Gå til innhold

Pedagogisk utdannelse-onlinekurs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker litt på muligheten for å lage nettkurs med utdannelsen jeg har med en bachelor i pedagogikk. Noen som har erfaring med å lage innhold til kurs eller har laget noen nettkurs innenfor pedagogikk som vil dele sine erfaringer til dette? 

Anonymkode: d5d64...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har faktisk tatt en god del nettkurs, de fleste i skriving. Men jeg har også tatt kurs i database, dvs Mysql/php, riktignok for evigheter siden. Jeg har også tatt kurs i drama, og norsk filmhistorie på nettet.

Til å begynne med opprettet man chatroom (classfronter, whiteboard), og så løste man oppgaver og tedde seg som en klasse innefor rammen av denne portalen.

Men etterhvert har man tilpasset ulike former for pedagogisk materiale, nesten som i en MOOC. Det varierer veldig hvor mye arbeid som legges i disse digitale lærmidlene. Noen bare har en uredigert mp3 forelesning. Andre bruker redskaper for å illustrere forelesningen, dele den opp etc.

I dag er det voldsomt mange ferdige pakkeløsninger som gjør det lettere å lage digitale læremidler. Men ikke alle som blir lærere har kjennskap til disse. En enkel måte er jo rett og slett og konvertere rett fra presentasjonsfiler i word/libre office til video etc. I tillegg kan kjøpe animerte kart, grafiske framstillinger etc. Det er også stor tilgjengelighet på historiske videoer, bilder og andre ting som kan brukes i forelesninger.

Det finnes modeller for testing, f.eks multiple choice skjemaer, mange bruker disse på facebook. Lærere kan også bruker disse.

Elementer av såkalt gamification derimot har ennå ikke funnet veien inn i klasserommet slik man forutså tidligere. De såkalte utdanningsspillene har ikke slått an. Et Risk spill, feks, som i stedet for å ta utgangspunkt i andre land, tok utgangspunkt i Snorresagaen, har jeg ikke sett. Det finnes kanskje, men de er ikke lette å finne. Mange andre modeller fra spillverdenen er uutnyttet i produksjonen av pedgogisk materiale både i Norge og i andre land.

På denne siden har jeg samlet noen vellkjente nettresurser, kategorisert dem og gjort dem søkbare.

https://historyradio.org/articles/

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...