Gå til innhold

Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dere som lever moderne liv med mine og dine barn. 

Min fine bonusdatter bor fast hos oss. Hun ble konfirmert for litt siden med min manns familie, hennes mors familie og min familie. Hennes biologiske mor betaler ikke månedlig bidrag, så vi har stort sett alle utgifter. Mor dekker reisekostnadene for datteren når hun skal på ferie til henne. (Flybilletter)

Er det greit å spørre pent om hun kan være med å dekke halve regningen som vi sitter igjen med fra konfirmasjonen? Vi vil selvsagt beholde all husfred, men vi håpte egentlig hun skulle selv foreslå å være med på kostnadene, men det har hun ikke og ser ikke ut som hun har tenkt til det heller. Så ønsker egentlig bare høre hva andre hadde gjort? 

Anonymkode: f6d60...6b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er rett og rimelig at hun betaler. Regner med at hun ble tatt med på råd når det gjelder innkjøp og kostnader, og fikk sagt sitt om prisnivået på kofirmasjonen?

Anonymkode: 13112...07e

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig skal hun være med å dekke dette. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er rett og rimelig at hun betaler. Regner med at hun ble tatt med på råd når det gjelder innkjøp og kostnader, og fikk sagt sitt om prisnivået på kofirmasjonen?

Anonymkode: 13112...07e

Takk for svar!

Hun ble inkludert i alt og visste om alt, men det ble litt dyrere enn vi forventet. 

hilsen ts

Skrevet
Jentadi skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig skal hun være med å dekke dette. 

Tusen takk for svar!
Litt greit å få et «nøytralt» syn på det. Hilsen ts

Skrevet

Burde være en selvfølge at hun er med på å dekke det. Samtidig er jo dette noe dere burde fått avklart før konfirmasjonen og ikke noe som dere kommer med nå plutselig.

Anonymkode: d9618...8f1

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Burde være en selvfølge at hun er med på å dekke det. Samtidig er jo dette noe dere burde fått avklart før konfirmasjonen og ikke noe som dere kommer med nå plutselig.

Anonymkode: d9618...8f1

Absolutt.

Men trodde egentlig det lå litt i kortene når konfirmasjonen ble planlagt. Mannen min har inkludert henne i alt, vært med å bestemt menyen, og kostnadene har liksom ikke vært brakt opp annet at hun synes kaken var altfor dyr. (Som hun selv bestilte og betalte).

Men det er en fis i havet for hva kostnaden av det totale kom på. 🤣

(må bare påpeke at jeg mener ingenting vondt om henne, men jeg kjenner henne såpass godt at jeg skjønner at hun snor seg fint unna hvis hun kan og vi er svært konfliktsky hele gjengen) .

Men vi kommer til å foreslå at hun tar halve regningen og vi betaler halve kaken så får vi se hvordan det går. 

Tusen takk for svar alle sammen. 
ha en strålende uke. 

mvh ts

Skrevet

Jeg syns ikke du kan spørre om, og forvente betaling i etterkant.

Altså, om de planla sammen, mannen din og henne, så burde de avklart dette seg i mellom på forhånd. 
å komme i ettertid med en regning er ufint.

Personlig syns jeg og de fleste at mor også burde tilbydt seg å bidra, om hun har midler til det, så hadde hun vel gjort det tenker/ håper  jeg. Dere har jo allerede en ordning der dere betaler alt… det er vel grunner til det også…?!

• Liker 9
Skrevet
Misanthropis skrev (3 minutter siden):

Jeg syns ikke du kan spørre om, og forvente betaling i etterkant.

Altså, om de planla sammen, mannen din og henne, så burde de avklart dette seg i mellom på forhånd. 
å komme i ettertid med en regning er ufint.

Personlig syns jeg og de fleste at mor også burde tilbydt seg å bidra, om hun har midler til det, så hadde hun vel gjort det tenker/ håper  jeg. Dere har jo allerede en ordning der dere betaler alt… det er vel grunner til det også…?!

Ethvert voksent menneske er jo fullstendig klar over at en konfirmasjon er en stor kostnad…

…og når det omhandler deres felles datter så bør det vel ringe en bjelle…

Spørsmålet var kun om vi kunne spørre henne om hun kunne være med å ta kostnaden. Vi forventer ingenting. Jeg måtte bare se om folk syntes det var helt hårreisende…. som jeg ikke har inntrykk av er. 

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan dere spørre, og det er rett og rimelig at mor er med på å betale. 

Når det er sagt, så burde dette vært avklart lenge i forkant av konfirmasjonen. Da hadde mor hatt muligheten til å spare, samt muligheten til å planlegge etter ehen budsjett. Dersom hun av en eller annen merkelig grunn har fått for seg at dere tar regninga, så er det jo samme for henne om maten koster 200 kr pr stk, eller 800. Er jo lite hyggelig å få en regning dumpende på seg som er tre ganger større enn hva man eventuelt hadde gjort selv. 

Men det er allikvel mest rett og rimelig at mor blir med på spleiselaget. 

Anonymkode: 9a7ba...121

• Liker 2
Skrevet

Ikke hvis hun ikke ble med i planleggingen. 

Anonymkode: c501a...77a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt kan dere spørre, og det er rett og rimelig at mor er med på å betale. 

Når det er sagt, så burde dette vært avklart lenge i forkant av konfirmasjonen. Da hadde mor hatt muligheten til å spare, samt muligheten til å planlegge etter ehen budsjett. Dersom hun av en eller annen merkelig grunn har fått for seg at dere tar regninga, så er det jo samme for henne om maten koster 200 kr pr stk, eller 800. Er jo lite hyggelig å få en regning dumpende på seg som er tre ganger større enn hva man eventuelt hadde gjort selv. 

Men det er allikvel mest rett og rimelig at mor blir med på spleiselaget. 

Anonymkode: 9a7ba...121

Hører hva du sier, 

men mor visste 15 år tidligere at denne dagen kom, så hun var godt forberedt. 

og som tidligere skrevet så har hun og far samarbeidet i planleggingen. 

mvh

ts

• Liker 1
Skrevet

Vi lot være, ethvert voksnent menneske vet man skal dele på kostnader til en konfirmasjon, men det kom aldri et øre, og siden penger var satt av så orket jeg bare ikke. Var heller bare glad for fred og ro. Inviterte de nærmeste fra hans familie, og tenkte at om han kunne leve med det så kunne faktisk jeg også det…

Anonymkode: ab9c1...97a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi lot være, ethvert voksnent menneske vet man skal dele på kostnader til en konfirmasjon, men det kom aldri et øre, og siden penger var satt av så orket jeg bare ikke. Var heller bare glad for fred og ro. Inviterte de nærmeste fra hans familie, og tenkte at om han kunne leve med det så kunne faktisk jeg også det…

Anonymkode: ab9c1...97a

Takk for svar, utrolig fint gjort av dere. følte godheten din helt hit🥰 

ha en super dag.

mvh ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ethvert voksent menneske er jo fullstendig klar over at en konfirmasjon er en stor kostnad…

…og når det omhandler deres felles datter så bør det vel ringe en bjelle…

Spørsmålet var kun om vi kunne spørre henne om hun kunne være med å ta kostnaden. Vi forventer ingenting. Jeg måtte bare se om folk syntes det var helt hårreisende…. som jeg ikke har inntrykk av er. 

hersketeknikkene dine er litt billige, men ok. 
ja dere kan spørre, ( som ethvert voksent menneske står fritt til å gjøre) 🤪

men det burde være en selvfølge å avtale kostnadsfordelinger på forhånd!

den bjella burde vel ringe hos dere? 🤪

ihvertfall når dere allerede har en ordning der dere står for alle kostnader og mor ikke betaler bidrag. 

Og ingen av dere har lagt frem budsjett eller snakket om penger på forhånd… også noe ethvert voksent menneske hadde gjort, dersom de ønsket bidrag.

du ber om svar og må da tåle flere synspunkter enn ditt eget også.

• Liker 3
Skrevet
Misanthropis skrev (Akkurat nå):

hersketeknikkene dine er litt billige, men ok. 
ja dere kan spørre, ( som ethvert voksent menneske står fritt til å gjøre) 🤪

men det burde være en selvfølge å avtale kostnadsfordelinger på forhånd!

den bjella burde vel ringe hos dere? 🤪

ihvertfall når dere allerede har en ordning der dere står for alle kostnader og mor ikke betaler bidrag. 

Og ingen av dere har lagt frem budsjett eller snakket om penger på forhånd… også noe ethvert voksent menneske hadde gjort, dersom de ønsket bidrag.

du ber om svar og må da tåle flere synspunkter enn ditt eget også.

Vet ikke hvem som bruker herseteknikker her 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hvem som bruker herseteknikker her 😊

Du fikk dine påpekt 😉

Skrevet

Litt sent å komme med dette i etterkant, synes jeg. Men hvis mor har rimelig god inntekt, er det ikke noe i veien for å spørre om hun kan hjelpe med å dekke noen utgifter, da det ble mer enn dere hadde sett for dere. Vet ikke om jeg ville bedt henne spitte inn halvparten, da må hun også selv ha vært med på all planlegging og godkjent det. Hun ville kanskje lagt seg på en rimeligere løsning hvis hun hadde visst på forhånd at utgiftene skulle bli delt 50-50?

Anonymkode: 40864...b7e

• Liker 2
Skrevet
Misanthropis skrev (5 minutter siden):

Du fikk dine påpekt 😉

My point exactly 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt sent å komme med dette i etterkant, synes jeg. Men hvis mor har rimelig god inntekt, er det ikke noe i veien for å spørre om hun kan hjelpe med å dekke noen utgifter, da det ble mer enn dere hadde sett for dere. Vet ikke om jeg ville bedt henne spitte inn halvparten, da må hun også selv ha vært med på all planlegging og godkjent det. Hun ville kanskje lagt seg på en rimeligere løsning hvis hun hadde visst på forhånd at utgiftene skulle bli delt 50-50?

Anonymkode: 40864...b7e

Jepp, skjønner at vi kanskje har gått på en smell der. Burde blitt enige om en sum på forhånd. Gikk egentlig ut ifra at det sa seg selv når det skulle feires sammen. 

vi kan høre med henne om det er noe hun har lyst å være med på ihvertfall og ta det derfra. 

takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...