Gå til innhold

2,5 g proteiner per kg kroppsvekt??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så nettopp en video med Krissy Cela, hvor hun sier hun spiser 150-160 g proteiner hver dag. Hun veier 60 kg, noe som vil si at hun da spiser ca 2,5 g proteiner per kg kroppsvekt?? 

Jeg spiser 1,8-2 g proteiner per kg kroppsvekt og trodde dette var greit (målet er å bygge muskler), men ligger jeg for lavt? Burde jeg få i meg mer proteiner? 

Har også hørt noe om at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn 25-35 g proteiner per måltid. Om dette stemmer, vil ikke kroppen klare å ta opp 150-160 g proteiner fordelt utover 4 måltider som hun jeg referer til spiser (i snitt altså 37,5-40 g proteiner per måltid)? 

Jeg sliter også litt med å få i meg mer proteiner enn det jeg allerede får i meg, uten å spise betydelig mer kalorier. Vet proteinshakes er et godt alternativ, men har enda til gode å smake en som ikke er kvalm, og klarer ikke dette i lengda. Jeg bruker proteinpulver i havregrøten - ellers får jeg kun i meg proteiner fra mat..

Håper noen kan oppklare litt for meg. Er litt forvirret når det gjelder dette med proteiner..

Anonymkode: 99450...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du trenger ikke å spise så mye. Du KAN, og det er ingen fysiske ulemper med det, men om du ikke er glad i proteinrik mat så vil det bare være slitsomt i lengden. 

Anonymkode: a42f6...8f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får allerede i deg en fin mengde og at kroppen bare kan nyttiggjøre seg 25 gram per måltid er en myte 🙂👍

Bare fordi hun du refererer til spiser på den måten, så betyr ikke det at det er det eneste riktige 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg spiser 1,8-2 g proteiner per kg kroppsvekt 

Midt i blinken. Bare å fortsette som du gjør👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendig. 1,5-2g er mer enn nok for nesten alle. Eneste unntaket kan være om du driver på et ekstremt høyt nivå med noe styrkerelatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (10 timer siden):

Du får allerede i deg en fin mengde og at kroppen bare kan nyttiggjøre seg 25 gram per måltid er en myte 🙂👍

Bare fordi hun du refererer til spiser på den måten, så betyr ikke det at det er det eneste riktige 😉

Ok, så kroppen kan nyttiggjøre seg av 40 g proteiner i et måltid?

Jeg vet, det er bare at jeg har lyst til å øke en del i muskelmasse (slik hun jeg referer til har gjort) + bygge rumpe (som hun også har gjort), og blir da usikker på om jeg ligger for lavt. 

Men om det jeg får imeg er nok til å få tilsvarende resultater, er det jo greit :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, så kroppen kan nyttiggjøre seg av 40 g proteiner i et måltid?

Jeg vet, det er bare at jeg har lyst til å øke en del i muskelmasse (slik hun jeg referer til har gjort) + bygge rumpe (som hun også har gjort), og blir da usikker på om jeg ligger for lavt. 

Men om det jeg får imeg er nok til å få tilsvarende resultater, er det jo greit :) 

Ts

Du får i deg nok, og kroppen kan nyttiggjøre seg mye mer enn det. Sannsynligvis opp mot det kroppen kan nyttiggjøre seg i løpet av en hel dag 🙂

Selv om det timingmessig gir en litt bedre effekt å spre det ut over 3 til 4 måltider da 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så nettopp en video med Krissy Cela, hvor hun sier hun spiser 150-160 g proteiner hver dag. Hun veier 60 kg, noe som vil si at hun da spiser ca 2,5 g proteiner per kg kroppsvekt?? 

Jeg spiser 1,8-2 g proteiner per kg kroppsvekt og trodde dette var greit (målet er å bygge muskler), men ligger jeg for lavt? Burde jeg få i meg mer proteiner? 

Har også hørt noe om at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn 25-35 g proteiner per måltid. Om dette stemmer, vil ikke kroppen klare å ta opp 150-160 g proteiner fordelt utover 4 måltider som hun jeg referer til spiser (i snitt altså 37,5-40 g proteiner per måltid)? 

Jeg sliter også litt med å få i meg mer proteiner enn det jeg allerede får i meg, uten å spise betydelig mer kalorier. Vet proteinshakes er et godt alternativ, men har enda til gode å smake en som ikke er kvalm, og klarer ikke dette i lengda. Jeg bruker proteinpulver i havregrøten - ellers får jeg kun i meg proteiner fra mat..

Håper noen kan oppklare litt for meg. Er litt forvirret når det gjelder dette med proteiner..

hei, jeg har vært personlig trener og vært med i både nm, em og 1 gang i vm i kroppsbygging.

kan fint si det at det som er standard er 2 kg pr kg kroppsvekt. men det er ikke farlig eller dumt å spise mer

spiser du mer proteiner enn du trenger kan du spise litt mindre karbohydrater, mest sannsynlig vil du bli litt slankere

krissy cela er en jevla vits, ser ikke hvorfor du ser opp til henne? hun er kun slank og i sin beste alder, hun har ingen muskler på kroppen og trener ikke tungt heller

skal du bli som henne må du være aktiv, i den rette alder og ha riktig nivå med hormoner, som er så og si perfekt på hennes alder. Kvinner som er tidlig i 20 årene kan se ut som henne uten å ha vært innom et treningssenter i hele sitt liv, hun er kun slank og har gode gener

anbefaler deg å trene med 6-10 repetisjoner, med tung vekt og spise 2-2.5 protein pg kg kroppsvekt. 

kommer nok ikke til å spille så stor rolle da jeg ikke tror du trener så hardt at du trenger 2.5 uansett

når det gjelder måltider er det vanlig å spise hver 3 time. om du veier 60 kg og da skal ha 2.5 gram pr kg kroppvekt, altså 150. så kan du spise 5-6 måltider med 20-25 gram protein pr måltid

proteinpulver og skyr yoghurt er greit å ha i farten om du har en travel hverdag. det er ganske mye protein i hvitost også, mye mer enn folk tror

Anonymkode: fb6f0...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (8 minutter siden):

Du får i deg nok, og kroppen kan nyttiggjøre seg mye mer enn det. Sannsynligvis opp mot det kroppen kan nyttiggjøre seg i løpet av en hel dag 🙂

Selv om det timingmessig gir en litt bedre effekt å spre det ut over 3 til 4 måltider da 👍

3-4 måltider er ganske lite,  det mest optimale er vell 5-6 måltider iløpet av en dag. Om hun står opp i 7 tiden og legger seg i 22 tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Vanlig kosthold dekker behovet

Det anbefales at 12-15 prosent av det totale energibehovet kommer fra protein. Per kilo kroppsvekt anbefales det ett gram protein om dagen. De som trener mye, kan ha behov for opp til to gram protein per kilo kroppsvekt om dagen. Vitenskaplige studier viser at det å innta mer enn to gram protein per kilo kroppsvekt om dagen, ikke vil gi noen ytterligere treningseffekt. Med et vanlig norsk kosthold dekker de aller fleste av oss proteinbehovet godt.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/protein/

Anonymkode: 13352...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://nhi.no/kosthold/ernaring/protein/

Anonymkode: 13352...5b8

vanlig kosthold dekker ikke behovet for en som trener seriøs styrke, glem det. NHI er ikke den beste kilden til dette heller, er flere moderne studier fra usa som sier 2-2.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 måltider er ganske lite,  det mest optimale er vell 5-6 måltider iløpet av en dag. Om hun står opp i 7 tiden og legger seg i 22 tiden

Spørs på målet og livssituasjonen egentlig. Jeg vil ikke si at 3 - 4 er ganske lite, det er helt innafor 🙂 4 er et anbefalt minimum for de som vil ha maks effekt, tenk kroppsbyggere på elitenivå og toppidrettsutøvere: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29497353/

Så hvis 3 måltider gir 90 % av effekten og 2 måltider gir 80 % (bare fiktive tall fra mitt hode), så er det mer enn bra nok for supermosjonisten mener jeg.

Men om man liker å spise 5 - 6 måltider om dagen skal ikke jeg stoppe noen. Jeg vil bare ikke anbefale det til noen som fungerer best på 3, fordi det kan gå for mye ut over livskvalitet uten at man egentlig oppnår det helt store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor hardt du trener. Hvis du f. eks. driver med powerbuilding (bygger styrke OG kropp samtidig) må du ha massive mengder med protein.

https://iform.no/5x5-rep-2/

Spis MINST 3.5 g protein per kg kroppsvekt, HVER ENESTE dag! Dette er utrolig vanskelig, og de færreste klarer det, og det er den fremste årsaken til at de fleste har så dårlige resultater av treningen sin. Hvis du er i tvil om hvor viktig dette punktet er, så prøv det i en måned og se selv. Du vil aldri se deg tilbake igjen etterpå!

spis 1 g raske karbohydrater pluss 0.5g protein per kg kroppsvekt umiddelbart etter hver treningsøkt, og da vil du på dette programmet se veldig dramatiske resultater både i masse og styrke på de 10 ukene du skal følge det.

Anonymkode: ca2b4...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hei, jeg har vært personlig trener og vært med i både nm, em og 1 gang i vm i kroppsbygging.

kan fint si det at det som er standard er 2 kg pr kg kroppsvekt. men det er ikke farlig eller dumt å spise mer

spiser du mer proteiner enn du trenger kan du spise litt mindre karbohydrater, mest sannsynlig vil du bli litt slankere

krissy cela er en jevla vits, ser ikke hvorfor du ser opp til henne? hun er kun slank og i sin beste alder, hun har ingen muskler på kroppen og trener ikke tungt heller

skal du bli som henne må du være aktiv, i den rette alder og ha riktig nivå med hormoner, som er så og si perfekt på hennes alder. Kvinner som er tidlig i 20 årene kan se ut som henne uten å ha vært innom et treningssenter i hele sitt liv, hun er kun slank og har gode gener

anbefaler deg å trene med 6-10 repetisjoner, med tung vekt og spise 2-2.5 protein pg kg kroppsvekt. 

kommer nok ikke til å spille så stor rolle da jeg ikke tror du trener så hardt at du trenger 2.5 uansett

når det gjelder måltider er det vanlig å spise hver 3 time. om du veier 60 kg og da skal ha 2.5 gram pr kg kroppvekt, altså 150. så kan du spise 5-6 måltider med 20-25 gram protein pr måltid

proteinpulver og skyr yoghurt er greit å ha i farten om du har en travel hverdag. det er ganske mye protein i hvitost også, mye mer enn folk tror

Vel, nå er jeg faktisk 1 år yngre enn Krissy Cela, men du har rett i at jeg nok ikke har like gode gener som henne. Jeg har slank, men har mye flatere rumpe naturlig og mer fett på magen. Veier 58 kg og er 170 cm høy.

Jeg trener relativt hard styrke 3-4 ganger i uken. Er ellers aktiv, og går/står mye i løpet av dagen. 

Kan helt sikker bytte ut litt av karbohydratene med mer proteiner, men syns mye proteiner er litt «tungt» å få i seg. 

Ellers takk for tips.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg spiser 4-5 måltider for dag. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor hardt du trener. Hvis du f. eks. driver med powerbuilding (bygger styrke OG kropp samtidig) må du ha massive mengder med protein.

Spis MINST 3.5 g protein per kg kroppsvekt, HVER ENESTE dag! Dette er utrolig vanskelig, og de færreste klarer det, og det er den fremste årsaken til at de fleste har så dårlige resultater av treningen sin. Hvis du er i tvil om hvor viktig dette punktet er, så prøv det i en måned og se selv. Du vil aldri se deg tilbake igjen etterpå!

spis 1 g raske karbohydrater pluss 0.5g protein per kg kroppsvekt umiddelbart etter hver treningsøkt, og da vil du på dette programmet se veldig dramatiske resultater både i masse og styrke på de 10 ukene du skal følge det.

Ehm, jeg vil egentlig bare bli mer definert, få større muskelmasse og større rumpe. Naturlig har jeg veldig lav muskelmasse (dette har kommet seg de siste månedene, men). 

3,5 g proteiner mer kilo kroppsvekt, høres jo helt voldsomt ut. DET tror jeg ikke jeg klarer 😜 Men kan absolutt prøve å legge meg litt høyere, og se hvilke resultater det gir. Frykten min er at jeg skal legge på meg for mye fett også.

Men å bygge muskler tar vel tid uansett? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ehm, jeg vil egentlig bare bli mer definert, få større muskelmasse og større rumpe. Naturlig har jeg veldig lav muskelmasse (dette har kommet seg de siste månedene, men). 

3,5 g proteiner mer kilo kroppsvekt, høres jo helt voldsomt ut. DET tror jeg ikke jeg klarer 😜 Men kan absolutt prøve å legge meg litt høyere, og se hvilke resultater det gir. Frykten min er at jeg skal legge på meg for mye fett også.

Ts

De siste månedene ser jeg jeg skriver. De siste årene* skulle det stå.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Minst 3,5 gram per kg er vanskelig å få i seg og det er ingen grunn til å anbefale det til en vanlig person. Er det farlig? Nei. Gir det noe mer muskelvekst? Høyst sannsynlig ikke for en normal person med et normalt liv.

Interessert i hvilke kilder som er bak påstanden her?

Dette er rekkefølgen du burde prioritere å få på plass ting når målet er muskelvekst:

1 - Riktig og konsekvent styrketrening over lang tid

2 - Nok kalorier totalt

3 - Nok protein totalt (minst 1.6 g/kg/dag i kalorioverskudd, men noen individer kan få bedre effekt av mer)

4 - Fordeling av protein gjennom dagen i 4 - 6 måltider

Begynn på toppen, og gå nedover etterhvert som du får ting skikkelig på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Å bygge muskler tar tid uansett 👍

Det som er fint med å øke proteininntaket er at man i studier ikke ser fettøkning selv om kaloriinntaket går opp, så lenge det er proteiner som står for økningen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...