AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Som tittelen sier, hva defineres som dyremishandling? Jeg vet at fysisk mishandling er totalt uakseptabelt, men hva med dyr som ikke får den oppmerksomhet og mosjon som den trenger? Jeg har et tilfelle, hvor eierne hadde lyst på hund. Et familiemedlem er venn med en som driver kennel. Der har de en ledig hund og vips har de overtatt denne. Hundeeierne har ikke erfaring med hund og de har ikke vurdert hvilken hund som passer deres livsstil. Disse folkene er "late", liker å sitte inne å game, er svært lite aktive, noe som også gjenspeiler tomten deres, som ser ut som et uvær. Altså det er lite tak i de. De får seg en aktiv hund, type border collie. Har den som sofa/kosehund. Den får ikke daglige turer, ei heller noe særlig stimuli av intelligens. De går ut på terrassen/hagen å lar den gjøre i fra seg. Hiver en liten ball etter den i 5 min, så er det inn igjen. Bikkja er helt i 100 hver gang den kommer ut i frisk luft. Bjeffer og er helt krakilsk. Springer i ring, rundt å rundt. Bjeffer tidlig som sent. Dette gjentar seg hver dag, og om nettene. Blir gal av å se på hunden ikke får det den trenger, men også av å bli vekket av bjeffing om nettene. Kan jeg melde dette videre til noen, eller er det bare å innfinne seg med at man ikke vant i lotteriet om gode naboer? Hunden får mat, vann, kos og tak over hodet. Men, jeg trodde en hund trengte mer? Vil tro den gal i hodet sitt etter hvert, om den ikke får mer, les; lange turer og sosialisering. Hjelp en irritert og hjelpeløs tilskuer! Tar gjerne i mot seriøse råd. Anonymkode: 5d411...b73
Troyamin Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hunden får mat, vann, kos og tak over hodet. Men, jeg trodde en hund trengte mer? Vil tro den gal i hodet sitt etter hvert, om den ikke får mer, les; lange turer og sosialisering. Hjelp en irritert og hjelpeløs tilskuer! Tar gjerne i mot seriøse råd. Anonymkode: 5d411...b73 Ifølge lov om dyrevelferd er det innafor. Ergo er det ingenting du kan gjøre. Er du heldig, kan du få ditt lokale dyrevern til å ta en alvorsprat om hva som er anbefalt, men det er igrunn alt du får gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå