AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Var usikker på om jeg skulle ta denne under helse eller trening. Er det noen som driver aktivt med mindfullness? Har du merket noen forandring i hvordan du ser og opplever verden? Stresser du mindre? Jeg vil gjerne høre hva som helst av erfaringer Anonymkode: 75487...85a 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Det er helt fantastisk. Det å fokusere stort sett på her og nå. Bruke sanser, ta inn inntrykk rundt en osv. Senket stressnivået betraktelig, langt mer lykkelig, ikke så mye tankekjør og bekymringer. Man føler seg mye mer levende og tilstedeværende. Krever en del øvelse og det å klare å hente seg inn når man faller litt ut igjen. Ihvertfall for min del. Anonymkode: 65cf1...b86 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er helt fantastisk. Det å fokusere stort sett på her og nå. Bruke sanser, ta inn inntrykk rundt en osv. Senket stressnivået betraktelig, langt mer lykkelig, ikke så mye tankekjør og bekymringer. Man føler seg mye mer levende og tilstedeværende. Krever en del øvelse og det å klare å hente seg inn når man faller litt ut igjen. Ihvertfall for min del. Anonymkode: 65cf1...b86 Har samme erfaring. Hjelper på insomnia også Anonymkode: ff09c...a94
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Takk for svar! Jeg sliter en del med tankekjør, sterk angst og lett ptsd, og håper dette kan være litt til hjelp. Oppløftende å høre at det også kan hjelpe søvnen! Øver dere litt hver dag, til faste dager i uka, eller er det mer sporadisk? Anonymkode: 75487...85a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Jeg sliter en del med tankekjør, sterk angst og lett ptsd, og håper dette kan være litt til hjelp. Oppløftende å høre at det også kan hjelpe søvnen! Øver dere litt hver dag, til faste dager i uka, eller er det mer sporadisk? Anonymkode: 75487...85a Jeg har cptsd, gad og depresjon og det hjelper masse, så håper det hjelper for deg også ❤️ Jeg pleier å lese en bok om det, også går jeg på dps hvor jeg får verktøy og oppgaver. Anonymkode: 65cf1...b86 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Jeg sliter en del med tankekjør, sterk angst og lett ptsd, og håper dette kan være litt til hjelp. Oppløftende å høre at det også kan hjelpe søvnen! Øver dere litt hver dag, til faste dager i uka, eller er det mer sporadisk? Anonymkode: 75487...85a Det hjelper der og da. Det er godt å sette seg ned, koble av å drive med mindfullness. Jeg har røkelse jeg brenner av også, med gode lukter. Men det er ikke slik at at angsten blir borte, depresjonen blir borte, tankekjøret blir borte. Det hjelper der og da. Det er jo nesten som å ta en ettermiddagshvil. Med tanke på tankekjøret. Anonymkode: 3f46c...075
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar! Jeg sliter en del med tankekjør, sterk angst og lett ptsd, og håper dette kan være litt til hjelp. Oppløftende å høre at det også kan hjelpe søvnen! Øver dere litt hver dag, til faste dager i uka, eller er det mer sporadisk? Anonymkode: 75487...85a Jeg anbefaler å kombinere det med yoga/pusteøvelser, det roer ned nervesystemet og demper angst. Jeg opplever best effekt av å meditere i 15-20 minutter hver dag. Pleier å fordele det litt utover dagen når jeg får behov for en timeout Anonymkode: ff09c...a94 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Nei. Overtroisk tull etter min mening. Styrer unna. Anonymkode: a1b81...527 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Det funker ikke på meg, men nå skal det sies at jeg aldri har vært plaget av tankekjør heller. Å lukke øynene bare for å se baksiden av øyelokkene mine, mens jeg fokuserer på pust, avslappede muskler, her og nå, gjør meg bare stresset og utilpass. For meg fungerer det bedre å skrive, masse, og uten filter. Anonymkode: 4031d...12f 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Overtroisk tull etter min mening. Styrer unna. Anonymkode: a1b81...527 Det har da ingenting med overtro å gjøre. Mindfullness er fundamentert i vitenskap. Ellers takk for synspunktet ditt. Anonymkode: 75487...85a 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg anbefaler å kombinere det med yoga/pusteøvelser, det roer ned nervesystemet og demper angst. Jeg opplever best effekt av å meditere i 15-20 minutter hver dag. Pleier å fordele det litt utover dagen når jeg får behov for en timeout Anonymkode: ff09c...a94 Ja, jeg gjør allerede yoga, og merker at både det og avspenningsøvelser hjelper en del på nervene. Tenkte at neste steg burde være mindfullness Anonymkode: 75487...85a 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Hvordan gjørs det? Tips til linker eller artikler? Anonymkode: e620a...ca3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan gjørs det? Tips til linker eller artikler? Anonymkode: e620a...ca3 Jeg lærte det med boken "Stress" av Andries Kroese som en del av behandling av angst og depresjon. Nå som jeg er friskmeldt bruker jeg appen Calm eller søker opp "Guided meditation" på YouTube og det er veldig nyttig for stressmestring. Jeg bruker det for å roe ned kroppen og hodet og effekten varer noen timer etter. Anonymkode: 599ae...607 4
Smascha Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg gjør allerede yoga, og merker at både det og avspenningsøvelser hjelper en del på nervene. Tenkte at neste steg burde være mindfullness Anonymkode: 75487...85a Eg starta også med yoga, og merka kor beroligande det var. Så fekk eg tilsendt denne av ei venninne som har brukt den i fleire år. Det er ein kjempefin intro til meditasjon, med lav terskel og ekstremt god effekt. Ta på deg hodetelefonane, legg deg ein komfortabel plass og nyyt desse 20 minuttane.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er helt fantastisk. Det å fokusere stort sett på her og nå. Bruke sanser, ta inn inntrykk rundt en osv. Senket stressnivået betraktelig, langt mer lykkelig, ikke så mye tankekjør og bekymringer. Man føler seg mye mer levende og tilstedeværende. Krever en del øvelse og det å klare å hente seg inn når man faller litt ut igjen. Ihvertfall for min del. Anonymkode: 65cf1...b86 Har du forslag til teknikk? App eller YouTube ? Anonymkode: a0451...942
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 Ja, fra å være en stor skeptiker før, er jeg nå stor tilhenger av mental trening og mentale teknikker. Ikke bare mindfullness, men hele spekteret av verktøy. I begynnelsen var det krevende, tankekjøret fortsatte, og jeg syntes lite hjalp. Jeg trengte i stor grad teknikker som distraherte hjernen. Men gradvis fungerte det å fortelle meg selv at "nå er du trygg, hjemme, og skal sove, det du gjør nå bidrar ikke til noe annet enn å ødelegge søvnen din, som i alle fall ikke er produktivt i det hele tatt". Nå kan jeg nærmest bare fortelle meg selv "slutt" om det dukker opp negative tanker, eller stress over ting som må gjøres i morgen. Anonymkode: 361be...e4f 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har du forslag til teknikk? App eller YouTube ? Anonymkode: a0451...942 Leser boken lev her og nå. Leser den flere ganger, der får man gode tips, forståelse og råd. Anbefales. Bruker ikke app eller YouTube. Men har også samtaler med psykolog om det. Da har jeg pusteøvelser, det å beskrive ting rundt meg, sanse osv. Anonymkode: 65cf1...b86 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 STOPP! Nok en gang så ser man velmenende råd som kan slå helt feil på KvinneGuiden. Jeg blir helt matt av at det hver eneste dag gis råd som kan forverre situasjonen for de som søker råd innen mental helse her på KG. Gi aldri råd til en person med depresjon, angst og tankekjør at mindfulness utelukkende er bra. Eller ønsker dere at TS potensielt kan bli dårligere med sin problemer? Det er nesten så jeg begynner å undre på enkelte av dere. Mindfulness er bra under gitte parametere. Å være i sin egen boble, og søke seg opp om dette på internett og starte på det alene frarådes på det sterkeste. Å gjøre det i grupper, sammen med en som er kurset i det kan faktisk gjøre hverdagen super for mange. Går du til behandling så ta det opp med din behandler, h*n vil nok ha en mening om det er rett tidspunkt å gjøre det på, eller kanskje h*n søker deg inn i gruppeterapi på dette. Her er en artikkel fra forskning.no om nettopp dette. Søk og dere vil finne mange flere artikler. Mindfulness kan forverre angst og depresjon Anonymkode: 73f02...a94 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 Kan dere som utøver mindfullness og meditasjon fortelle litt hvordan dere gjør det? Litt mer detaljert? Jeg mediterer 10-20 min hver kveld før jeg legger meg. Jeg syns denne timeouten hvor jeg kan ha min indre dialog med meg selv roer meg ned, gir meg klarsyn, gir meg tilstrekkelig ro til å tenke over ting, se meg selv i et annet perspektiv. Jeg har ikke søvnproblemer, men jeg liker roen det gir meg før jeg legger meg. Sånn spesifikt slår jeg av alt av elektrisk lys i leiligheten og sørger for at det er stille. Tenner lys og setter meg på gulvet. Jeg bruker en timer, og gir meg ikke før tiden er omme. Jeg tenker at dersom det er vanskelig for meg å sitte i ro med meg selv uten ytre stimuli, jo større er behovet for å gjøre nettopp det. Jeg bruker ingen apper, eller guided meditasjon men vurderer å supplere med det også. Av og til slapper jeg av med ASMR men det anser jeg ikke for å være meditasjon. Hva med dere andre? Anonymkode: 2dfa9...475 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): STOPP! Nok en gang så ser man velmenende råd som kan slå helt feil på KvinneGuiden. Jeg blir helt matt av at det hver eneste dag gis råd som kan forverre situasjonen for de som søker råd innen mental helse her på KG. Gi aldri råd til en person med depresjon, angst og tankekjør at mindfulness utelukkende er bra. Eller ønsker dere at TS potensielt kan bli dårligere med sin problemer? Det er nesten så jeg begynner å undre på enkelte av dere. Mindfulness er bra under gitte parametere. Å være i sin egen boble, og søke seg opp om dette på internett og starte på det alene frarådes på det sterkeste. Å gjøre det i grupper, sammen med en som er kurset i det kan faktisk gjøre hverdagen super for mange. Går du til behandling så ta det opp med din behandler, h*n vil nok ha en mening om det er rett tidspunkt å gjøre det på, eller kanskje h*n søker deg inn i gruppeterapi på dette. Her er en artikkel fra forskning.no om nettopp dette. Søk og dere vil finne mange flere artikler. Mindfulness kan forverre angst og depresjon Anonymkode: 73f02...a94 Frarådes på det sterkeste? Gruppeterapi? Aldri møtt en behandler som er negativ til dette, tvert i mot. All behandling kan være skadelig og vil være skadelig for noen, og all behandling medfører en risiko. Selv har jeg gått i dialektisk atferdsterapi hvor mindfulness er en stor del av behandlingen og det er selvsagt ingen som vurderer om dette er trygt for hver enkelt pasient. Nei, dette ville jeg ikke bekymret meg over. Anonymkode: ff09c...a94 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå