Gå til innhold

Eurasier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eurasier har blitt en ekstremt populær rase , er det noen her som har erfaring med rasen ,positive og negative 🐕

Anonymkode: b0d9b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naboen min har eurasier så har noe kjennskap. Ut ifra det jeg har sett så er han rolig og tålmodig ovenfor ungene i nabolaget og har aldri heller hørt han bjeffe så virker som en stille rase.

Anonymkode: 3f1e7...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en eurasier på 11 år nå. Veldig snill hund. Rolig, krever lite. Vår hund bjeffer ikke, men det tror jeg hører til sjeldenhetene. 
vi har kunnet gå tur med han løs helt frem til de siste årene (har blitt litt langøret med alderen). 
Er mye pelsstell, så om man ikke tåler at det er litt hår, så bør man ikke velge denne rasen. 

Anonymkode: 87d2d...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier er en flott rase. De er gode familiehunder som trives godt sammen med mennesker, og er ikke så altfor krevende. De bør få en normal mengde mosjon, men også en god del mental aktivisering siden de er intelligente. Selv om det ser ut som den trenger store mengder med pelsstell er det faktisk ikke all verdens. 

Les det godt opp på rasen før du får deg en valp! Er mye godt lesestoff om dem:

https://dyreliv.no/hund/eurasier/

https://www.eurasierklubben.no/rasen

https://www.nkk.no/raser/eurasier-article8173-815.html

Anonymkode: 55f18...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke førstehånds erfaring med rasen, men mitt inntrykk er at de er ålreite hunder, men kan være noe vanskelige å jobbe med. 

Har gått på kurs med et par, og det er ikke de mest førerorienterte hundene, de kan være selvstendige og vanskelige og engasjere i trening. En kompis sin eurasier vil like gjerne lukte på blomstene eller sitte å stirre ut i luften, som å leke med eier eller ta i mot en godbit, så det krever mye engasjement fra eieren for å få den hunden med på aktiviteter. Det var heller vanskelig å få den gjennom en agilitybane 😆

Men den er nok en fin turkompis på fjellet. Så det spørs jo litt hva slags hund man er ute etter og hva man skal bruke den til (for meg som er vant til å trene BC blir slike selvstendige raser aaaalt for tungrodde å jobbe med).  

Anonymkode: a2ef7...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye grunnlag, kan være uflaks med de to jeg kjenner til, men utifra de erfaringene er det jo noen tips som kan være forebyggende da, uansett rase egentlig:

Viktig at de blir godt sosialisert.
Det betyr ikke å hilse på all verden, men bli ordentlig sosialisert/miljøtrent/omgåes og bli skikkelig trygg med nye miljøer, mennesker og hunder.

Finn faste, trygge lekekamerater. Jevne (alder/størrelse) valper, og trygge voksne hunder med godt språk, som kan bidra med oppdragelsen og lære bort/overføre godt hundespråk. Lære hunden å være ydmyk i språket sitt. Og det samme må eiere gjøre, være tydelige i oppdragelsen. 

Enig i at de kan sees på som en selvstendig rase.
Jeg har en myk border collie som er veldig førerorientert. Jeg ville slitt med både trening, og det å ha hunden løs om jeg hadde en mer selvstendig rase. Selv om det ofte er de mer selvstendige rasene jeg synes er vakrest   ❤️  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en nabo som har skaffet seg eurasier. De lar den stå ute hele dagen og den bjeffer fra 07 om morgenen til 23 på kvelden. Ikke spesielt lavmælt heller. Heller lite imponert.

Anonymkode: c6c53...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 21.33):

Har en nabo som har skaffet seg eurasier. De lar den stå ute hele dagen og den bjeffer fra 07 om morgenen til 23 på kvelden. Ikke spesielt lavmælt heller. Heller lite imponert.

Anonymkode: c6c53...930

Her er det motsatt. Eurasieren til naboen er stort sett ute, aldri hørt han bjeffe.

Anonymkode: 3f1e7...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at ikke han som bjeffer er en lapphund? Eurasiere lager generelt veldig lite lyd. Min er 8 og kommer med et enkelt boff kanskje en gang i uka.

Mangelen på bjeff og vokt syns jeg er positivt. Og at han ikke bryr seg om andre folk enn oss, så han løper ikke bort til folk. 

Han er ikke kosete annet enn med oss. Han er mentalt stabil til å være eurasier, utfra andre jeg har møtt. Mange er redde istedet for reserverte. Skvetne. Vi har en bruksrase i tillegg, og forskjellene er veldig store. Der den ene hunden rister av seg en ekkel situasjon, sitter det for alltid hos eurasieren.

Han har veldig god tid, går sakte på tur og har mye mer lyst til å traske enn å løpe. Pelsen er et stort problem for ham. Tispene mister vinterpels, mens min hannhund alltid syns det er varmt. Elsker snø og vinter!

Jeg elsker den hunden, han er snill og kan være med overalt. Men han er krevende å trene, man må jobbe mye med det. Verdens beste godbiter, ellers gidder han ikke. Men han vil gjerne gjøre ting, trene. Det må bare lønne seg.

Ellers er det dessverre ganske mye helseproblemer. Mange har hypo (stoffskifte-problemer), flere får EPI (grusom sykdom),  og diverse problemer med skjelettet eller leddene. Og magen. Vi satte oss godt inn i ting og undersøkte foreldre på dogweb etc, men har likevel en hund som er operert i begge skuldre og har vondt i hofter og her og der.

Dessverre er det mest avling på pels enn en funksjonell kropp og et stabilt sinn. 

Igjen, jeg elsker hunden min, men det er nok mye enklere å være han andre hunden min enn en som virker smått bekymra og har vondt flere steder.

Anonymkode: 31bc3...7bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har en eurasier og han er selvstendig, lite førerorientert og veldig bråkete. Han vokter huset og bjeffer derfor på alle som går forbi, pluss at han "snakker" mye. Ikke er han førerorientert eller matdrevet heller, men det er egentlig ganske bra siden han er allergisk mot nesten alt. 

Det som trekker mest ned hos meg er at han er så reservert, kun knyttet til svigermor og samboeren hennes. 

Anonymkode: d8657...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...