Gå til innhold

Noen spørsmål om hamster

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en gullhamster på snart 7  mnd. Har aldri turt å holde den, for begynte med å skulle stryke litt på den for at den skulle bli trygg, men da beit den. Har brukt en kopp med en godbit i for å forflytte den fra buret og over på gulvet, og tilbake. Har kjøpt et stort glassbur, men jeg ser at likevel går den veldig ofte rundt og prøver å finne en vei ut. Når jeg har den i løpegrind ute på gulvet, begynner den etter kort tid å prøve å grave seg ut. Har til og med sperret for hull og åpninger, og hatt den i stua/kjøkkenet på større område, men likevel vil den bare rømme. Den virker stresset, og vil bare vekk. Har hatt den i 5 mnd, og den har vært sånn hele tiden. Har forskjellige ting i buret og lekegrinden for at det ikke skal bli kjedelig, men den blir ikke fornøyd. Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg vil jo at den skal trives. Men jeg ser jo at det ikke nytter uasett hva jeg gjør.

Anonymkode: 961da...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hamsteren ønsker ikke å være i bur. Hvem ønsker vel det?? 

Når du starter alt for sent å gjøre den vant med mennesker. 

Anonymkode: 8363c...113

• Liker 1
Skrevet

Vi mater den fra hånda, men har ikke holdt den. Og den står i stua, så vi er rundt den hele tiden er vi er hjemme. Og den er ute av buret så og si hver dag.

Skrevet

Er det en hunn? 
Såvidt jeg har hørt, er det omtrent umulig å få et stort nok bur til gullhamster, spesielt hunner. De skal egentlig ha et stort territorium og i naturen kan de løpe flere kilometer per natt. På tross av at de er små og lodne og søte, er de egentlig ikke veldig egnet til burdyr, dessverre. 
Vi har også en syrisk hamsterdame, og selv om hun har stort bur og får komme mye ut, er hun som din - gnager på gitteret, prøver å komme seg ut, og stresser veldig. Vet dessverre ikke helt hva vi kan gjøre med det, annet enn å ikke få nytt hamster etter henne, eller evt dverghamster og kanskje hann neste gang - det hadde vi sist, og han virket mer rolig og fornøyd med tingenes tilstand.

Angående temming finnes det flere nyttige filmer på youtube, Victoria Raechel er for eksempel en av dem som virker kunnskapsrik og har konstruktive og fine filmer om dette. 

Anonymkode: a78a8...0e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det en hunn? 
Såvidt jeg har hørt, er det omtrent umulig å få et stort nok bur til gullhamster, spesielt hunner. De skal egentlig ha et stort territorium og i naturen kan de løpe flere kilometer per natt. På tross av at de er små og lodne og søte, er de egentlig ikke veldig egnet til burdyr, dessverre. 
Vi har også en syrisk hamsterdame, og selv om hun har stort bur og får komme mye ut, er hun som din - gnager på gitteret, prøver å komme seg ut, og stresser veldig. Vet dessverre ikke helt hva vi kan gjøre med det, annet enn å ikke få nytt hamster etter henne, eller evt dverghamster og kanskje hann neste gang - det hadde vi sist, og han virket mer rolig og fornøyd med tingenes tilstand.

Angående temming finnes det flere nyttige filmer på youtube, Victoria Raechel er for eksempel en av dem som virker kunnskapsrik og har konstruktive og fine filmer om dette. 

Anonymkode: a78a8...0e7

Det er en hann. Jeg har sett på sånne videoer angående temming, men så vidt jeg tør å stryke han nå, for han biter ganske kraftig. Ser på hamstersiden på Facebook der mange som har hamster, og har stor glede av de. Gleden blir ikke så stor når han ikke blir fornøyd uansett hva jeg gjør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi mater den fra hånda, men har ikke holdt den. Og den står i stua, så vi er rundt den hele tiden er vi er hjemme. Og den er ute av buret så og si hver dag.

Så og si hver dag? Dere torturerer den jo!

Anonymkode: 1761d...6de

Skrevet

Mange utemmede dyr synes det er veldig skummelt å bli tatt på. Prøv heller å begynne med å temme den til å klatre opp på hånden din. Da får den mer kontroll over situasjonen. Når den er komfortabel med å klatre på hånden din kan du begynne å forsiktig klappe på den, men ta det i et tempo den godtar. 

Hvis den biter og dere fortsetter forsterker det nok bare redselen. 

Skrevet
Durinur skrev (4 timer siden):

Mange utemmede dyr synes det er veldig skummelt å bli tatt på. Prøv heller å begynne med å temme den til å klatre opp på hånden din. Da får den mer kontroll over situasjonen. Når den er komfortabel med å klatre på hånden din kan du begynne å forsiktig klappe på den, men ta det i et tempo den godtar. 

Hvis den biter og dere fortsetter forsterker det nok bare redselen. 

Sønnen min holdt hånden i buret, og hamsteren gikk over hånda. Men det endte med at den beit så hardt at blodet fosset. Vet ikke hvorfor, om han trodde det var mat, eller om han ble redd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sønnen min holdt hånden i buret, og hamsteren gikk over hånda. Men det endte med at den beit så hardt at blodet fosset. Vet ikke hvorfor, om han trodde det var mat, eller om han ble redd.

Ikke akkurat hamster, men jeg hadde en gang en rotte som bet, kraftig. Jeg har hatt mange rotter, og de kan bli skikkelig tamme og fine, men denne her var helt uinteressert i å bli holdt eller klappet på, da bet han.

Han var forsåvidt tam, kom når jeg kalte på ham, og spiste gjerne av hånden. Men å bli holdt eller tatt på? Helt uaktuelt.

Jeg bare innfant meg med at han var slik, og unngikk å holde han. Skulle han ut og inn av buret åpnet jeg døra så han gikk selv, om jeg måtte løfte ham noe sted lokket jeg han oppi en liten boks med en godbit og bar ham på den måten. 

Noen ganger samsvarer ikke hva dyrene er komfortable med, og hva vi ønsker. Slik er det bare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...