Gå til innhold

Katten har tisset I blomsterpotta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden så kom jeg hjem til en eim av kattepiss lukt. Jeg lette over alt, vasket og stod på, men det var ikke noe å finne. Bøe ganske oppgitt da lukten ikke ga seg selv med skikkelig utlufting i 2 dager, helt til i går. Da skulle jeg sette noe i stikkontakten bak denne potteplanten på gulvet og da kjente jeg hvor det kom fra 🥀😞 er der mulig å redde den egentlig? Hele jorden og nedre del av stammen er infisert med kattetiss. 

Anonymkode: f0b55...239

Skrevet

Også lurer jeg på en ting til: til neste gang, hva kan jeg gjøre for å forhindre at de tisser i blomsterpotta? - TS

Skrevet

Ødelegger ikke planten, men hadde skylt planten for jord og skiftet til en ny jord. Legg noen planker eller (helst) aluminium over jorden. :) 

• Liker 4
Skrevet
Kenelz skrev (Akkurat nå):

Ødelegger ikke planten, men hadde skylt planten for jord og skiftet til en ny jord. Legg noen planker eller (helst) aluminium over jorden. :) 

Takk! 

Men planten er også på vei til å dø, jeg vet ikke hva jeg har gjort feil med den, har hatt den i litt over et år. Det er en lykkekastanje. Ser ut som øvre del av stammen har tørket inn så det vokser bare blader nederst. Er det noe jeg kan gjøre med det også tror du? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! 

Men planten er også på vei til å dø, jeg vet ikke hva jeg har gjort feil med den, har hatt den i litt over et år. Det er en lykkekastanje. Ser ut som øvre del av stammen har tørket inn så det vokser bare blader nederst. Er det noe jeg kan gjøre med det også tror du? 

Den er jo sensitiv på overvanning og råtner derfor fort, det kan kattepisset ha forårsaket., 

Skal skifte jord ca 1 gang i året om jeg husker rett. 

Vanskelig å si da jeg ikke ser planten selv, men du kan jo prøve å skifte jord, gjødsle og la den tørke litt?.. Hør gjerne med en mer erfaren person om dette! :) 

• Liker 1
Skrevet
Kenelz skrev (24 minutter siden):

Den er jo sensitiv på overvanning og råtner derfor fort, det kan kattepisset ha forårsaket., 

Skal skifte jord ca 1 gang i året om jeg husker rett. 

Vanskelig å si da jeg ikke ser planten selv, men du kan jo prøve å skifte jord, gjødsle og la den tørke litt?.. Hør gjerne med en mer erfaren person om dette! :) 

Syns ikke jeg har overvannet. Har gitt kanskje 3-4 desiliter i måneden eller noe. Og da har bladene begynt å bli slappe.. jeg har ikke grønne fingre for å si det sånn. Den ble sånn lenge før katten tisset I den. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Syns ikke jeg har overvannet. Har gitt kanskje 3-4 desiliter i måneden eller noe. Og da har bladene begynt å bli slappe.. jeg har ikke grønne fingre for å si det sånn. Den ble sånn lenge før katten tisset I den. 

Merkelig, men du kan jo høre med de du  kjøpte det fra? Kan det vær noe med for mye/lite sollys? 

Skrevet

Er katten kastrert?

Jeg har hatt katt i 15 år, og uhell har det jo vært opp gjennom. Men aldri at det har luktet så stramt som det du her beskriver. Må ganske tett på for å kjenne det, selv om det er et pledd. 

Jeg vasker godt, og sprayer så med eddik, det fjerner lukt og er også en lukt katten holder seg unna. 

Anonymkode: 1aef9...e12

Skrevet

Jeg la på stein over i jorda der pus hadde tisset. Nå tisser ingen der lengre.

Anonymkode: 8a4e8...daa

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er katten kastrert?

Jeg har hatt katt i 15 år, og uhell har det jo vært opp gjennom. Men aldri at det har luktet så stramt som det du her beskriver. Må ganske tett på for å kjenne det, selv om det er et pledd. 

Jeg vasker godt, og sprayer så med eddik, det fjerner lukt og er også en lukt katten holder seg unna. 

Folk har forskjellig luktesans.. 

Jeg kan spore opp noe slikt på flere meters avstand. Gubben her kan ligge med nesa nedi og såvidt lukte noe.. Prater av erfaring.. 

Vår katt pissa oppi en elefantfotpotte.. Elefant foten på ca en meter daua. 

Ville prøvd med å få av mest mulig jord, spylt av den og plantet den på nytt. 

Anonymkode: ddc75...c2e

Skrevet

Må hvertfall ikke spraye med eddikk oppi planta 😱

• Liker 1
Skrevet

Har ikke prøvd den ut selv, men er en app som skal hjelpe til med de som dreper plantene sine litt for ofte! :phaedra:A0CB10AC-B175-4843-844C-DF561C15CCE3.thumb.jpeg.0a1e4371e5eae891696f04de5b17f9d0.jpeg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Folk har forskjellig luktesans.. 

Jeg kan spore opp noe slikt på flere meters avstand. Gubben her kan ligge med nesa nedi og såvidt lukte noe.. Prater av erfaring.. 

Vår katt pissa oppi en elefantfotpotte.. Elefant foten på ca en meter daua. 

Ville prøvd med å få av mest mulig jord, spylt av den og plantet den på nytt. 

Tiss fra kastrerte katter lukter ikke så stramt. Da ville du også kjent at mannen var på toalettet i etasjen over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er katten kastrert?

Selvfølgelig er den kastrert :) den har tisset andre steder også flere ganger og da har jeg heller ikke luktet det før jeg tilfeldigvis har kommet nærme, det blir sikkert annerledes når det er i jord og planter som skiller ut oksygen. Har hatt katt selv i 20 år og vet at eddik funker på tekstil, men dette er jord. Eddik lukter ikke noe godt i seg selv og må skylles vekk , så jeg kan ikke ta det på jorden. - ts

Skrevet
Forundret.. skrev (32 minutter siden):

Må hvertfall ikke spraye med eddikk oppi planta 😱

Nei, du, det vet jeg, hadde blitt enda værre lukt her blant annet 😛 - ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg la på stein over i jorda der pus hadde tisset. Nå tisser ingen der lengre.

Anonymkode: 8a4e8...daa

Stein var lurt! Takk :)

Skrevet
Kenelz skrev (27 minutter siden):

Har ikke prøvd den ut selv, men er en app som skal hjelpe til med de som dreper plantene sine litt for ofte! :phaedra:A0CB10AC-B175-4843-844C-DF561C15CCE3.thumb.jpeg.0a1e4371e5eae891696f04de5b17f9d0.jpeg

Takk! Jeg har drept for mye planter ja, og jeg syns det er sørgelig... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tiss fra kastrerte katter lukter ikke så stramt. Da ville du også kjent at mannen var på toalettet i etasjen over. 

Ukastrerte hankatter lukter helt annerledes og helt klart mye sterkere. Men igjen så markerer ukastrerte og steriliserte katter skikkelig i motsetning til kastrater og steriliserte. Bare tiss lukter også stramt, tro meg. 

Til og med en baby sitt tiss stinker om det får tørke litt.. 

Faktisk når du sier det så hadde jeg nok kjent om han var det.. Det å vite når folk er på do i etg over eller under meg er også noe jeg er kjent med ser du... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...