Gå til innhold

Klarer ikke venninnen min mere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er alle mennesker og tenker ulikt, men jeg har ei venninne som provoserer meg så mye at jeg ikke klarer å forholde meg til henne. 
i bygda foregår det en rettsak der foreldrene er siktet i å ha misbrukt barna. 
foreldrene nekter selvfølgelig og sier det er andre som tvinger barna til å lyve om det. 
venninnen min sitter nå å sier alt er oppspinn og at noen har fått barna til å lyve. 
Altså.. hun lener barna lyver fordi de siktede sier de ikke har gjort det? 
Jeg klarer nesten ikke forstå at et voksent menneske velger å tro barn lyver. 

Anonymkode: 90fef...938

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes flere kjente og veldokumenterte saker hvor barn har løyet så det sang etter om misbruk og overgrep. For eksempel Bjugn-saken i Norge. Så å påstå at barn aldri lyver om sånne ting blir feil.

Men jeg kjenner ikke til detaljene i sake  du refererer til, og det gjør sannsynligvis hverken du eller venninna di heller siden rettssaken fremdeles holder på.

Men jeg jeg kan veldig godt forstå at det er vanskelig å forholde seg til ei venninne som mener det motsatte av deg i en slik opprivende sak.

Anonymkode: 64010...4b1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes flere kjente og veldokumenterte saker hvor barn har løyet så det sang etter om misbruk og overgrep. For eksempel Bjugn-saken i Norge. Så å påstå at barn aldri lyver om sånne ting blir feil.

Men jeg kjenner ikke til detaljene i sake  du refererer til, og det gjør sannsynligvis hverken du eller venninna di heller siden rettssaken fremdeles holder på.

Men jeg jeg kan veldig godt forstå at det er vanskelig å forholde seg til ei venninne som mener det motsatte av deg i en slik opprivende sak.

Anonymkode: 64010...4b1

Hun uttaler seg utifra hva som står i avisen. Mange vitne og eksperter har uttalt seg, men foreldrenes kommentar at barna lyver er kun det hun tror på 

Anonymkode: 90fef...938

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan lybe, og spesielt om de har blitt coached av en nær relasjon. Det finnes også barn som har vokst opp og har minner om misbruk, men som så lærer at at var oppspinn fra én forelder for å skade den andre foreldren, og at minnene om misbruket i barndommen er falske minner.

Men om det er flere voksne vitner og bevis på misbruk i denne saken, så er det vanskelig å argumentere imot. 

Det er mulig venninna di er den typen som automatisk går imot flertallet 'bare fordi', og uten selv å være bevisst på det. Om du tenker tilbake, har hun hatt en tendens til å mislike filmer som har fått mye positiv medieomtale? Har hun ofte vært kritisk til ting flertallet har vært positive til, og motsatt? 

 

Anonymkode: cd583...4dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er lettere å tenke at barna lyver enn å forholde seg til den andre mulige sannheten? 

Kanskje hun er redd for å føle på skyldfølelse dersom overgrep er begått? At hun burde skjønt, burde sett, burde grepet inn. Osv. 

 

I ei lita bygd har man jo møtt de fleste gjennom skole og barnehage, butikk og fritidsaktiviteter. Jeg skjønner godt at det kan være vondt å få følelsen av at man burde ha gjort noe. 

 

 

(Kan selvfølgelig også være slik den over meg foreslår med det å "gjøre seg sine egne meninger"- som vaksinemotstandere sier de gjør når de ser en dårlig youtube-film..)

Anonymkode: e6cd2...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje det er lettere å tenke at barna lyver enn å forholde seg til den andre mulige sannheten? 

Kanskje hun er redd for å føle på skyldfølelse dersom overgrep er begått? At hun burde skjønt, burde sett, burde grepet inn. Osv. 

 

I ei lita bygd har man jo møtt de fleste gjennom skole og barnehage, butikk og fritidsaktiviteter. Jeg skjønner godt at det kan være vondt å få følelsen av at man burde ha gjort noe. 

 

 

(Kan selvfølgelig også være slik den over meg foreslår med det å "gjøre seg sine egne meninger"- som vaksinemotstandere sier de gjør når de ser en dårlig youtube-film..)

Anonymkode: e6cd2...ee9

Skjønner hva du mener. 
men saken er ikke bekjente av henne, så det er ikke det. Hun tror generelt barn lyver. Hun tror ikke at overgrep finnes, at de som sier slikt blir presset til å si det  for andres vinning. 
en kan sammenligne med Øygard saken, mannen sier jo selvfølgelig at han ikke har gjort det, og at jenta lyver.. det er ikke ensbetydende med at jenta lyver. 
vil tro de fleste som er siktet for barnemisbruk nekter? Sjelden foreldre sier: jaja, selvfølgelig misbrukte jeg barna mine? 

Anonymkode: 90fef...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...