Gå til innhold

Grønnsaker


*Heidi*

Anbefalte innlegg

Har tvunget meg selv til å spise mer grønnsaker og blir bare mer og mer glad i deg. Men har dere noe tips til hvordan jeg kan tilbrede forskjelige grønnsaker? Har hørt noe om ost og brokoli f.eks.. nå har vi som regel en salat eller woket grønnsaker, kunne tenkt meg å lære litt mer!

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tvunget meg selv til å spise mer grønnsaker og blir bare mer og mer glad i deg. Men har dere noe tips til hvordan jeg kan tilbrede forskjelige grønnsaker? Har hørt noe om ost og brokoli f.eks.. nå har vi som regel en salat eller woket grønnsaker, kunne tenkt meg å lære litt mer!

Klem :)

Glad i deg faktisk.. hehe :ler: .. mente detselvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad i grønnsaker selv jeg. Kun dampet brokkoli tror jeg at jeg kunne forspist meg på.

Lag grønnsakssuppe.

Gratinert blomkål http://ez.kvinneguiden.no/article/view/165/1/28

Brokkoligrateng.

Tomater i skiver i ildfast form, strø over oregano,salt,pepper og fersk mozarella og stek i ovnen.

http://matmons.net/visKategori.asp?meny=10 her kan du velge litt i menyen.

Hjemmelagd blomkålsuppe er jo kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også godt å ovnsbake grønnsaker med litt olivenolje, salt, pepper og urter. Feks gulrøtter, persillerot, pastinakk, rødløk, aubergine, fennikel, paprika, squash... Ca. 30-40 min. (?) på 200 grader, squashen trenger mindre tid.

Og så liker jeg å lage puréer eller mos av grønnsaker. Potetmos, selvsagt, med pastinakk, persillerot og sellerirot i, eller puré av 2-3 av de siste, gjerne med litt hvitløk. Godt til stekt kylling.

Eller kålrabistappe med gulrot til grove pølser, fiskekaker eller salt fisk. Kok røttene møre, ha i litt smør, salt og pepper, evnt en fløteskvett og mos med stavmikser.

Og man kan lage en knallgod puré av frosne erter, rett og slett (det hadde vi til middag i går). Kok opp frosne erter (gjerne samme med et hvitløksfedd eller to), hell av vannet, ha i litt smør og en ss crème fraîche (eller bare feks kesam om du vil være skrekkelig sunn, da ;) ) + salt&pepper og kjør med stavmikser til knallgrønn puré. Godt til stekt fisk.

Gulrotpuré passer også til fisk: Kokte gulrøtter, litt smør, salt&pepper og frisk ingefær som du først har stekt i litt olje.

Dessuten har vi ofte pastaretter med bare grønnsaker, feks tomat og aubergine, brokkoli, tomat/ruccola/oliven... Helst med parmesan eller annen ost på toppen. Lett og rask mat. Her anbefaler jeg Jamie Olivers kokebøker.

Lykke til! :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...