Gå til innhold

Peanøttsmør


Merenwen

Anbefalte innlegg

Elsker amerikanske peanut butter and jelly-sandwiches. Saa jeg lurer paa hvor (u)sunt er egentlig peanøttsmør laget av 100 % peanøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mye fett i peanøtter, men det er "sunt" fett som er godt for hjertet. Litt peanøttsmør går bra, men med så mange kalorier bør man absolutt begrense inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detalj, men likevel: Mesteparten av peanøttsmørene på markedet inneholder små mengder herdet fett, som ikke er noe gunstig.

Det finnes visstnok også "natural peanut butter" uten herdet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye fett i peanøtter, men det er "sunt" fett som er godt for hjertet. Litt peanøttsmør går bra, men med så mange kalorier bør man absolutt begrense inntaket.

Saa du tror en en sandwich med peanøttsmør hver dag ikke er aa anbefale? For de fleste folkene jeg har snakket med sier det ikke er usunt i det hele tatt. Men de er amerikanere da. :lol:

Peanøttsmøret jeg bruker er av 100 % peanøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa du tror en en sandwich med peanøttsmør hver dag ikke er aa anbefale? For de fleste folkene jeg har snakket med sier det ikke er usunt i det hele tatt. Men de er amerikanere da. :lol:

Peanøttsmøret jeg bruker er av 100 % peanøtter.

Jeg tror ikke du tar skade av en skive med peanøttsmør hver dag nei. Det er jo klart best med den som er av 100% peanøtter. Jeg er uansett ikke så fan av å si at noe mat er forbudt og annen mat ikke. Alt er lov, med måte, og jeg tror de fleste klarer å regulere det selv. Det kommer jo også an på hva du spiser ellers på dagen. Sitter du og gafler i deg en pose peanøtter hver kveld i tillegg, blir det kanskje litt mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saa du tror en en sandwich med peanøttsmør hver dag ikke er aa anbefale? For de fleste folkene jeg har snakket med sier det ikke er usunt i det hele tatt. Men de er amerikanere da. :lol:

Peanøttsmøret jeg bruker er av 100 % peanøtter.

Hvis det er 100% peanøtter er det vel egentlig bare sunt.(men peanøttene er kanskje stekt/ristet først?) For da er det verken tilsatt salt eller sukker eller noe annet.

Det er jo mye fett såklart, men så sant du ikke er svært overvektig eller har et fettrikt kosthold sånn ellers, så trenger jo kroppen vår litt fett og. Så en sandvich om dagen kan umulig være for mye. :icon_smile:

Hvilken type peanøttsmør burker du forresten? merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skolestart var det en eller annen ernæringsfysiolog som anbefalte peanøttsmør som et av flere sunne pålegg man kunne sende med barna i matpakken - i klasse med skinke og mager ost. Nøtter er jo også "lovlig" Fedon-mat. Peanøttsmør gi langvarig energi. Men tatt de høye fettprosenten i betraktning, skal man vel igge fråtse i det. Men en liten skive per dag er vel greit - fortrinnsvis uten "jelly", som er en sukkerbombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøttsmør gi langvarig energi.

Nja, peanøttsmør inneholder ikke nevneverdig proteiner. Består mest av fett, og fett metter lite, selv om man skal ha i seg en viss dose daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, peanøttsmør inneholder ikke nevneverdig proteiner. Består mest av fett, og fett metter lite, selv om man skal ha i seg en viss dose daglig.

Det inneholder faktisk en del proteiner jo.

Peanøtter inneholder opptil 28% proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 100% peanøtter er det vel egentlig bare sunt.(men peanøttene er kanskje stekt /ristet først?)  For da er det verken tilsatt salt eller sukker eller noe annet.

Det er jo mye fett såklart, men så sant du ikke er svært overvektig eller har et fettrikt kosthold sånn ellers, så trenger jo kroppen vår litt fett og. Så en sandvich om dagen kan umulig være for mye. :icon_smile:

Hvilken type peanøttsmør burker du forresten? merke?

Jeg loeper rundt 40 minutter hver dag+styrketrening, saa jeg bekymrer meg kanskje uten grunn.. Men er vel kanskje litt helsefreak :roll: Peanoettsmoeret er muligens tilsatt litt salt, men ellers er det 100 % peanoetter. Husker dessverre ikke merket, men det selges her i USA:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker forresten jelly lagd av 100 % baer, kun tilsatt fruktjuice/syrup som soetningsmiddel. Er supergodt! Det kan vel ikke vaere saa usunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kan spise det smørbrødet ditt uten dårlig samvittighet jeg. Du bruker det sunneste av de mulighetene du har, så da ser jeg ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite sidespor her; det er mange som spør om ditt og datt er usunt. Menes det da helseskadelig eller er usunt et annet ord for fetende? Jeg er bare nysgjerrig....

Endret av hilli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En passe tykk skive av et deilig brød.

En skive kokt skinke

Bittelitt peanøttsmør.

Smør skiva med bittelitt peanøttsmør.

Legg skinkeskiva over penøttsmøret.

Putt hele saligheten i munnen som med en vanlig brødskive.

Nam nam!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespor her; det er mange som spør om ditt og datt er usunt. Menes det da helseskadelig eller er usunt et annet ord for fetende? Jeg er bare nysgjerrig....

Et meget godt spørsmål, som antakelig fortjener en egen tråd. ;)

For meg har "sunt/usunt" å gjøre med næringsinnholdet i en matvare, innhold av stoffer som virker helsefremmende eller sykdomsforebyggende (feks antioksidanter) og innhold at stoffer som kan virke sykdomsfremkallende (som feks herdet fett). Og så er det antakelig litt tullete å betrakte spørsmålet om sunt og usunt som om det var noe absolutt - man bør kanskje heller se på hva som er sunt eller usunt i forhold til noe annet?

"Slankende" mat kan, slik jeg ser det, være sunn (friske grønnsaker), men også usunn (som feks lightbrus med aspartam og andre kunstige ingredienser, som ihvertfall jeg er ganske skeptisk til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...