AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #61 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (42 minutter siden): Hva har disse anekdotene med tall på populasjonsnivå å gjøre? Du skrev at det var «enkeltvis» som i at det var en sjeldenhet. Det var ingen tall i det innlegget og jeg tror jeg ville lest meg opp på hva anekdoter er. Anonymkode: 14406...857
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #62 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skrev at det var «enkeltvis» som i at det var en sjeldenhet. Det var ingen tall i det innlegget og jeg tror jeg ville lest meg opp på hva anekdoter er hvis jeg var deg. Anonymkode: 14406...857 Anonymkode: 14406...857
Gjest Niek79 Skrevet 20. september 2021 #63 Skrevet 20. september 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Du skrev at det var «enkeltvis» som i at det var en sjeldenhet. Det var ingen tall i det innlegget og jeg tror jeg ville lest meg opp på hva anekdoter er. Anonymkode: 14406...857 Avhengig av opprinnelsesland så kan det være en sjeldenhet. For min del må gjerne en million svensker eller tyskere flytte til Norge, men blant, for eksempel, somalierne er det under 50% som arbeider. Det blir dyrt og det er ikke bærekraftig på lang sikt.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #64 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (Akkurat nå): Avhengig av opprinnelsesland så kan det være en sjeldenhet. For min del må gjerne en million svensker eller tyskere flytte til Norge, men blant, for eksempel, somalierne er det under 50% som arbeider. Det blir dyrt og det er ikke bærekraftig på lang sikt. Vel, da får du presisere neste gang i stedet for å komme med generaliserende oppgulp som «ALLE innvandrere er problemet». Anonymkode: 9dab6...e18
Gjest Niek79 Skrevet 20. september 2021 #65 Skrevet 20. september 2021 Just now, AnonymBruker said: Vel, da får du presisere neste gang i stedet for å komme med generaliserende oppgulp som «ALLE innvandrere er problemet». Anonymkode: 9dab6...e18 Det har jeg aldri sagt.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #66 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (På 19.9.2021 den 10.26): Dette stemmer jo. Innvandring har en enorm økonomisk og menneskelig kostnad. Niek79 skrev (På 19.9.2021 den 10.50): Dette er ikke fordommer. Dette er beregninger SSB har gjennomført. Innvandring er et enormt kostnadssluk for Norge. Niek79 skrev (På 19.9.2021 den 11.43): Jeg tror ikke du forstår hva vi diskuterer. På populasjonsnivå er innvandrere en enorm kostnad for Norge. At det enkeltvis finnes innvandrere som jobber for livsoppholdet sitt er selvsagt gledelig. Nei, det har du aldri sagt.... Anonymkode: 9dab6...e18
Drizzt Skrevet 20. september 2021 #67 Skrevet 20. september 2021 Gjenferdet skrev (På 19.9.2021 den 3.31): Nylig opplevde jeg å bli vitne til noe veldig ubehagelig og rasistisk. Jeg skulle ta buss til senteret, og bussen var relativt full. Det er en mørkhudet person som står i bussen og har med seg en sykkel. En eldre dame kommer på og klikker helt. Hun mener at fyren må betale for å ha med seg sykkelen på bussen. Hun diskuterer og diskuterer, gir seg ikke, og er tydeligvis sint fordi fyren har tatt med seg sykkelen på bussen. Ubehagelig og unødvendig, men sånn sett ikke det verste. Etter litt skal dama av bussen og da rabler det helt for henne, «DRA TILBAKE TIL HJEMLANDET DITT!», roper hun nærmest. Jeg, og flere andre, blir helt satt ut, og en annen kvinne på bussen sier høyt til mannen at han ikke skal bry seg. Jeg håper virkelig ikke han tok det til seg. Hva feiler det sånne folk, egentlig? Hvorfor er noen mennesker så rasistiske? Har vi ikke kommet lengre i 2021 enn å dømme folk etter etnisitet og hudfarge? Må man ikke betale ekstra for å ha med sykkel om bord på bussen hos dere? Hva svarte han? Var han høflig, var han frekk, kranglet han tilbake? Jeg ville ikke kalt dette direkte for rasisme. Jeg har blitt sent tilbake til mitt hjemland mange ganger her på forumet, men regner det ikke som rasisme. Slikt kommer fra folk som er uenige med meg (og i dette tilfelle med denne mannen) og føler at deres mening ikke blir respektert i stor nok grad og da er det lett å bare avslutte med å sende noen tilbake dit hvor de kom fra i affekt bare for å sette punktum på samtalen. Jeg ''sender'' også tilbake hjem utlendinger som oppfører seg uakseptabelt og begår kriminelle handlinger for eksempel, men dette har ingenting å gjøre med rase. Det har med oppførselen deres å gjøre og at jeg står for andre verdier og mener at utlendinger må oppføre seg og ikke begå kriminelle handlinger når de er i et annet land. 1
Menneskeverd Skrevet 20. september 2021 #68 Skrevet 20. september 2021 Om det var jeg som satt der og var vitne hadde jeg anmeldt dette til politiet de har og kamera på bussen jeg hadde holdt hun på plass til politiet hadde kommet og anmeldt dette er grov rassisme og helt uakseptabelt.
Navido Skrevet 20. september 2021 #69 Skrevet 20. september 2021 (endret) I de fleste tilfellene handler det ikke om rasisme her i Norge. Det er et sterkt ord, men om fordommer og uvitenhet og ikke minst begrepet "like barn leker best". Nordmenn er generelt et veldig stille folkeslag og gjør lite fra seg. Folk holder seg til seg selv, sier lite , sitter for seg selv, vil være for seg selv og alt det ukjente er man skeptisk til. Men spesielt den "like barn" mentaliteten er sterkt her. Bare å se på tinder feks. Nesten alle har bilder av seg selv på tur og fremstår som nesten en "homogen" rase der inne. Fremstår man som annerledes, eller ikke har de typiske bildene så blir folk skeptisk til tross for at man selv også elsker de samme greiene. Jeg blir personlig preget av dette også. Så derfor er det veldig lett å dra opp rasisme kortet, men man må ta en stopp selv og ikke la seg bli pårviket for det er ikke det. Nå som det er sagt. Spesielt den nye generasjonen er veldig flink til å være inkluderende og det har blitt mye bedre de siste 10 årene. De fremstår som helt annerledes. Men at det fortsatt er mye diskriminering..ja det er det ingen tvil om. Det er diskrimering og urett i alle forskjellige typer og ikke bare innen rase. Men kanskje dette har noe med hvordan man fremstiller seg selv i møte med andre mennesker også. Har man norsk mentalitet, vet hvordan man skal oppføre seg og vet hvordan nordmenn er så blir man fort akseptert. Da blir jeg fortalt at: "Ja men du er jo helt norsk". Men man må vise seg. Endret 20. september 2021 av Navido
Gjest Niek79 Skrevet 20. september 2021 #70 Skrevet 20. september 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det har du aldri sagt.... Anonymkode: 9dab6...e18 Nei.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #71 Skrevet 20. september 2021 Navido skrev (Akkurat nå): Nordmenn er ikke så ille iforhold til mange østblokk land og andre land. I de fleste tilfellene handler det ikke om rasisme her i Norge. Det er et sterkt ord, men om fordommer og uvitenhet og ikke minst begrepet "like barn leker best". Nordmenn er generelt et veldig stille folkeslag og gjør lite fra seg. Folk holder seg til seg selv, sier lite , sitter for seg selv, vil være for seg selv og alt det ukjente er man skeptisk til. Men spesielt den "like barn" mentaliteten er sterkt her. Bare å se på tinder feks. Nesten alle har bilder av seg selv på tur og fremstår som nesten en "homogen" rase der inne. Fremstår man som annerledes, eller ikke har de typiske bildene så blir folk skeptisk til tross for at man selv også elsker de samme greiene. Jeg blir personlig preget av dette også. Så derfor er det veldig lett å dra opp rasisme kortet, men man må ta en stopp selv og ikke la seg bli pårviket for det er ikke det. Nå som det er sagt. Spesielt den nye generasjonen er veldig flink til å være inkluderende og det har blitt mye bedre de siste 10 årene. De fremstår som helt annerledes. Men at det fortsatt er mye diskriminering..ja det er det ingen tvil om. Det er diskrimering og urett i alle forskjellige typer og ikke bare innen rase. Men kanskje dette har noe med hvordan man fremstiller seg selv i møte med andre mennesker også. Har man norsk mentalitet, vet hvordan man skal oppføre seg og vet hvordan nordmenn er så blir man fort akseptert. Da blir jeg fortalt at: "Ja men du er jo helt norsk". Men man må vise seg. Første setning er meget generaliserende og fordomsfull. Link? Eller er det bare antakelser igjen...? Anonymkode: 9dab6...e18
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #72 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (Akkurat nå): Nei. Aha, folk klarer jo ikke å lese... Anonymkode: 9dab6...e18
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #73 Skrevet 20. september 2021 Menneskeverd skrev (20 minutter siden): Om det var jeg som satt der og var vitne hadde jeg anmeldt dette til politiet de har og kamera på bussen jeg hadde holdt hun på plass til politiet hadde kommet og anmeldt dette er grov rassisme og helt uakseptabelt. Holdt vedkommende til politiet ankom? Ok… Ikke helt lovlig det, du. Anonymkode: 9c0a1...b6b 2
Menneskeverd Skrevet 20. september 2021 #74 Skrevet 20. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Holdt vedkommende til politiet ankom? Ok… Ikke helt lovlig det, du. Anonymkode: 9c0a1...b6b Jo det er lov på bussen. Busssjåfør har lov til det. Samme i en butikk FKS om noen stjeler så har de lov til og holde tyven i butikken til politiet kommer.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #75 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde hun oppført seg likedan om det var en "hvit frue" med sykkel også tro...? Hadde hun det, trenger hun definitivt hjelp.. Noen ganger er ikke personen psykisk syk, men bare idiot og rasist. Anonymkode: aa690...f62 Faktisk tror jeg hun ville oppført seg likedan mot et hvitt menneske også, ja. Noen mennesker liker bare å sjefe over andre, uten at det ligger noe mer bak. Anonymkode: e08de...485
Nettmagica Skrevet 20. september 2021 #76 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 11.44): Joda, jeg forstår veldig godt, og du bør jobbe litt med attituden din, både mot innvandrere og folk du diskuterer ting med. Anonymkode: 9dab6...e18 Nei du gjør faktisk ikke det.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #77 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (50 minutter siden): Avhengig av opprinnelsesland så kan det være en sjeldenhet. For min del må gjerne en million svensker eller tyskere flytte til Norge, men blant, for eksempel, somalierne er det under 50% som arbeider. Det blir dyrt og det er ikke bærekraftig på lang sikt. Det er det som er hele kjernen i norsk innvandringspolitikk, og grunnen til at ting går til h… Man prøver å flytte folk fra verdens minst fungerende land, som Somalia og Afghanistan, til kanskje verdens mest gjennomdigitaliserte land, Norge. Disse personene er i stor grad analfabeter vedrørende eget språk. Det blir nærmest umulig for dem å finne passende arbeid i et land som Norge. Anonymkode: c63cc...2a8 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #78 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det som er hele kjernen i norsk innvandringspolitikk, og grunnen til at ting går til h… Man prøver å flytte folk fra verdens minst fungerende land, som Somalia og Afghanistan, til kanskje verdens mest gjennomdigitaliserte land, Norge. Disse personene er i stor grad analfabeter vedrørende eget språk. Det blir nærmest umulig for dem å finne passende arbeid i et land som Norge. Anonymkode: c63cc...2a8 Man har jo prøvd å sende kvinner fra disse landene på CV-kurs via Nav i Norge, før man innså at disse kvinnene har veldig begrenset evne til å uttrykke seg skriftlig på sitt eget morsmål. Da er det lysår mellom teori og praksis. Anonymkode: c63cc...2a8
Chantielle Skrevet 20. september 2021 #79 Skrevet 20. september 2021 Ryddet for brukerdebatt. Chantielle mod.
Navido Skrevet 20. september 2021 #80 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Første setning er meget generaliserende og fordomsfull. Link? Eller er det bare antakelser igjen...? Anonymkode: 9dab6...e18 Ser den kan være generaliserende ja. Enig. Mente det ikke på den måten. Men at det kan oppfattes som mer truende atferd i andre land. Ikke at det nødvendigvis er bedre her for her er det mer skjult. Jeg kunne ikke godt like trygt i feks Russland med en russisk dame som jeg hadde gjort her. Men et altfor stort tema å diskutere. Takk for saklig respons.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå