Gå til innhold

spørsmål om sprettrumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man løfte tunge vekter og få reps for å få sprettrumpe, eller kan man få det ved å løfte lette vekter og mange reps?

Anonymkode: e2830...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhengig av utgangspunkt og genetikk (men regner med at disse muligens ikke er på din side dersom du stiller dette spørsmålet, men jeg kan ta feil), men mest sannsynlig så er det tunge løft som må til ja. 

Anonymkode: 8043c...da8

• Liker 2
Skrevet

Tunge og få repetisjoner for styrke. 

Mange og lette repetisjoner for volum.

Anonymkode: 84271...238

Skrevet

Er ikke alle som er genetisk anlagt for å få en «text book»-sprettrumpe (litt avhengig av hva du ser for deg) uavhengig av riktig matinntak og helt riktig trening. Men man kan så klart alltid forbedre og optimalisere sitt eget utgangspunkt😊

Jeg pleier å kjøre en kombo med tunge baseløft som knebøy, markløft og hip thrust (varier mellom lettere vekter og tyngre vekter, altså noen ganger kjører jeg 3x3 i bøy - andre ganger f.eks 3x8, noen ganger kjører jeg tung sumomark, andre ganger lettere RDLs) sammen med noen høyrep øvelser som bulgarsk utfall, back extensions osv. Med få reps mener jeg normalt sett mellom 3 og 6 reps, mens høyrep for meg er mellom 7 og 12 reps (sjeldent jeg kjører mer enn 15 reps).

Da har jeg økt mye i styrke, samtidig som musklene vokser🙌🏻 Det har fungert veldig bra for meg i alle fall!

Anonymkode: 05217...c51

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tunge og få repetisjoner for styrke. 

Mange og lette repetisjoner for volum.

Anonymkode: 84271...238

Dette er ikke helt riktig, og det er en god diskusjon på dette her: Styrke, tunge eller lette vekter? - Trening og sport - Kvinneguiden Forum

Treningsvolum kan ikke bare defineres som sett x repetisjoner. Man må ha med intensitet i bildet. La oss si jeg klarer 20 repetisjoner på en øvelse, men så tar jeg bare 10. Jeg gjør 4 sett. Det er tvilsomt at jeg får mye muskelvekst av det, selv om "volumet" er 4 x 10 = 40 repetisjoner totalt. Hvis jeg heller bruker en vekt jeg klarer 10 repetisjoner på, og så tar jeg 9, og gjør det 3 ganger, så får jeg 3 x 9 = 27 repetisjoner totalt.

Mye mindre "volum" i nummer to der, men tipper jeg får mye bedre effekt. Når det kommer til hva som bygger mest muskler så har faktisk forskning funnet at så lenge du løfter like langt unna utmattelse, så vil fra 5 til 30 repetisjoner gi ca. samme muskelvekst.

Altså er 3 x 15 med vekter du klarer 17 repetisjoner på like bra som 3 x 5 med vekter du klarer 7 repetisjoner på. Klart at om man skal konkurrere så burde man jo trene litt annerledes, men for den vanlige person som ønsker muskelvekst og styrke, så kan veldig mye fungere.

Mer om treningsvolum: Hva treningsvolum egentlig er (og hvordan kontrollere det) [GUIDE] | Sandum.PT (sandumpt.no)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...