AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Jeg holder på å tilbakestille laptopen min fordi jeg skal benytte meg av angreretten. Jeg er fryktelig noia, og om jeg går inn og sjekker på laptopen igjen bare for å være 100% sikker på at alt er slettet, så må jeg evt restarte den igjen? eller kan de som jobber på butikken gå gjennom laptopen og restarte den igjen? Anonymkode: ca2ac...daf
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Ville ikke stolt på at alt slettes. Det beste ville vært om du installerte Windows med kryptert harddisk som du må ha riktig passord ved oppstart (harddiskpassord, ikke windows-brukerpassordet) for å få i gang. Et passord du ikke trenger å gi til butikken. Ellers kan noen vha spesialprogramvare og evt spesielle fysiske avleserverktøy lese ut filer som er "slettet". En annen løsning kan være at du tar ut og beholder, evt destruerer, harddisken og kjøper en ny blank harddisk av samme størrelse og kvalitet som du setter inn i stedet. Youtube har videoer som viser hvordan du bytter harddisk på forskjellige typer laptoper, trenger ikke være film av nøyaktig samme type laptop for å være nyttig. Butikker med flinke folk vil også kunne gjøre dette for deg om de vil, mens du ser på og får overrakt den gamle harddisken mot at du betaler for ny harddisk. Koster kanskje 500 kr. Anonymkode: 31a9a...467
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg holder på å tilbakestille laptopen min fordi jeg skal benytte meg av angreretten. Jeg er fryktelig noia, og om jeg går inn og sjekker på laptopen igjen bare for å være 100% sikker på at alt er slettet, så må jeg evt restarte den igjen? eller kan de som jobber på butikken gå gjennom laptopen og restarte den igjen? Anonymkode: ca2ac...daf Det er jo begrenset med informasjon du kunne ha lagt igjen på disken hvis du skal benytte deg av angreretten. Hvis du resetter maskinen til fabrikkinnstillingene så er alt av innloggingsinformasjon fjernet, det er uansett ingen som søker igjennom og analyserer harddisken etter at maskinen er innlevert. Det er kun sånt som skjer på film... AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ville ikke stolt på at alt slettes. Det beste ville vært om du installerte Windows med kryptert harddisk som du må ha riktig passord ved oppstart (harddiskpassord, ikke windows-brukerpassordet) for å få i gang. Et passord du ikke trenger å gi til butikken. Ellers kan noen vha spesialprogramvare og evt spesielle fysiske avleserverktøy lese ut filer som er "slettet". En annen løsning kan være at du tar ut og beholder, evt destruerer, harddisken og kjøper en ny blank harddisk av samme størrelse og kvalitet som du setter inn i stedet. Youtube har videoer som viser hvordan du bytter harddisk på forskjellige typer laptoper, trenger ikke være film av nøyaktig samme type laptop for å være nyttig. Butikker med flinke folk vil også kunne gjøre dette for deg om de vil, mens du ser på og får overrakt den gamle harddisken mot at du betaler for ny harddisk. Koster kanskje 500 kr. Anonymkode: 31a9a...467 Du har jo superpeiling ser jeg... hva tror du skjer med garantien hvis TS skal kjøpe en billig M.2 og bytte selv?. For øvrig så er alt det du skriver bare svada. Anonymkode: 38794...11e 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #4 Skrevet 22. september 2021 https://dban.org lykke til. Anonymkode: d3854...b03
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo begrenset med informasjon du kunne ha lagt igjen på disken hvis du skal benytte deg av angreretten. Hvis du resetter maskinen til fabrikkinnstillingene så er alt av innloggingsinformasjon fjernet, det er uansett ingen som søker igjennom og analyserer harddisken etter at maskinen er innlevert. Det er kun sånt som skjer på film... Du har jo superpeiling ser jeg... hva tror du skjer med garantien hvis TS skal kjøpe en billig M.2 og bytte selv?. For øvrig så er alt det du skriver bare svada. Anonymkode: 38794...11e Begrenset fordi det har gått kort tid? Mange henter jo inn masse filer fra forrige laptop i den virkelige verden. Har selv returnert en laptop med byttet harddisk av samme størrelse og ca samme type (nyere modell). Butikken sa de bare la inn windows på nytt og alt iorden. Var en gammel SSD, ikke M.2, men betyr vel ikke noe. Anonymkode: 31a9a...467
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Begrenset fordi det har gått kort tid? Mange henter jo inn masse filer fra forrige laptop i den virkelige verden. Har selv returnert en laptop med byttet harddisk av samme størrelse og ca samme type (nyere modell). Butikken sa de bare la inn windows på nytt og alt iorden. Var en gammel SSD, ikke M.2, men betyr vel ikke noe. Anonymkode: 31a9a...467 Når man tilbakestiller en PC til fabrikkinnstillingene så formateres alt bortsett fra gjenopprettingspartisjonen som uansett inneholder bare installasjonsfilene for operativsystemet. Anonymkode: 38794...11e 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): https://dban.org lykke til. Anonymkode: d3854...b03 Jeg skjønner at jeg skulle svart litt tydeligere. En formatering av disken sletter ikke dataene, men fjerner filpekere slik at det blir vanskelig å finne fram. En tilbakestilling i Windows sletter heller ikke dataene. For å virkelig slette data bør de helst overskrives flere ganger. Dban er et av flere programmer som kan gjøre dette effektivt. Det er gratis å laste ned, til feks en minnepinne programmet kan kjøres fra. Anonymkode: d3854...b03 2
newman01 Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 Windows har jo en tilbakestillingsfunksjon med overskrivning av alle data. Det tar vesentlig lenger tid enn en rask tilbakestilling, men da har man gjort ganske mye for å redusere risiko for at data kan gjenopprettes. Rimelig sikker på at Power-ansatte ikke gidder å bruke flere titalls timer på å prøve å hente ut gammel data. Å kryptere harddisk, formatere hele disken osv kan være rimelig ondskapsfullt siden dagens nye PC'r er preinstallert med operativsystem og produsentens egne programmer, og påfører butikken vesentlig merarbeid ved å fjerne absolutt alt på disken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå