Gå til innhold

Tips til middager man kan lage i ovnen?

Anbefalte innlegg

Platetoppen vår har røket og vi får ikke service på den før om 10 dager. Tips til enkle greie middager dom kan lages i ovnen? Vi er to voksne og to småbarn. Jeg har en del hjemmekontor, så kan godt ha lang steketid, om ikke preppingen er alt for tidkrevende…

Anonymkode: 41d9d...246

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1515139-tips-til-middager-man-kan-lage-i-ovnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lasagne

Bakt potet

Fisk med oppkuttede grønnsaker i folie

Kylling, makaroni og crème fraishe langpanne

Anonymkode: 6923d...0a6

Hvordan lager du lasagne uten platetopp? 

Anonymkode: c5d05...cfd

• Liker 4
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Lasagne

Bakt potet

Fisk med oppkuttede grønnsaker i folie

Kylling, makaroni og crème fraishe langpanne

Anonymkode: 6923d...0a6

Som i tørre macaroni? 

ts

• Liker 1

Annonse

Vi laget mat i hybelkomfyr i stua i to måneder da vi totalrenoverte kjøkkenet - gikk helt fint!

Jeg vil anbefale å lage alt i én form - fant selv mye inspirasjon på BBC Good Food: https://www.bbcgoodfood.com/search/recipes/?q=traybake&sort=-relevance&meal-type=dinner

Selv synes jeg særlig fersk fiskefilet egner seg godt til denne tilberedningsmåten. Man gir grønnsaker som enten aubergine, squash, paprika, tomater og løk, eller småpoteter, løk og cherrytomater et forsprang på en halvtimes tid, og så har man i fiskestykker de siste 8-10 minuttene. Blir alltid veldig godt! Akkurat nå liker jeg også å bruke gresskarbåter til dette - enten butternut eller hokkaido med skall, og så feks rosmarin, sitronskiver, rødløk, og fisk. Gjerne litt brød til.

Anonymkode: 45a77...9ba

• Liker 4
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vi laget mat i hybelkomfyr i stua i to måneder da vi totalrenoverte kjøkkenet - gikk helt fint!

Jeg vil anbefale å lage alt i én form - fant selv mye inspirasjon på BBC Good Food: https://www.bbcgoodfood.com/search/recipes/?q=traybake&sort=-relevance&meal-type=dinner

Selv synes jeg særlig fersk fiskefilet egner seg godt til denne tilberedningsmåten. Man gir grønnsaker som enten aubergine, squash, paprika, tomater og løk, eller småpoteter, løk og cherrytomater et forsprang på en halvtimes tid, og så har man i fiskestykker de siste 8-10 minuttene. Blir alltid veldig godt! Akkurat nå liker jeg også å bruke gresskarbåter til dette - enten butternut eller hokkaido med skall, og så feks rosmarin, sitronskiver, rødløk, og fisk. Gjerne litt brød til.

Takk for tips! 

ts

• Liker 1

Kefir/surmelk marinert kylling med ovnsstekt grønsaker eller salat.

https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/kylling-og-fjarkre/spr%C3%B8-og-saftige-kyllingl%C3%A5r-med-chipotlemarinade 

Anonymkode: 14135...d2c

• Liker 1

Et annet tips er å bruke vannkokeren hvis dere har det - både feks couscous, risnudler og eggenudler kan svelle i vann kokt opp i vannkoker, og så være tilbehør til feks ovnsstekte kyllinglår og grønnsaker.

• Liker 2

Ovnsbakte grønnsaker av grønnsaker i sesong er godt nå. Lag store porsjoner, så har dere rester til lunch eller tilbehør neste dag.

Fiskekaker med mye fisk, og mindre ingredienser er lett å lage varme opp, og veldig gode.

Kyllinglår kan stekes, og legges til geønnsakene.

Karbonader er også et alternativ.

Poteter er kjempegodt å ovnsbake, og kjempegodt tilbehør :) 

coleslaw holder seg i dagesvis i kjøleskapet, og kan brukes som tilbehør til middag/lunch. Bare lag mye. Smaker tilsatt i den blir faktisk bedre etter et par dager også.

Anonymkode: 08593...2a4

Annonse

Jeg ser mange her kommer med flotte tips til kjøtt og grønt som kan stekes i ovnen, så jeg skal ikke komme med så mye om det.

Men egg/omelett og bacon kan fint stekes i ovn, og ikke glem den klassiske pizzaen heller. Du kan jo også ha former for taco der du steker litt strimlet kjøtt i ovnen.

Her i huset er også ovnsstekte fiskepinner i pitabrød med litt salat, en stor hit. Det meste i stekepanne går fint i ovnen, det er bare kjelen dere mangler.

Siden det kan bli vanskelig for dere med saus, noe vi nordmenn elsker, gjerne lag noen gode rømmedipper el. Ved siden av. Sweet chilli på flaske, soyasaus, tomatsaus osv er jo også gode alternativer :)  

Bruk riskoker hvis dere har det (Vil anbefale det om dere ikke har det fra før av).

• Liker 1

1 stor eller 2 små rødløk, skrelt og skåret i 6-10 båter 
4 spisspaprika eller 2 store vanlige paprika i valgfri farge, kjerne og frø fjernet og skåret i ca. 2 cm biter 
2 mellomstore aubergine, halvparten av skallet skrelt vekk så du får et sebramønster og skåret i biter på ca. 2 cm biter 
2 mellomstore gulrøtter, skrelt og skåret i 0,5 cm tykke skiver på skrå 
2 ts hele spisskummenfrø (kan sløyfes) 
ca. 1 dl olivenolje 
4 store skiver brød, wraps, pitabrød eller pannebrød 
1 porsjon hummus (ca. 400-500 g) 
1-2 ss extra virgin olivenolje

noen blader frisk bladpersille og mynte (eller andre urter som oregano eller koriander, om du foretrekker), til garnityr

salt og pepper

Forvarm ovnen til 230 grader, over- og undervarme.

Bland grønnsaker med spisskummenfrø (om du har), olivenolje og litt salt og pepper. Stek høyt i ovnen til grønnsakene er møre og løk og paprika litt småbrent i kantene, 25-35 minutter. Vend gjerne en gang eller to underveis, men ikke mer enn det.

Dersom brødet ikke er helt ferskt, rist det.

Anrett brød med et raust lag hummus og topp med de ovnsbakte grønnsakene. Ringle over litt extra virginolivenolje og avslutt med noen urteblader. Server umiddelbart

1 pakke butterdeig5 tomat 
2 ss tomatpuré 
krydderurter 
2 ss olivenolje 
hvitløk 
timian 
2.5 ts sukker, salt og kvernet pepper 
1 olje

-Bland tomatpuré, krydderurter, olje og presset hvitløk. 
-Kle butterdeigen i en pizzaform eller legg på bakepapir på stekeplate. Prikk den med gaffel, men la den ytterste centimeteren være. 
-Pensle tomatblandingen på butterdeigen, bortsett fra den ytterste randen.  
-Skjær tomatene i skiver og legg dem i fint mønster, takstenslagt så de overlapper hverandre, oppå den penslede butterdeigen. -Pensle overflaten av tomatene med olivenolje, dryss på sukker og kverne over salt og pepper.

Stek terten i forvarmet ovn 25-30 minutter ved 220 grader i varmluft, 240 grader i vanlig stekeovn.

Etter 15 minutter åpner du døren og pensler igjen med olivenolje og drysser over frisk timian. Stek ferdig. Servér varm med en salat 

Anonymkode: d4d54...ec0

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...