Gå til innhold

Hva tenker dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om foreldre med god råd som ikke hjelper barna sine økonomisk selv om de knapt har råd til mat og det ikke er deres egen skyld at de har dårlig råd? Vet man ikke har forsørgerplikt overfor voksne barn, men å hjelpe er jo lov. 

Om det blir strømkrise så sliter jeg, og har foreldre som nekter å hjelpe uansett, så da ser de nok at jeg sulter ihjel. Jeg forventer ikke noe og har aldri vært bortskjemt, men de har god råd og jeg syns det er litt vanskelig at de ikke vil hjelpe sine egne barn. Har en bror men de hjelper ikke han noe mer.

Anonymkode: 41414...0e6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig dårlig gjort av de, men du må jo ta ansvar for ditt eget liv og jobbe mer/ få en bedre betalt jobb/ ta mer utdanning for å få bedre betalt jobb. Dette er ditt ansvar som voksen. 

Anonymkode: ec84a...ff8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om foreldre med god råd som ikke hjelper barna sine økonomisk selv om de knapt har råd til mat og det ikke er deres egen skyld at de har dårlig råd? Vet man ikke har forsørgerplikt overfor voksne barn, men å hjelpe er jo lov. 

Om det blir strømkrise så sliter jeg, og har foreldre som nekter å hjelpe uansett, så da ser de nok at jeg sulter ihjel. Jeg forventer ikke noe og har aldri vært bortskjemt, men de har god råd og jeg syns det er litt vanskelig at de ikke vil hjelpe sine egne barn. Har en bror men de hjelper ikke han noe mer.

Uff, skjønner deg godt. Synes det er forferdelig når foreldre ikke hjelper barna når de har økonomi til det når de er fattige studenter med lite penger. 
Vi har spart i fond siden barna var små, nettopp til det formålet å hjelpe de i studietiden. De er jo barna våre selv om de er voksne 

• Liker 4
Skrevet

Hvordan vet du at de har god råd? Kanskje har de høye inntekter, men likevel sitter på skyhøyt forbrukslån?

Men sånn utenom det - tja. Jeg er litt blandet egentlig. Det kommer helt an på livssituasjonen din. Er du student så er det vanlig å få noe hjelp hjemmefra, selv om det ikke er noe man kan forvente. Er det derimot slik at du er ferdig med studier, eller er i jobb, så synes jeg absolutt ikke foreldre skal trå til for alt det er verdt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Egentlig dårlig gjort av de, men du må jo ta ansvar for ditt eget liv og jobbe mer/ få en bedre betalt jobb/ ta mer utdanning for å få bedre betalt jobb. Dette er ditt ansvar som voksen. 

Anonymkode: ec84a...ff8

Å få bedre betalt jobb er ikke akkurat så lett.

• Liker 2
Skrevet
Lacuna skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at de har god råd? Kanskje har de høye inntekter, men likevel sitter på skyhøyt forbrukslån?

Men sånn utenom det - tja. Jeg er litt blandet egentlig. Det kommer helt an på livssituasjonen din. Er du student så er det vanlig å få noe hjelp hjemmefra, selv om det ikke er noe man kan forvente. Er det derimot slik at du er ferdig med studier, eller er i jobb, så synes jeg absolutt ikke foreldre skal trå til for alt det er verdt. 

De har har akkurat nedbetalt huslån, og forbrukslån er de imot så regner med at de ikke har det. At de har god råd vet jeg jo, siden jeg vet hva de jobber med og de har sagt hva de tjener.

Joa sant det. Jeg studerer og jobber litt, men å få jobb der jeg tjener mer er ikke det letteste. 

Men forventer ikke noe selv om jeg noen ganger tenker på dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har har akkurat nedbetalt huslån, og forbrukslån er de imot så regner med at de ikke har det. At de har god råd vet jeg jo, siden jeg vet hva de jobber med og de har sagt hva de tjener.

Joa sant det. Jeg studerer og jobber litt, men å få jobb der jeg tjener mer er ikke det letteste. 

Men forventer ikke noe selv om jeg noen ganger tenker på dette.

Vel, da er det kanskje budsjettet ditt du bør se på? Om du studerer og i tillegg ha deltidsjobb bør du klare deg greit. Ja, man må leve litt kjipt mens man er student, og jeg vet at det å leve på bare studielån er umulig. Men når du har deltidsjobb, så bør nok julene kunne gå rundt. Du jobber kanskje ekstra om sommeren? Sett halvparten av dette til sparing og halvparten som du kan spe ut utover året. Det samme gjelder storstipendet. 

• Liker 1
Skrevet
Lacuna skrev (7 minutter siden):

Vel, da er det kanskje budsjettet ditt du bør se på? Om du studerer og i tillegg ha deltidsjobb bør du klare deg greit. Ja, man må leve litt kjipt mens man er student, og jeg vet at det å leve på bare studielån er umulig. Men når du har deltidsjobb, så bør nok julene kunne gå rundt. Du jobber kanskje ekstra om sommeren? Sett halvparten av dette til sparing og halvparten som du kan spe ut utover året. Det samme gjelder storstipendet. 

Greit nok budsjett. Men føler litt trangt likevel.  Hva gjør man hvis det blir strømkrise da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor har du dårlig råd? Har du prioritert pengene dårlig? 

Anonymkode: 440d2...8dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har du dårlig råd? Har du prioritert pengene dårlig? 

Anonymkode: 440d2...8dd

Fordi jeg har studielån og jeg tjener ikke så bra i deltidsjobben. Har ikke prioritert feil. Men er også redd for høye strømpriser og sånt...

• Liker 2
Skrevet

Men det her er ingen diskusjon om hvorfor jeg har dårlig råd. 

• Liker 3
Skrevet

Kommer helt an på situasjonen. Ja, de har bragt deg til live, men du er tross alt voksen! Det er ikke slik at foreldre må hjelpe barna sine økonomisk gjennom resten av livet kun fordi det er barnet dems. Som andre skriver må du kanskje prioritere litt annerledes. Jobbe mer, spesielt i perioder der du har mulighet til det. Spare. Ønske deg ting du trenger/penger til jul og bursdag. Livet som student er vanskelig for mange! Bor du i f.eks studentbolig i regi av lokale studentsamskipnader slipper du slik som strømregning hvis det er hovedbekymringen din. Se gjennom budsjettet ditt og hva du bruker penger på. Kjenner mange som har levd på nudler gjennom studietiden. Kjedelig, men.

Anonymkode: 817a6...979

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du studerer og jobber litt? Hvor mye er litt? Hvor mye jobber du i snitt i mnd?

Anonymkode: 817a6...979

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Greit nok budsjett. Men føler litt trangt likevel.  Hva gjør man hvis det blir strømkrise da?

Men du bor vel ikke så stort?  Du har bare strøm til oppvarming ?

Anonymkode: cbb31...4b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er veldig dramatisk,  og jo du forventer jo at de skal hjelpe deg,  men på en lett gjennomskuelig passiv agressiv måte… 

Til hva og hvordan har du bedt om hjelp, som de har avslått? 

du sliter jo allerede om du lever fra hånd yil munn og ikke kan opparbeide deg en buffer.

og jo, hvor mye du jobber og hva du selv har gjort for å øke egen inntekt er vesentlig informasjon for å mene noe om saken, og hvorvidt dine foreldre kanskje gjør akkuratt det de skal.. nemlig sette deg istand til å ivareta deg selv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har du dårlig råd da? 

Anonymkode: 09732...80d

Skrevet

Helt ærlig så syns jeg det er en uting med voksne som sutrer over at foreldrene ikke vil betale mer for dem. Du er voksen, det er ditt ansvar å forsørge deg selv, du kan ikke forvente å leve på dine foreldre hele livet. 

Anonymkode: 7112b...cfa

• Liker 1
Skrevet

Syns foreldre som kan, bør hjelpe barna gjennom studier - selv om de er voksne. Studenter har det tøft økonomisk. Det er helt sykt at ikke lån/stipend er høyere! Men, det er en annen sak. 

Har foreldrene dine sagt at de ikke vil hjelpe deg i krise? Har du spurt om hjelp? Diskuter gjerne sammen med dem om hva du kan gjøre for å få mer inntekt i studietiden? 

Jeg skal hjelpe mine barn gjennom studietiden, det sparer jeg/vi til nå.

Anonymkode: 57c07...3c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns absolutt foreldre bør hjelpe om de har mulighet. Alle bør hjelpe sine nærmeste som har det vanskelig  om man har mulighet. Det har ingenting å si at man er voksen. Livet skjer selv om man er voksen. Jeg har selv god råd og har hjulpet min søster økonomisk da hun er alenemor og uføretrygdet pga sykdom. Hun gjør sitt beste og prioriterer riktig. Men, av og til strekker ikke pengene til uansett.  Og så lenge jeg har mulighet, så hjelper jeg selvfølgelig til. Om mine barn kommer til å trenge hjelp, selv om de er voksne, så skal jeg selvsagt hjelpe dem. 

Anonymkode: 86ffb...b2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Syns foreldre som kan, bør hjelpe barna gjennom studier - selv om de er voksne. Studenter har det tøft økonomisk. Det er helt sykt at ikke lån/stipend er høyere! Men, det er en annen sak. 

Har foreldrene dine sagt at de ikke vil hjelpe deg i krise? Har du spurt om hjelp? Diskuter gjerne sammen med dem om hva du kan gjøre for å få mer inntekt i studietiden? 

Jeg skal hjelpe mine barn gjennom studietiden, det sparer jeg/vi til nå.

Anonymkode: 57c07...3c4

De har sagt at de kommer ikke til å hjelpe til økonomisk uansett hva som skjer. Jeg vet ikke hvorfor de sa det.  De er bare sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...