Nev Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Hei alle sammen. Lurte på om det er noen her med erfaring fra youtube og musikkvideoer og somkan hjelpe når det gjelder spørsmål om rettigheter. Så jeg har kjøpt en lisens for en sang fra musicbed for en video som jeg skal bruke og denne har jeg lastet opp i youtube. I det jeg laster opp min egenproduserte video med denne musikk så får jeg en copyright claim. Jeg har jo lisensen i orden. Svar fra musicbed er at selv om jeg har lisens så har jeg ikke "monetization" rettigheter. Nedenfor er det jeg får fra youtube Har skrevet frem og tilbake med musicbed og de skriver følgende: Kan noen først hva dette ordet monetization betyr. Er det altså at jeg ikke har retten til selve lyden/sangen, altså at den egenlig kan bli mutet ned hvis artisten vil det? Hva betyr dette i praksis? Altså at plutselig så kan videoen min avbrytes med en reklame midt under spillingen? Kan noen med innsikt og erfaring forklare meg detaljene rundt hvordan dette fungerer. Er litt forvirrende og vil jo ikke ha noe trøbbel.
Michaelhe Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 (endret) Jeg har et tips. Kontakt en av disse og spør https://www.uio.no/ritmo/english/projects/mashed/mashups-copyright/people/ Jeg er har gjort mye research på nettet, men det beste er å spørre en som har opphavsrett som jobb. Det er også veldig komplisert å kommunisere med store nettfirma fordi så mange svar nå til dags er automatiserte. Mange avgjørelser i youtube og facebook er tatt av et dataprogram. Endret 22. september 2021 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 Enkelt og greit så betyr det at du ikke får reklameinntekter fra videoen. Anonymkode: 96493...288 4
Nev Skrevet 22. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 22. september 2021 Michaelhe skrev (40 minutter siden): Jeg har et tips. Kontakt en av disse og spør https://www.uio.no/ritmo/english/projects/mashed/mashups-copyright/people/ Jeg er har gjort mye research på nettet, men det beste er å spørre en som har opphavsrett som jobb. Det er også veldig komplisert å kommunisere med store nettfirma fordi så mange svar nå til dags er automatiserte. Mange avgjørelser i youtube og facebook er tatt av et dataprogram. Takk for svar. Fant en video om dette så har sett litt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enkelt og greit så betyr det at du ikke får reklameinntekter fra videoen. Anonymkode: 96493...288 Ok jeg trenger jo ingen reklameinntekter. Så i praksis så trenger jeg ikke å gjøre noe med dette egentlig? har jo til og med kreditert musikeren i videoen.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 Michaelhe skrev (49 minutter siden): Jeg har et tips. Kontakt en av disse og spør https://www.uio.no/ritmo/english/projects/mashed/mashups-copyright/people/ Jeg er har gjort mye research på nettet, men det beste er å spørre en som har opphavsrett som jobb. Det er også veldig komplisert å kommunisere med store nettfirma fordi så mange svar nå til dags er automatiserte. Mange avgjørelser i youtube og facebook er tatt av et dataprogram. Da har tydeligvis ikke gjort nok research... Nev skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Fant en video om dette så har sett litt. Ok jeg trenger jo ingen reklameinntekter. Så i praksis så trenger jeg ikke å gjøre noe med dette egentlig? har jo til og med kreditert musikeren i videoen. Stemmer, du trenger ikke gjøre noe mer. Du trenger ikke bekymre deg for å få "copyright strike" fra YouTube så lenge du har tillatelse fra den som har faktisk eier rettighetene til musikken, problemet kan være hvis musikken eller melodien faktisk tilhører noen andre men er spilt inn av en tredjepart. Gjenkjenningen av musikk på YouTube er automatisert og det er ikke alltid det fungerer som det skal. Anonymkode: 96493...288 1
Michaelhe Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har tydeligvis ikke gjort nok research... Stemmer, du trenger ikke gjøre noe mer. Du trenger ikke bekymre deg for å få "copyright strike" fra YouTube så lenge du har tillatelse fra den som har faktisk eier rettighetene til musikken, problemet kan være hvis musikken eller melodien faktisk tilhører noen andre men er spilt inn av en tredjepart. Gjenkjenningen av musikk på YouTube er automatisert og det er ikke alltid det fungerer som det skal. Anonymkode: 96493...288 Hva mener du?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 Michaelhe skrev (17 minutter siden): Hva mener du? Når svaret ditt på dette relativt enkle spørsmålet er å kontakte UIO så har du i allefall ikke gjort nok "research" når det gjelder praksisen til YouTube, hvis man ikke har peiling så er det faktisk bedre å ikke uttale seg. Anonymkode: 96493...288 1
Michaelhe Skrevet 22. september 2021 #8 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når svaret ditt på dette relativt enkle spørsmålet er å kontakte UIO så har du i allefall ikke gjort nok "research" når det gjelder praksisen til YouTube, hvis man ikke har peiling så er det faktisk bedre å ikke uttale seg. Anonymkode: 96493...288 Ok
Nev Skrevet 22. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da har tydeligvis ikke gjort nok research... Stemmer, du trenger ikke gjøre noe mer. Du trenger ikke bekymre deg for å få "copyright strike" fra YouTube så lenge du har tillatelse fra den som har faktisk eier rettighetene til musikken, problemet kan være hvis musikken eller melodien faktisk tilhører noen andre men er spilt inn av en tredjepart. Gjenkjenningen av musikk på YouTube er automatisert og det er ikke alltid det fungerer som det skal. Anonymkode: 96493...288 Takk for svar alle sammen og til deg. Da trenger jeg ikke å bekymre meg. Var livredd for copyright strike, men har sett en video hvor dette var forklart.Det eneste jeg ikke har forstått her enda er hvordan youtube vet at JEG har betalt lisens for musikken. Altså at den identifiserer musikken med meg. Altså man kjøper fra musicbed og jeg laster opp på youtube..så hvordan vet youtube at hey..det der er Nev og han har betalt. ? Skjønner det er en algoritme her. Hadde greit å vite hvis noen vet dette slik at man plutselig ikke gjør noe feil her ved neste gang. For de som måtte lure dette med copyright etc så er dette en god video
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 YouTube vet ikke at du har betalt, det må du bevise når du får et krav mot deg. YouTube velger enkleste løsning for deres egen del, går utfra at den som fremmer et copyright-krav har rett. Her har du tydeligvis kjøpt rett til å bruke sangen, men ikke til å tjene penger på den. Enkleste er vel da å fjerne reklamer fra akkurat den videoen? Og vær veldig forsiktig framover, mens striken står. Anonymkode: 9ba27...a43
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå