den ene er å si mer nei til arbeidsoppgaver på jobben (ja-menneske på vei inn i veggen til enhver tid), den andre er å trene mer målrettet. Trener fast, men uten fokus på progresjon. Anonymkode: 7b03c...eeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elder Millennial Skrevet 8. januar 2022 #39 Del Skrevet 8. januar 2022 Bare ett tiltak? Da må det være å bli mer konsekvent over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #40 Del Skrevet 8. januar 2022 Med mindre søvnen allerede ER god med de normale 7-8 timene og kvalitetssøvn ville jeg startet der. Dersom søvn ikke er noe problem ville jeg startet med kostholdet og fått det på stell skikkelig. Og deretter innført mer trening. Anonymkode: e337d...b0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå