AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Jeg er en 26 år gammel kvinne som stadig vekk får beskjed om at jeg er «for mye» og spørsmål om jeg har ADHD. Har derfor valgt å utrede meg for dette og jeg har tydeligvis veldig mange tegn på det i følge psykologen (har bare hatt 1 time foreløpig). Men nå har jeg fått beskjed om at jeg må dokumentere at jeg har hatt symptomer på ADHD før fylte 12 år… og jeg klarer ikke helt å se at jeg har det. Det vil si: jeg var aldri hyper eller løp rundt i klasserommet og karakterene mine har stort sett vært gjennomsnittlig. Jeg kom heller aldri for sent til skolen, så jeg ser ikke disse typiske tegnene som mange tenker ved ADHD. Spørsmålet er da: er det noen andre tegn eller typiske ting som barn med ADHD gjør som ikke er vanlig? Jeg hadde en god del slurvefeil på prøver hvor jeg ikke hadde lest hele teksten og jeg tvinnet ofte håret mitt rundt fingeren, jeg var stort sett mest med de voksne og lekte sjelden med andre barn og litt sånne ting. Men er dette noe som er tegn på ADHD da? Føler liksom jeg var et ganske normalt barn, men får også høre at det er vanskelig å oppdage ADHD på unge jenter Så hva skal man egentlig se etter/prøve å huske? Anonymkode: 4ea04...d09
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 Skal også sies at jeg ikke ønsker denne diagnosen hvis ikke det er reelt! Jeg ønsker å finne ut hvorfor jeg er som jeg er, jeg ønsker ikke en diagnose bare for å ha en diagnose på en måte. TS Anonymkode: 4ea04...d09
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 Adhd er jo gjerne mer enn å bare være hyperaktiv og ha adferdsvansker, særlig for jenter. Her står litt om tegn på Adhd: https://www.adhdnorge.no/artikkel/kjennetegn-pa-adhd https://www.adhdnorge.no/artikkel/adhd-hos-jenter En litt gammel artikkel,https://www.vg.no/forbruker/helse/i/OnbaMk/sjekk-selv-har-barnet-ditt-adhd, men for meg som har et barn med Adhd(add) så kan jeg krysse av for mye på denne listen Kanskje kjenner du deg igjen i noe av det... Anonymkode: 7bb22...56f 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 Hos meg og de andre jeg kjenner med ADHD og ADD(nå ADHD uoppmerksom type/oppmerksomhetsvansker), var den dokumentasjonen besvarelser fra foreldre og/eller lærere som kjente vedkommende godt. Hos meg og min venninne ringte psykologen og stilte spørsmål(omtrent de samme som jeg besvarte), hos en annen skulle de(som kjenner barndommen til vedkommende) fylle ut skjemaet selv. Noen av spørsmålene jeg husker, handlet om dagdrømming, hvor vanskelig var det å gjøre/fullføre ting, hukommelse, fokus, og behov for å få gjort noe/være på farten. Jeg har ADD(eller ADHD uoppmerksom type som det heter nå), samboer har ADHD. Da jeg var barn, rotet jeg ofte bort klær og ting(jeg husket ikke hvor jeg kunne ha lagt dem), å rydde var driiitkjedelig, så det ble rett og slett ikke gjort. Stillesittende aktivitet var null problem; det var bare å gi meg en bok. Gikk ofte for meg selv og litt sånn "i min egen verden". Brukte lang tid på ting, og kom seint i gang med med ting. Samboer er rastløs og "må få gjort noe" hele tiden, selv når han er utslitt. Som barn var han høyt og lavt, og var nok den stereotypiske adhd-gutt. Han har også vansker med hukommelse og fokus, og å fullføre ting når de ikke er nye og spennende lenger. Tusen prosjekter som "aldri" blir helt ferdig. Utrolig handy og kreativ. Anonymkode: cb482...3df 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 Da jeg ble utredet for ADHD tok behandleren kontakt med min gamle lærer gjennom 9 år. Hun kunne egentlig ikke huske noe spesifikt utover at jeg kunne være litt ukonsentrert/drømme meg bort, jeg var snill og grei og klarte meg godt i fagene. Nå skal det sies at jeg gikk på en skole der det var få elever i hver klasse, og jeg hadde neppe klart meg så bra i en skole med 20+ elever.. Min mor husket litt mer eksempler av typen surring og vimsing. Jeg endte opp med diagmose, da. Skulle vært for ille om en utredning skulle stå og falle på hukommelsen til en pensjonert lærer. Anonymkode: dae4f...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 Min sønn som er vokse.har blitt utredet for adhd og jeg som forelder var med på en av timene for å bli intervjuet om barndommen hans baby/barnehage/barneskole alder. Det holdt som dokumentasjon for de. Kan hende du får det spørsmålet etterhvert i utredningen, om å ha med deg ett familiemedlem/foreldre/omsorgsperson som kjenner deg godt fra barndommen. Anonymkode: b2af2...64d 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min sønn som er vokse.har blitt utredet for adhd og jeg som forelder var med på en av timene for å bli intervjuet om barndommen hans baby/barnehage/barneskole alder. Det holdt som dokumentasjon for de. Kan hende du får det spørsmålet etterhvert i utredningen, om å ha med deg ett familiemedlem/foreldre/omsorgsperson som kjenner deg godt fra barndommen. Anonymkode: b2af2...64d *som er voksen, skulle det stå Anonymkode: b2af2...64d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 Takk for mange utfyllende svar Jeg har fått beskjed om å ta kontakt med mine foreldre selv og stille spørsmål om hvordan jeg var som barn. Jeg tolket det som at jeg skulle spørre om spesifikke ting som kunne være knytta til diagnosen, men kanskje jeg skal spørre mer generelt. Jeg syns det er litt skummelt å tenke på at denne utredningen avhenger av hva de sier. Det er jo tross alt en del år siden jeg var barn og hukommelsen til mine foreldre er ikke helt på topp TS Anonymkode: 4ea04...d09
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har fått beskjed om å ta kontakt med mine foreldre selv og stille spørsmål om hvordan jeg var som barn. Jeg tolket det som at jeg skulle spørre om spesifikke ting som kunne være knytta til diagnosen, men kanskje jeg skal spørre mer generelt. Seriøst?! De kunne jo i det minste sendt med deg et skjema til dem. Men de linkene til ADHD Norge som ble gitt over her, er gode. Jeg fikk tilsendt en link selv tidlig i prosessen, jeg syns den gir et litt mer konkret bilde på hvordan symptomene påvirker hverdagen. https://www.hjelptilhjelp.no/ADHD/jenter-med-adhd-dagdrommere Anonymkode: cb482...3df 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 Jeg har ikke diagnose ADHD men mistenker at jeg har det. Jeg er ikke hyperaktiv i den forstand man tenker hyper, mer i tankene, alle ideene og prosjektene. Som barn hadde jeg store vansker med oppmerksomhet og konsentrasjon. Det har jeg enda. Sliter f.eks med å se en hel episode av serie uten å måtte ha pause og gjøre noe annet. Har mye adrenalin og uro i kroppen. Anonymkode: 0ed49...615
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Seriøst?! De kunne jo i det minste sendt med deg et skjema til dem. Men de linkene til ADHD Norge som ble gitt over her, er gode. Jeg fikk tilsendt en link selv tidlig i prosessen, jeg syns den gir et litt mer konkret bilde på hvordan symptomene påvirker hverdagen. https://www.hjelptilhjelp.no/ADHD/jenter-med-adhd-dagdrommere Anonymkode: cb482...3df Jeg tenkte ikke noe over det egentlig, men hadde jo vært fint å vite hva vi ser etter 😅 Tusen takk for link! TS Anonymkode: 4ea04...d09
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #12 Skrevet 24. september 2021 TS, er du gutt eller jente? Les om jenter med ADHD. Står mye på nett om det. Symptomene er de samme, men arter seg på forskjellig vis 🙂 Anonymkode: b37a2...352 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #13 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke diagnose ADHD men mistenker at jeg har det. Jeg er ikke hyperaktiv i den forstand man tenker hyper, mer i tankene, alle ideene og prosjektene. Som barn hadde jeg store vansker med oppmerksomhet og konsentrasjon. Det har jeg enda. Sliter f.eks med å se en hel episode av serie uten å måtte ha pause og gjøre noe annet. Har mye adrenalin og uro i kroppen. Anonymkode: 0ed49...615 Jeg har også dette, men jeg har også en del andre ting. Jeg klarer ikke å la folk prate ferdig. Jeg er fæl til å avbryte selv om jeg prøver å la vær. Jeg får ofte beskjed om at jeg tar mye plass. Jeg får ikke lov til å se på tv med foreldrene mine, for jeg klarer ikke å holde kjeft, jeg kommenterer alt. Klarer ikke å lese bøker, holde orden hjemme (er rot overalt) og jeg har alltid dårlig tid når jeg skal noe. Tror ofte at ting tar mye kortere tid enn det faktisk gjør. Har mye humørsvingninger og uforutsette ting er det verste jeg vet, samtidig som jeg aldri klarer å slå meg til ro, så jeg higer etter store endringer. Alt fra ny utdannelse til kjøp av hus. Det må alltid skje noe. Jeg klarer ikke å ha jobber lenge. Ikke fordi jeg får sparken, jeg får ofte tilbakemeldinger om at de vil ha meg fast, men jeg kjeder meg etter ca 6 mnd og higer etter noe nytt å gjøre. Det er bare noen av de tingene jeg sliter med. Skal sies at jeg ikke har fått noen diagnose, men jeg scorer visstnok ganske høyt på et sånt spørreskjema for ADHD. TS Anonymkode: 4ea04...d09
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #14 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS, er du gutt eller jente? Les om jenter med ADHD. Står mye på nett om det. Symptomene er de samme, men arter seg på forskjellig vis 🙂 Anonymkode: b37a2...352 Jente Leser at det er vanskelig å se tegn på jenter i ung alder, så jeg er litt usikker på om jeg klarer å finne noe tegn på at jeg har hatt dette lenge. Jeg var veldig sjenert da jeg var yngre. Føler på en måte at symptomene mine har blitt mer og mer fremtredende jo eldre jeg blir og jo mer ansvar og krav det blir. TS Anonymkode: 4ea04...d09
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jente Leser at det er vanskelig å se tegn på jenter i ung alder, så jeg er litt usikker på om jeg klarer å finne noe tegn på at jeg har hatt dette lenge. Jeg var veldig sjenert da jeg var yngre. Føler på en måte at symptomene mine har blitt mer og mer fremtredende jo eldre jeg blir og jo mer ansvar og krav det blir. TS Anonymkode: 4ea04...d09 Sjekk om spørsmålene i dette intervjuet kan være til hjelp: https://www.psychology-services.uk.com/getfile.php?type=resources&id=ACE_Swedish.pdf Anonymkode: b37a2...352 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå