Gå til innhold

Bursdager stor klasse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så for å oppsummere forslag:

1: alle jentene/guttene (30 stk ish)

2: månedsbursdag der de som har samme måned kan feire sammen.

Noen flere..?

Anonymkode: bdc03...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor MÅ du be hele klassen da? Det holder vel med at vennene blir bedt? Hos oss har det ikke vært snakk om at vi skal be en hel klasse. Det får virkelig holde med venner.

Anonymkode: a2f73...09d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei

I forbindelse med sammenslåing av skoler i distriktet, har klassen blitt ganske stor. Selv de da er delt i grupper, er de 1 klasse. Nå har det dukket opp problemer med bursdag og invitasjon, og dermed utelatelse osv. Flere foreldre er imot å be noen få som barnet er "close" med, og mener man må be alle jentene eller alle guttene. Det blir nesten 30+ stk. Det er altfor mye. Et bursdagselskap skal handle om barnet, den ene dagen der lyset skal skinne på barnet. Og barnet blir da vedt om å be 30+ stk?? Og der hen ikke kommer overens med flere, ble mobbet av få, nesten ikke er sammen med flere. Altså det blir for dumt. Samtidig skjønner jeg den at man ikke skal utelate, for da ender det med at de som er minst populære eller ikke er sammen med noen fast, blir aldri invitert. 

Hvordan gjorde dere det med skolen/klassen deres? Noen tips??

Her er de 35 i klassen derav 26 gutter, her ber mitt barn kun sine nærmeste kompiser og gjort det hele barneskolen, går i 6 nå, har ikke mulighet til og ha alle 25 hjemme eller finne på noe ute, det blir jo altfor dyrt, så han har bedt 3 av 25 siden 1 klasse

Anonymkode: ef62f...d9e

Skrevet

Jeg ville invitert de beste vennene hans, men sørget for at det totalt blir godt under halvparten av guttene på trinnet. Hvis det er 30 gutter, inviter maks ti, f.eks. Selvfølgelig skal dere ikke invitere mobberen, og selvfølgelig skal bestevennene få komme. Men invitasjonene må leveres ut utenom skolen.

Anonymkode: 4bcc5...e3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg ville invitert de beste vennene hans, men sørget for at det totalt blir godt under halvparten av guttene på trinnet. Hvis det er 30 gutter, inviter maks ti, f.eks. Selvfølgelig skal dere ikke invitere mobberen, og selvfølgelig skal bestevennene få komme. Men invitasjonene må leveres ut utenom skolen.

Anonymkode: 4bcc5...e3a

Alt dette er selvfølgelig ok for vår del, men foreldrepanelet mener noe annet. Derfor prøver vi (noen andre foreldre) å finne løsninger der alle blir enige. Dessverre er flesteparten av dette panelet av den meningen der man inviterer alle- eller ingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alt dette er selvfølgelig ok for vår del, men foreldrepanelet mener noe annet. Derfor prøver vi (noen andre foreldre) å finne løsninger der alle blir enige. Dessverre er flesteparten av dette panelet av den meningen der man inviterer alle- eller ingen.

De kan jo meine hva de vil det betyr jo ikke at man må innrette seg etter det.

Her har vi hatt hele klassen de første årene og nå de siste årene av barneskolen så får de velge selv hvem de vil invitere, så lenge det er under halvparten av de i klassen gå er det godkjent. 

Anonymkode: d272d...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skolene kan ikke legge føringer på hva man gjør på privaten, løsningen er å invitere de man ønsker skal komme på fritiden. Hvis det absolutt skal være sånn at alle skal inkluderes så må skolen finne en løsning i skoletiden. 

Dette med alle eller ingen er helt urimelig og mange har rett og slett ikke mulighet eller økonomi til å invitere alle av samme kjønn i klassen, mange barn har også venner fra andre alderstrinn og kanskje venner som ikke engang går på samme skole.

Livet er ikke rettferdig og det er noe alle må lære før eller senere, det er selvsagt veldig kjipt at det alltid er noen som blir ekskludert men igjen så kan ikke skolen bestemme hvordan bursdagsfeiring på privaten skal gjennomføres.   

Anonymkode: d7d91...cfc

Dette hadde du aldri skrevet om du selv hadde barn som ble ekskludert. Vi har ikke skolebarn selv enda, men jeg husker at spesielt to jenter i klassen alltid ble utelatt, den gangen man ikke hadde noen føringer. Det er VÅRT ansvar som foreldre å ikke være så smålige og ha så fokus på at eget barn skal «skinne», men å forebygge utenforskap i klassen og sørge for et generelt godt oppvekstmiljø. Bursdager er en viktig del av dette. Alle klarer å sørge for at enten det ene kjønn eller alle blir bedt. Man kan være ute eller å ha fellesbursdager om man ikke har plass hjemme.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det aller best om barnet får invitere noen få andre elever. Da får barnet de besøkende som man selv ønsker seg. i steden for en hel haug som man egentlig ønsker å ha der (og som heller ikke ØNSKER å være der)

Problemet er at hva om det finnes kanskje EN eller TO elever, som ALDRI blir invitert og heller aldri har noen å invitere? 

Anonymkode: 732e6...12d

Hva med at foreldrene passer på dette og sier ifra? Det er jo en felles forum (facebookgruppe) for foreldrene nå på hver klasse overalt, de kan lett si ifra eller meldes om. En enkel " hei, nå har ikke X fått vært med på bursdag i de siste invitasjonene, kunne nestemann tenkt å sende med en invitasjon til henne?"  

Eller blir dette for rart? Jeg tenker jo at i en så stor klasse så har nken bursdag hver måned, flere faktisk. Og foreldrene selv kjenner barnet og vet når og når barnet ikke blir invitert.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva med at foreldrene passer på dette og sier ifra? Det er jo en felles forum (facebookgruppe) for foreldrene nå på hver klasse overalt, de kan lett si ifra eller meldes om. En enkel " hei, nå har ikke X fått vært med på bursdag i de siste invitasjonene, kunne nestemann tenkt å sende med en invitasjon til henne?"  

Eller blir dette for rart? Jeg tenker jo at i en så stor klasse så har nken bursdag hver måned, flere faktisk. Og foreldrene selv kjenner barnet og vet når og når barnet ikke blir invitert.

Vi er en liten klasse og inviterer alle eller ingen. Ikke mobbing heller. Men likevel la jeg faktisk ut beskjed om dette på fb gruppen. At er det noen jenter som ikke blir invitert hjem til noen, så måtte de ta kontakt. Flere responderte da og sa seg enig. Tror det er en god ting. 

TS. Når det er så store klasser, så syns jeg ikke det kan være alle eller ingen. Da må man ha en annen løsning. 

I ditt tilfelle ville jeg invitert vennene som din datter er sammen med, men invitert privat og ikke med invitasjon på skolen. 

Regner med du er i dialog angående mobbingen på skolen. Og stemmer det at datteren din er 5 år? Evt, hvor gammel er hun og hvor lenge har mobbingen pågått? 

Mobbing kan bare opphøre om det er et sterkt samarbeid mellom skolen og foreldrene og at mobberen selv ønsker å slutte og mobbe. Er det svikt i noen av disse leddene, så går det ikke. Da syns jeg du gjør rett i å styrke din datter og ta hensyn ved å ikke invitere mobberen. 

Det er leit om mobberen selv har problemer. Men det er ikke moren til det barnet som blir mobbet sitt ansvar. Kynisk…ja. Men det eneste TS kan gjøre ifht det er å melde fra om at mobber ikke får komme før hun er snill mot din datter. 

Skrevet

Her er det vanlig at flere går sammen om feiringen. 
Vi har også invitert kun jentene på gruppen og evt. de 2-3 hun er mest med på den andre gruppen. I tillegg har vi hatt en liten minibursdag med de nærmeste vennene. 

Anonymkode: d7b83...187

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sånt er veldig ubehagelig. Ikke sikkert foreldre vet, barn som ikke blir invitert blir gode til å skjule.     

Anonymkode: f4e0d...e38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 20.28):

Nei, foreldrene vet jo ikke om bursdagsfeiringer som barnet ikke har blitt invitert til. Når invitasjonene bare blir sendt på sms til de som blir invitert, er det jo umulig å vite om noen har hatt bursdagsfeiring.

Mitt barn var ikke i en eneste bursdag i hele vår. Jeg regner jo med at noen hadde bursdag, men vet jo ikke hvem eller når. Eller kanskje ingen feiret pga korona, jeg vet ikke. Men det er vondt å være den som inviterer alle jentene i klassen til sin egen bursdag, og så får man aldri invitasjon tilbake.

Anonymkode: ccd7d...191

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...