Gå til innhold

Bursdager stor klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I forbindelse med sammenslåing av skoler i distriktet, har klassen blitt ganske stor. Selv de da er delt i grupper, er de 1 klasse. Nå har det dukket opp problemer med bursdag og invitasjon, og dermed utelatelse osv. Flere foreldre er imot å be noen få som barnet er "close" med, og mener man må be alle jentene eller alle guttene. Det blir nesten 30+ stk. Det er altfor mye. Et bursdagselskap skal handle om barnet, den ene dagen der lyset skal skinne på barnet. Og barnet blir da vedt om å be 30+ stk?? Og der hen ikke kommer overens med flere, ble mobbet av få, nesten ikke er sammen med flere. Altså det blir for dumt. Samtidig skjønner jeg den at man ikke skal utelate, for da ender det med at de som er minst populære eller ikke er sammen med noen fast, blir aldri invitert. 

Hvordan gjorde dere det med skolen/klassen deres? Noen tips??

Anonymkode: bdc03...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis klassen består av 30 jenter og 30 gutter, er vel det beste å invitere de som er på samme gruppe som ditt barn- gutter som jenter.

Anonymkode: f4ffc...4fd

• Liker 1
Skrevet

Er enten alle eller ingen mener jeg. Blir ofte den samme som ikkje blir bedt. , siden det er så stor klasse kan man kanskje slå sammen feiringen sammen med andre som har bursdag noenlunde samtidig? Kanskje ha bursdagen ute eller, leie et sted. Da blir ikkje kostnaden så stor når man kan dele på den samtidig er man flere som kan hjelpe hverandre. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei

I forbindelse med sammenslåing av skoler i distriktet, har klassen blitt ganske stor. Selv de da er delt i grupper, er de 1 klasse. Nå har det dukket opp problemer med bursdag og invitasjon, og dermed utelatelse osv. Flere foreldre er imot å be noen få som barnet er "close" med, og mener man må be alle jentene eller alle guttene. Det blir nesten 30+ stk. Det er altfor mye. Et bursdagselskap skal handle om barnet, den ene dagen der lyset skal skinne på barnet. Og barnet blir da vedt om å be 30+ stk?? Og der hen ikke kommer overens med flere, ble mobbet av få, nesten ikke er sammen med flere. Altså det blir for dumt. Samtidig skjønner jeg den at man ikke skal utelate, for da ender det med at de som er minst populære eller ikke er sammen med noen fast, blir aldri invitert. 

Alle jenter eller alle gutter. Skal du avvike fra dette så får du kjøre familieselskap. Det er regler rundt dette på skolene av en grunn. Noen barn får ALDRI invitasjoner. Tenk om du bidrar til at den ungen som alltid er på utsiden nok en gang ikke kan få være med på noe kjekt.

Anonymkode: 0598b...4f8

• Liker 3
Skrevet

Dette kommer litt an på alderen på barna. Hvor gammel blir bursdagsbarnet da? Når de bikker 11 år ish er det vanlig her omkring å kun be de nærmeste vennene, ca 4 jenter. Alle årene oppover har vi bedt alle jentene i klassen. Vi har bedt hele klassen også men det var kun da de var mindre 8-9 år. Det er vel ikke 30 jenter i klassen? 

Anonymkode: 0bb87...530

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle jenter eller alle gutter. Skal du avvike fra dette så får du kjøre familieselskap. Det er regler rundt dette på skolene av en grunn. Noen barn får ALDRI invitasjoner. Tenk om du bidrar til at den ungen som alltid er på utsiden nok en gang ikke kan få være med på noe kjekt.

Skolene kan ikke legge føringer på hva man gjør på privaten, løsningen er å invitere de man ønsker skal komme på fritiden. Hvis det absolutt skal være sånn at alle skal inkluderes så må skolen finne en løsning i skoletiden. 

Dette med alle eller ingen er helt urimelig og mange har rett og slett ikke mulighet eller økonomi til å invitere alle av samme kjønn i klassen, mange barn har også venner fra andre alderstrinn og kanskje venner som ikke engang går på samme skole.

Livet er ikke rettferdig og det er noe alle må lære før eller senere, det er selvsagt veldig kjipt at det alltid er noen som blir ekskludert men igjen så kan ikke skolen bestemme hvordan bursdagsfeiring på privaten skal gjennomføres.   

Anonymkode: d7d91...cfc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette kommer litt an på alderen på barna. Hvor gammel blir bursdagsbarnet da? Når de bikker 11 år ish er det vanlig her omkring å kun be de nærmeste vennene, ca 4 jenter. Alle årene oppover har vi bedt alle jentene i klassen. Vi har bedt hele klassen også men det var kun da de var mindre 8-9 år. Det er vel ikke 30 jenter i klassen? 

Anonymkode: 0bb87...530

Det er sammenslåing av flere skoler. Så det er ca 30 jenter ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skolene kan ikke legge føringer på hva man gjør på privaten, løsningen er å invitere de man ønsker skal komme på fritiden. Hvis det absolutt skal være sånn at alle skal inkluderes så må skolen finne en løsning i skoletiden. 

Hva mener du med "komme på fritiden"? 

Bursdager er vel etter skoketid og aldri i skoletid? Og ja, det er jo et privat selskap. Der meningen er å feire bursdagsbarnet med dens venner( de hen er glad i og faktisk kommer overens med). 

• Liker 1
Skrevet

Da ville jeg invitert de nærmeste vennene hennes.

30 jenter er for mye. Selv 15 jenter er for mye. Hatt jentebursdager i 15 år nå. De bursdagene barna liker er der det er få barn og ikke kaos.

30 jenter er kaos.

Anonymkode: 4f29b...b05

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skolen kan ikke lage regler på dette. De kan komme med anbefalinger. 

Anonymkode: 783ae...60b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis klassen består av 30 jenter og 30 gutter, er vel det beste å invitere de som er på samme gruppe som ditt barn- gutter som jenter.

Anonymkode: f4ffc...4fd

Klassen er delt i 3. Altsa ca 20 på hver gruppe. Blandet med jenter og gutter. Hvis man skal invitere alle med samme kjønn fra denne gruppen, sa blir det ca 10stk. Hvorav 1av dem er en aktiv mobber mot mitt barn og noen andre. Så ikke en man har lyst å be. Også er de andre vennene i de andre gruppene da. Bestevennene havnet i de andre gruppene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ville jeg invitert de nærmeste vennene hennes.

30 jenter er for mye. Selv 15 jenter er for mye. Hatt jentebursdager i 15 år nå. De bursdagene barna liker er der det er få barn og ikke kaos.

30 jenter er kaos.

Anonymkode: 4f29b...b05

Slik jeg tenker og.  Det er 1dag i året, den ene dagen som handler om barnet. Der jeg synes man bør prioritere barnet og den burde få feire med de menneskene hen er glad i.

Skolen kan ikke bestemme hvem og hvor mye osv. Men foreldrene imellom derimot har delte meninger...

• Liker 3
Skrevet

Hva om dere har utebursdag. En tur i skogen eller stranden med bål og grilling?

Anonymkode: 38ddb...07d

Skrevet

Hva mener du med "komme på fritiden"? 

Bursdager er vel etter skoketid og aldri i skoletid? Og ja, det er jo et privat selskap. Der meningen er å feire bursdagsbarnet med dens venner( de hen er glad i og faktisk kommer overens med). 

Den du siterer skrev; "invitere de man ønsker skal komme på fritiden."

Altså å dele ut invitasjonene på fritiden, ikke i skoletiden.

Men det løser uansett ikke TS sitt problem, som er at andre foreldre tilsynelatende ønsker at alle barna skal inviteres uansett.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hei

Klassen er delt i 3. Altsa ca 20 på hver gruppe. Blandet med jenter og gutter. Hvis man skal invitere alle med samme kjønn fra denne gruppen, sa blir det ca 10stk. Hvorav 1av dem er en aktiv mobber mot mitt barn og noen andre. Så ikke en man har lyst å be. Også er de andre vennene i de andre gruppene da. Bestevennene havnet i de andre gruppene.

Ja så med andre ord er det kun snakk om 10 jenter i hennes klasse. 

Kanskje en er mobberen men garnatert en av de din datter "ikke" henger med i den gruppa er en som er generelt utenfor og bli mobbet. 

Her er det 10 jenter og det er 10 jenter og at en er mobber så er det flere som er mobbeoffer og et lite barn på 5år mobber FORDI.. Hvorfor tror du? Fordi de har en udiagnotisert ADHD diagnose eller at de har det jævlig hjemme og blir forsømt eller fogrepet seg på.

Her er det ikke du som skal dømme men du skal lære din datter å være raus og du skal ikke bidra til å stenge noen andre utenfor.

• Liker 1
Skrevet
applestories skrev (2 minutter siden):

Den du siterer skrev; "invitere de man ønsker skal komme på fritiden."

Altså å dele ut invitasjonene på fritiden, ikke i skoletiden.

Men det løser uansett ikke TS sitt problem, som er at andre foreldre tilsynelatende ønsker at alle barna skal inviteres uansett.

TS skrev at klassen var delt opp i tre med 20barn i hver og 10 barn på jentas gruppe.

Skrevet

TS skrev at klassen var delt opp i tre med 20barn i hver og 10 barn på jentas gruppe.

Hva har det med mitt svar på utdeling av invitasjonee på fritiden å gjøre...? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Ikke rart ungene behandler hverandre dårlig. Når ikke de voksne evner å legge til rette for inkludering på en god måte, og heller ikke ønsker det, er det ikke rart barna tar dårlige valg de også.

Anonymkode: 1a852...3cb

• Liker 7
Skrevet

Ja så med andre ord er det kun snakk om 10 jenter i hennes klasse. 

Kanskje en er mobberen men garnatert en av de din datter "ikke" henger med i den gruppa er en som er generelt utenfor og bli mobbet. 

Her er det 10 jenter og det er 10 jenter og at en er mobber så er det flere som er mobbeoffer og et lite barn på 5år mobber FORDI.. Hvorfor tror du? Fordi de har en udiagnotisert ADHD diagnose eller at de har det jævlig hjemme og blir forsømt eller fogrepet seg på.

Her er det ikke du som skal dømme men du skal lære din datter å være raus og du skal ikke bidra til å stenge noen andre utenfor.

Dømmer?? Det er fakta. Hun mobber barnet mitt, og barnet mitt er redd for å gå når henne eller være alene med henne. Så ikke kom med offer kortet her. Det kan hende mobberen sliter med noe hjemme-ja, men ikke alltid. Det er ganske mye fokus på å ufarliggjøre mobberen de siste årene, men man skal ikke glemme det virkelige offeret her. At barnet mitt skal gå og være redd og ukomfortabel med mobberen selv på fritiden (på sin bursdag) er uaktuelt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dømmer?? Det er fakta. Hun mobber barnet mitt, og barnet mitt er redd for å gå når henne eller være alene med henne. Så ikke kom med offer kortet her. Det kan hende mobberen sliter med noe hjemme-ja, men ikke alltid. Det er ganske mye fokus på å ufarliggjøre mobberen de siste årene, men man skal ikke glemme det virkelige offeret her. At barnet mitt skal gå og være redd og ukomfortabel med mobberen selv på fritiden (på sin bursdag) er uaktuelt.

Jeg var på samme sted som din datter jeg gjennom hele skoletida. Jeg var også den som aldri ble invitert med på en dritt med mindre det var anledninger med hele klassen eller alle jentene. Så jeg vet også hvor grusomt det er å være en som blir mobbet og som samtidig aldri blir invitert. Jeg sier til deg at det kan være noen andre av de 10 barna der som er et barn som er utenfor hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...