Gå til innhold

Har jeg rett til å jobbe redusert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har nylig begynt i ny jobb. Denne jobben er dessverre mye fysisk belastende og ønsker derfor å gå ned i 80% stilling. Har jeg lov til å spørre arbeidsgiver om 80% eller MÅ jeg vente til prøvetid (6 måneder) er gått ut? Hva er vanlig å gjøre? Skal sjefen ha et dårlig inntrykk av meg siden jeg bare har begynt å jobbe der i noen dager og vil raskt gå ned i stilling?

Anonymkode: e77c0...027

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har lov til å spørre, men du har ikke rett til å få. Unntak finnes.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dersom jobben er for fysisk belastende for deg i full stilling og kroppen ikke takler det, så tenker jeg det mest smarte for deg er ikke å spørre om å få redusert stilling, men å bli sykemeldt 20%. 

Grunnen til det er selvsagt økonomisk og dine rettigheter. Å selv foreslå å gå ned i stillingsprosent fordi kroppen din ikke takler det gagner ikke deg personlig, det gagner bare arbeidsgiveren din. 

Du må tenke på deg selv. Du er mye dårligere stilt med en 80% stilling om du f.eks. skulle ende opp som ufør. Og da betyr din hengivenhet mot arbeidsgiver ingenting. 

Så jeg synest du skal ta deg en tur til legen og snakke om belastningen du opplever nå også må dere snakke om hva som er lurt for deg. Husk også, at viss du presser deg til å forsette å jobbe fullt når du merker det for tungt, så gjør du både deg og arbeidsgiveren en bjørnetjeneste dersom det ender opp med at du blir 100% sykmeldt senere.

Så kjempebra at du vil ta tak i problemene med en gang, men igjen - jeg synest ikke du skal gjøre et valg som gagner deg minst økonomisk. Du har rettigheter som fullt ansatt, og det innebærer å kunne bli sykemeldt når det er nødvendig.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Skrevet
10 hours ago, lillsunshine said:

Dersom jobben er for fysisk belastende for deg i full stilling og kroppen ikke takler det, så tenker jeg det mest smarte for deg er ikke å spørre om å få redusert stilling, men å bli sykemeldt 20%. 

Grunnen til det er selvsagt økonomisk og dine rettigheter. Å selv foreslå å gå ned i stillingsprosent fordi kroppen din ikke takler det gagner ikke deg personlig, det gagner bare arbeidsgiveren din. 

Du må tenke på deg selv. Du er mye dårligere stilt med en 80% stilling om du f.eks. skulle ende opp som ufør. Og da betyr din hengivenhet mot arbeidsgiver ingenting. 

Så jeg synest du skal ta deg en tur til legen og snakke om belastningen du opplever nå også må dere snakke om hva som er lurt for deg. Husk også, at viss du presser deg til å forsette å jobbe fullt når du merker det for tungt, så gjør du både deg og arbeidsgiveren en bjørnetjeneste dersom det ender opp med at du blir 100% sykmeldt senere.

Så kjempebra at du vil ta tak i problemene med en gang, men igjen - jeg synest ikke du skal gjøre et valg som gagner deg minst økonomisk. Du har rettigheter som fullt ansatt, og det innebærer å kunne bli sykemeldt når det er nødvendig.

Nei ærlig talt! Mener du at samfunnet skal betale for at en person etter noen dager i ny jobb finner ut at hun ikke strekker til i jobben? Da er vel beste alternativ å enten finne seg en jobb hun kan jobbe 100% i, eller spørre om hun kan gå ned i stilling. Det er ikke rettferdig på noen måte at skattebetalere skal sponse det her. Noe annet er hvis man blir syk og trenger tid for å komme tilbake i fullt arbeid igjen. 

Anonymkode: 73d1b...bac

• Liker 18
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei ærlig talt! Mener du at samfunnet skal betale for at en person etter noen dager i ny jobb finner ut at hun ikke strekker til i jobben? Da er vel beste alternativ å enten finne seg en jobb hun kan jobbe 100% i, eller spørre om hun kan gå ned i stilling. Det er ikke rettferdig på noen måte at skattebetalere skal sponse det her. Noe annet er hvis man blir syk og trenger tid for å komme tilbake i fullt arbeid igjen. 

Anonymkode: 73d1b...bac

Ja ærlig talt. Det kan være mange grunner til at man blir syk noen dager inn i ny jobb, uansett er det en rettighet man har som arbeidstager.  Men da er det selvsagt ingen langvarig løsning å være sykmeldt 20% hele tiden, da må man eventuelt gå over på AAP og bli omskolert til en jobb man kan jobbe 100%. Det beste er selvsagt om man kan finne en annen jobb med en gang der man heller kan jobbe 100% uten å gå den veien, men det er lettere sagt enn gjort.

Man skal tenke seg veldig godt om før man ber om å gå ned til stilling, som arbeidstager mister man mange rettigheter og man har rettigheter heldigvis, som alle er med å betale skatt for. Du  leser av innlegget at arbeidstager er for svak for jobben, jeg leser at arbeidstager ikke er i stand til å jobbe full stilling pga. kroppslige begrensinger. 

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Skrevet
lillsunshine skrev (12 timer siden):

Høres kjempesmart ut å bli sykemeldt i prøveperioden pga for fysisk utfordrende jobb😂😂

• Liker 11
Skrevet
lillsunshine skrev (6 minutter siden):

Ja ærlig talt. Det kan være mange grunner til at man blir syk noen dager inn i ny jobb, uansett er det en rettighet man har som arbeidstager.  Men da er det selvsagt ingen langvarig løsning å være sykmeldt 20% hele tiden, da må man eventuelt gå over på AAP og bli omskolert til en jobb man kan jobbe 100%. Det beste er selvsagt om man kan finne en annen jobb med en gang der man heller kan jobbe 100% uten å gå den veien, men det er lettere sagt enn gjort.

Man skal tenke seg veldig godt om før man ber om å gå ned til stilling, som arbeidstager mister man mange rettigheter og man har rettigheter heldigvis, som alle er med å betale skatt for. Du  leser av innlegget at arbeidstager er for svak for jobben, jeg leser at arbeidstager ikke er i stand til å jobbe full stilling pga. kroppslige begrensinger. 

Man omskoleres ikke da man finner en annen jobb, herregud for et folk i dette landet😂

• Liker 8
Skrevet

Hvor lenge har du jobbet der siden du fremdeles er i prøvetid? 

Er det fordi kroppen må vende seg til å være mer fysisk, eller er dette rett og slett ikke jobben for deg? 

Anonymkode: c4700...800

• Liker 3
Skrevet (endret)
lillsunshine skrev (12 timer siden):

20% sykemelding er ikke noe sjakktrekk i prøvetida. I så fall er det stor risiko for å miste den jobben. Da er det bedre å spørre om mindre stilling. Jeg har selv spurt om mindre stilling i prøvetida pga for høy totalbelastning. Jeg fikk mindre stilling.

Angående det fysiske. Jeg vet ikke hva slags jobb det er , men det er normalt å ikke være godt nok trent til hardt fysisk arbeid, og det er normalt at man tar nivået etter hvert. Man blir sterkere og sprekere og lærer seg bedre teknikk , arbeidsflyt og metoder.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Skrevet
Loff77 skrev (3 minutter siden):

Høres kjempesmart ut å bli sykemeldt i prøveperioden pga for fysisk utfordrende jobb😂😂

En delvis sykmelding er ikke en freepass for arbeidsgiver til å kaste folk på hue og ræva ut av bedriften selv om man har prøvetid.

• Liker 1
Skrevet

Fantastisk.. hun spør om råd til å gå ned i stilling, får så råd hvordan hun kan melke staten for mest mulig penger å jobbe minst for dem.. for en holdning.. 

Anonymkode: 04a85...def

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, lillsunshine said:

En delvis sykmelding er ikke en freepass for arbeidsgiver til å kaste folk på hue og ræva ut av bedriften selv om man har prøvetid.

Men nå er det jo ingenting som tilsier at ts er SYK da. At man ikke orker belastningen er ikke ensbetydende med at man er syk. Man kan ikke ta en sykemelding forebyggende. 

Det er mange i helsevesenet som ikke orker full stilling. Det er tungt arbeid. (og egentlig et argument for at de med fysisk belastende arbeid burde ha kortere arbeidsdager). 

Skrevet (endret)
lillsunshine skrev (9 minutter siden):

Neida , men det er en god grunn til å frykte problemer , sykefravær, styr med å få tak i gode vikarer , leveringsproblemer og kostnader.  Og som Albbas er inne på, man skal ikke sykemelde seg når man ikke er syk.  Denslags vaner og holdninger er ikke greit i arbeidslivet.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Det spørs jo om dette bare er en midlertidig tilstand/skade slik at man tar delvis sykemelding til man er helt frisk igjen. I så fall kan sykemelding i 20% være en riktig løsning. Men dersom dette er en varig løsning, fordi man ikke ser for seg å klare 100% på noe tidspunkt, så er løsningen å gå ned i stilling. Sykemelding skal ikke brukes der man reelt sett har nedsatt arbeidsevne på varig basis. 

Anonymkode: 68a3a...5a0

• Liker 2
Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

20% sykemelding er ikke noe sjakktrekk i prøvetida. I så fall er det stor risiko for å miste den jobben. Da er det bedre å spørre om mindre stilling. Jeg har selv spurt om mindre stilling nå, i prøvetida, pga for høy totalbelastning. Jeg fikk mindre stilling.

Angående det fysiske. Jeg vet ikke hva slags jobb det er , men det er normalt å ikke være godt nok trent til hardt fysisk arbeid, og det er normalt at man tar nivået etter hvert. Man blir sterkere og sprekere og lærer seg bedre teknikk , arbeidsflyt og metoder.

Om man avtaler mindre stilling, så er det ingen garanti for å få tilbake 100% stilling senere om man blir i stand til det. Og da sitter man fint i det med 20% redusert inntekt over mange år. Det betyr gjerne også tap i pensjonssparing etc.. Derfor, om det faktisk er slik du som skriver her, at det er en tilvenningssak, og det faktisk blir for en kortere periode, så vil en kortere sykemelding være bedre.

Instinktiv tenker jeg f.eks. at man har startet en lagerjobb med mye fysisk tungt arbeid, og sliter skikkelig med ryggen i starten pga. at musklaturen ikke er vant med det, så vil det kunne gå over etterhvert, særlig om man får litt hvile og går til fysio, og da er det virkelig synd å ha redusert stillingen til 80% og ikke få gå opp igjen i stedet for en kortvarig sykemelding.

Og hvis man da tenker at man skal gjøre som TS tenker, å gå ned til 80% stilling pga at jobben er fysisk belastende, og det f.eks. er ryggen som er problemet. Hva om da ryggen blir verre selv om hun går ned i stilling pga. jobben, også ender det opp med at hun en dag ikke kommer seg ut av sengen og må sykmeldes fullstendig, da er takken at man bare har 80% stilling og vil bli sykmeldt deretter. Om det da blir så langvarig at hun må over på AAP, så får hun enda mindre fordi hun har en 80% stilling og ikke 100%.

Så er det en ting til man må tenke på før man avfeier tidlig delvis sykemelding som noe man skal unngå som pesten. Det er ikke alle som HAR økonomi til å faktisk gå ned i stilling, og dersom da holdningen er at da får man bare stå i jobben, så risikerer man å jobbe seg i hel til man møter veggen og blir fullstendig sykemeldt og det er definitivt ikke en bedre løsning for bedriften om man kunne ha gått det med en delvis sykemelding tidligere.

Mange her snakker med en holdning som er veldig gjennomsyret i norsk arbeidsliv: Arbeidstakeren blir ikke sett på som en ressurs, men tydeligvis en plage med en gang den ikke er i stand til å jobbe fullt. Man blir sett på som en svekling nesten om man er så uheldig å ha begrensinger. Det er ikke rart mange ender opp som langtidssykemeldt og ufør her i landet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fantastisk.. hun spør om råd til å gå ned i stilling, får så råd hvordan hun kan melke staten for mest mulig penger å jobbe minst for dem.. for en holdning.. 

Anonymkode: 04a85...def

Da kan du jo heller ta å gi råd om det hun spør om, i stedet for å lage et innlegg der du skal kritisere de andre svarene TS får. Ikke så veldig konstruktivt med det her innlegget ditt heller.

• Liker 1
Skrevet
lillsunshine skrev (12 minutter siden):

Om man avtaler mindre stilling, så er det ingen garanti for å få tilbake 100% stilling senere om man blir i stand til det. Og da sitter man fint i det med 20% redusert inntekt over mange år. Det betyr gjerne også tap i pensjonssparing etc.. Derfor, om det faktisk er slik du som skriver her, at det er en tilvenningssak, og det faktisk blir for en kortere periode, så vil en kortere sykemelding være bedre.

Instinktiv tenker jeg f.eks. at man har startet en lagerjobb med mye fysisk tungt arbeid, og sliter skikkelig med ryggen i starten pga. at musklaturen ikke er vant med det, så vil det kunne gå over etterhvert, særlig om man får litt hvile og går til fysio, og da er det virkelig synd å ha redusert stillingen til 80% og ikke få gå opp igjen i stedet for en kortvarig sykemelding.

Og hvis man da tenker at man skal gjøre som TS tenker, å gå ned til 80% stilling pga at jobben er fysisk belastende, og det f.eks. er ryggen som er problemet. Hva om da ryggen blir verre selv om hun går ned i stilling pga. jobben, også ender det opp med at hun en dag ikke kommer seg ut av sengen og må sykmeldes fullstendig, da er takken at man bare har 80% stilling og vil bli sykmeldt deretter. Om det da blir så langvarig at hun må over på AAP, så får hun enda mindre fordi hun har en 80% stilling og ikke 100%.

Så er det en ting til man må tenke på før man avfeier tidlig delvis sykemelding som noe man skal unngå som pesten. Det er ikke alle som HAR økonomi til å faktisk gå ned i stilling, og dersom da holdningen er at da får man bare stå i jobben, så risikerer man å jobbe seg i hel til man møter veggen og blir fullstendig sykemeldt og det er definitivt ikke en bedre løsning for bedriften om man kunne ha gått det med en delvis sykemelding tidligere.

Mange her snakker med en holdning som er veldig gjennomsyret i norsk arbeidsliv: Arbeidstakeren blir ikke sett på som en ressurs, men tydeligvis en plage med en gang den ikke er i stand til å jobbe fullt. Man blir sett på som en svekling nesten om man er så uheldig å ha begrensinger. Det er ikke rart mange ender opp som langtidssykemeldt og ufør her i landet.

Det kommer ikke helt klart frem om dette er en midlertidig skade/lyte eller om TS ser for seg at man permanent ikke kan jobbe 100%. 

Man bør være ærlig om den faktiske arbeidskapasiteten innen et gitt yrke. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kommer ikke helt klart frem om dette er en midlertidig skade/lyte eller om TS ser for seg at man permanent ikke kan jobbe 100%. 

Man bør være ærlig om den faktiske arbeidskapasiteten innen et gitt yrke. 

Nei enig i at det er litt uklart. Nå er det ikke alltid sånn at man vet den faktisk arbeidskapasiteten før man starter. Slik jeg leser TS innlegg så er det ikke akkurat planlagt. Så må man også huske på at man har rett på omskolering, det finnes mange veier til ny jobb man takler bedrer, og man har ordninger for å komme dit uten å nødvendigvis be om å gå ned i stilling og der resultatet ikke blir langvarig redusert inntekt.

Rådet jeg gir er også basert på egen erfaring i nye jobber: Jobber ofte ekstremt overveldende i starten, det er mye å sette seg inn i og man kan oppleve derfor at jobben er mye tyngre enn når man har kommet inn i den etter noen måneder og det tror jeg fint man oppleve kroppslig også. F.eks. at man får mye hodepine i starten fordi man stresser, eller anspenner seg og har vondt i muskler og ledd. Derfor er jeg litt redd for at TS kan ta en forhastet beslutning basert på de første ukene som ikke synonymt med hvordan jobben blir når man kommer inn i det. Det er også typisk at man "gir" for mye i starten fordi man vil imponere arbeidsgiver og vise at man gjør en god jobb, for så å finne ut senere at det er totalt unødvendig når innser at man skal være der i mange år og det går helt fint å ta det i sitt tempo for å ta vare på helsen sin.

Det er så hinsides dumt å ha gått ned til 80% stilling og ikke få gå opp igjen om man finner ut det var bare kortvarig fase man ikke orket.

Nå er det nok TS som kjenner egne begrensinger best, så det er mulig dette ikke har noe med det jeg skriver å gjøre. Men å ta en samtale med fastlegen kan uansett være lurt å gjøre for hvordan jobben oppleves belastningsmessig. Legen har nok gode råd og kan se det utenfra og ha en formening om at dette er noe som er langvarig eller ei. At man går til legen er ikke ensbetydende å få sykemelding. Til syvende og sist er det legen som bestemmer evt. sykemelding, det er ikke noe TS kan bestille.

En annen ting det ikke er snakket om, er om arbeidsgiver kan gjøre noen endringer i arbeidsoppgavene slik at TS er i bedre stand til å stå i 100% stilling enn 80%. Det kan være tilrettelegging kan være en løsning også.

Endret av lillsunshine
Skrevet

En annen ting TS kan gjøre er å forhøre seg med en fagforening på jobben om det eksister om hva som er lurt i TS sin situasjon. 

Skrevet

Den holdningen @lillsunshine utviser i denne tråden sier alt om at vi har det for godt i Norge. Dessuten kan man ikke være sykemeldt i en evighet heller, kjipt for ts å bruke opp sykepengerettighetene sine uten faktisk å være syk. Er jobben for belastende er det beste å finne seg en annen jobb, ikke snylte på sykepengerettighetene. Shame on you!

Anonymkode: 4fef7...8b4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...