AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #41 Skrevet 20. september 2021 Gjenferdet skrev (På 2021-9-19 den 3.31): Det er en mørkhudet person som står i bussen og har med seg en sykkel. Du er ganske rasistisk selv som tar deg friheten å bruke begrepet mørkhudet. I dag heter det visstnok melaninrik. Det interessante om dette nyordet er at de fleste som føler seg støtt av å bruke ordet mørkhudet ofte er unge hvite kvinner, som på vegne av alle verdens mørkhudede føler deres krenkelse og ikke de melaninrike selv. Jeg får si som en barndomsvenn av meg gjennom 40 år sa da vi snakket om det når dette ordet ble diskutert for et par år siden: Hvis du noen gang kaller meg melaninrik så ser du meg aldri igjen. 😂 Anonymkode: d2d94...1a9 4
Helene Skrevet 20. september 2021 #42 Skrevet 20. september 2021 Hva skal vi kalle en person som er mørk i huden? Ingenting er lov lengre. Jeg er blekansikt. Må godta det. Faren til mitt barn er mulatt. Min fostersønn fra Afghanistan. Vet ikke. Noe midt i mellom. Ingenting er lov å si lengre. 3
Blomsterpotta Skrevet 20. september 2021 #43 Skrevet 20. september 2021 Syns du det er så rart når du ser hva som feks skjedde i Bergen idag? 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #44 Skrevet 20. september 2021 Gjenferdet skrev (På 19.9.2021 den 3.31): Nylig opplevde jeg å bli vitne til noe veldig ubehagelig og rasistisk. Jeg skulle ta buss til senteret, og bussen var relativt full. Det er en mørkhudet person som står i bussen og har med seg en sykkel. En eldre dame kommer på og klikker helt. Hun mener at fyren må betale for å ha med seg sykkelen på bussen. Hun diskuterer og diskuterer, gir seg ikke, og er tydeligvis sint fordi fyren har tatt med seg sykkelen på bussen. Ubehagelig og unødvendig, men sånn sett ikke det verste. Etter litt skal dama av bussen og da rabler det helt for henne, «DRA TILBAKE TIL HJEMLANDET DITT!», roper hun nærmest. Jeg, og flere andre, blir helt satt ut, og en annen kvinne på bussen sier høyt til mannen at han ikke skal bry seg. Jeg håper virkelig ikke han tok det til seg. Hva feiler det sånne folk, egentlig? Hvorfor er noen mennesker så rasistiske? Har vi ikke kommet lengre i 2021 enn å dømme folk etter etnisitet og hudfarge? Man må da betale for sykkel på buss. Anonymkode: c63cc...2a8 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #45 Skrevet 20. september 2021 Blomsterpotta skrev (1 time siden): Syns du det er så rart når du ser hva som feks skjedde i Bergen idag? Og? Betyr det at ALLE er dårlige? Anonymkode: 9dab6...e18
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #46 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 10.30): Ikke glem omvendt rasisme, ts. Noen diskriminerer / behandler noen dårlig bare fordi denne personen tror at denne "noen" kommer til å mislike/diskriminere dem. Et eksempel: en homofil mann på jobben vår er frekk / nedlatende mot vår øst-europeiske kollega (ei utrolig hyggelig dame som alle liker) bare fordi han har hørt om at øst-europeere er "homofobe". Hvorfor er DETTE greit? Anonymkode: 9dab6...e18 Hvorfor blir ikke dette tatt opp med deres arbeidsgiver? Det er jo diskriminering basert på hennes bakgrunn. Anonymkode: d7f82...d26
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #47 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er så drittlei av at alt kalles «rasisme». Jeg har blitt kalt stygge ting og kjeppjaget fra en offentlig lekeplass fordi jeg ikke bodde i området. Jeg har blitt kalt pedofil fordi jeg ammet ungen min på ett år offentlig. Jeg har blitt kalt diverse dritt fordi jeg bærer et synlig tegn på min religion. Jeg har blitt mobbet for måten jeg snakker på ørten ganger. Jeg har fått slengt masse dritt etter meg fordi jeg hadde valpefett i ungdomstiden. Jeg har fått høre at jeg går rart. Jeg har blitt kalt hore fordi jeg lot en fyr kjøre meg hjem. Folk er slemme med hverandre, det er det som er problemet. Jeg kjenner mange mennesker, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kjenner noen jeg oppfatter som rasister. Å være skeptisk til hva innvandring gjør med landet vårt er ikke rasisme. Det må være lov til å ønske å beholde den kulturen og det landet man er født og oppvokst i sånn som det er. Jeg tipper mesteparten av det som i dag blir kalt rasisme i Norge egentlig bare er drittslenging som ikke legges noe mer i. Og når man vil slenge dritt om noen, må man finne noe som gjør at den personen skiller seg ut fra flertallet. Hadde du hatt korte bein, stor nese, stor rumpe eller tykke briller, hadde du fått høre det. Hadde du vært full av fregner eller likblek i huden, er det det de ville kommentert. Man liker å finne noe å plage andre med, og utseendet eller religionen er ofte en lett måte å gjøre det på. Det provoserer meg litt at det er så mye fokus på potensiell rasisme, når det i bunn og grunn handler mest om en generell drittslenging som mange ulike menneskegrupper kan være utsatt for. Det er bare å lese kommentarfeltene på Facebook... Uansett hva du måtte være eller mene om noe som helst, så er du en idiot eller det som verre er. Når det er sagt, så har jeg selv vært vitne til at gutter som påstår at de blir behandlet rasistisk, selv kaller tilfeldige jenter for «horer». Altså gjør de det samme mot andre grupper, uten at jeg tror så mange av dem mener noen med det. Det er bare dessverre blitt en drittslengingskultur. Mange foreldre er like ille, så jeg tror mer makt til lærerne og skolene er nødvendig for aktivt å motarbeide dette problemet. Slik det er i dag, kan jo elever kalle lærerne hva de vil uten at lærerne kan gjøre noe særlig med det. Anonymkode: ba75b...98f Jeg vil ikke uttale meg om hvordan enkelte gutter oppfører seg, da jeg har sett slik oppførsel både fra gutter som er etnisk norske og som har utenlandsk bakgrunn. Jeg er for øvrig helt uenig med deg. Jeg har selv utenlandsk bakgrunn og har blitt utsatt for diskriminering hundrevis av ganger. Har aldri blitt utsatt for mobbing, typ "du er stygg", "du er sånn og sånn". Ikke en gang som barn. Vet jeg er heldig, men jeg var en av de populære jentene på skolen. Da jeg ble voksen ble jeg mer og mer utsatt for diskriminering. Det gjorde noe med meg. Barna og ungdommer jeg gikk på skole med ga fullstendig faen i bakgrunnen min(en skole i sentrum i Oslo). De var jo oppvokst med barn fra forskjellige land. Spilte jo ingen rolle for dem om man var arabisk, afrikansk eller østeuropeisk. Men det er VOKSNE folk i Norge som er problemet. På VGS ble jeg diskriminert av en lærer pga. bakgrunnen min. Hen ga meg dårligere karakterer i matte enn jeg fortjente. Jeg fikk dårligere karakter selv om jeg fikk like mange poeng som andre elever med norsk bakgrunn. Foreldrene mine tok det opp med skolen og alt endrer seg da læreren skjønte at foreldrene mine er villige til å gå videre med saken. Etterhvert opplevde jeg diskriminering av folk jeg har møtt på jobben, naboer, foreldrene til min ex kjæreste som var norsk og mange andre som jeg har møtt på. Det var alltid nedlatende spørsmål og kommentarer!! Og alltid var det folk som hadde mange fordommer, og trodde at jeg var sånn og sånn bare fordi jeg har utenlandsk bakgrunn. Folk overdriver ikke. Rasisme og diskriminering er en ekte ting og det skjer hver dag!! Anonymkode: d7f82...d26 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #48 Skrevet 20. september 2021 Rasisme finnes i alle samfunn. Rasismen i Norge er i all hovedsak ikke så farlig. Den sårer følelser og noen går glipp av jobber eller bolig, men det er stort sett ikke verre. Rasismen i andre samfunn går på livet. Folkegrupper blir regelrett jaget og lynsjet på grunn av sin tilhørighet. Dette gjelder særlig i Afrika, Midt-østen og Asia. Når du har sett rasismen der, vil du se på rasismen i Norge med helt andre øyne. All rasisme er ille. Men ikke all rasisme er like ille. Anonymkode: c39ec...455 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #49 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvorfor blir ikke dette tatt opp med deres arbeidsgiver? Det er jo diskriminering basert på hennes bakgrunn. Anonymkode: d7f82...d26 Fordi det er nesten umulig å bevise. Han er jo ikke dum å gjøre det foran sjefen Anonymkode: 9dab6...e18
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #50 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Rasisme finnes i alle samfunn. Rasismen i Norge er i all hovedsak ikke så farlig. Den sårer følelser og noen går glipp av jobber eller bolig, men det er stort sett ikke verre. Rasismen i andre samfunn går på livet. Folkegrupper blir regelrett jaget og lynsjet på grunn av sin tilhørighet. Dette gjelder særlig i Afrika, Midt-østen og Asia. Når du har sett rasismen der, vil du se på rasismen i Norge med helt andre øyne. All rasisme er ille. Men ikke all rasisme er like ille. Anonymkode: c39ec...455 Rasisme i Norge er ikke ille?? Du skal ikke tåle så inderlig vel.... Anonymkode: 9dab6...e18
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #51 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Fordi det er nesten umulig å bevise. Han er jo ikke dum å gjøre det foran sjefen Anonymkode: 9dab6...e18 Dere kan jo fortsatt ta det opp med sjefen for å støtte henne? Om flere bekrefter samme historie, så har vel sjefen en grunn til å ta det opp med vedkommende. Jeg ble utsatt for seksuell trakassering og flere på jobben min bekreftet at de var vitner til en hendelse som bekreftet min historie. Anonymkode: d7f82...d26
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #52 Skrevet 20. september 2021 Fordi det alltid vil finnes dumme mennesker. Dessverre. Anonymkode: edace...478
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #53 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 3.54): Rasisme hadde det vel vært hvis dama hadde ment at han ikke betalte for sykkelen pga. at han hadde en annen hudfarge og tilhørte et annet folkeslag. I dette tilfellet synes jeg heller det minnet om at hun synes det er for mange utlendinger i landet vårt. Derfor mente hun at han kunne se å dra tilbake der han kom fra. «Og atpåtil gidder ikke disse utlendingene å betale for sykkelen sin på bussen heller» Hun virket uansett ikke god! Anonymkode: 8608a...8e4 Fornuftige ord synes jeg. Jeg skjønner godt at mange ser seg lei på at Norge ligner mindre og mindre på Norge med alle fremmedkulturelle som er kommet til landet. Det er alt for mange etter min mening også. Men det er selvsagt fullstendig feil å gå løs på de som er her. De kan ikke klandres, og de må behandles med samme respekt som alle andre. Det er politikerne som bør kritiseres. De skjønner ikke hvilke utfordringer de påfører samfunnet og de som kommer til et særdeles fremmed land. Anonymkode: a4849...eaf 1
Sunnys Skrevet 20. september 2021 #54 Skrevet 20. september 2021 Gjenferdet skrev (På 19.9.2021 den 3.31): Nylig opplevde jeg å bli vitne til noe veldig ubehagelig og rasistisk. Jeg skulle ta buss til senteret, og bussen var relativt full. Det er en mørkhudet person som står i bussen og har med seg en sykkel. En eldre dame kommer på og klikker helt. Hun mener at fyren må betale for å ha med seg sykkelen på bussen. Hun diskuterer og diskuterer, gir seg ikke, og er tydeligvis sint fordi fyren har tatt med seg sykkelen på bussen. Ubehagelig og unødvendig, men sånn sett ikke det verste. Etter litt skal dama av bussen og da rabler det helt for henne, «DRA TILBAKE TIL HJEMLANDET DITT!», roper hun nærmest. Jeg, og flere andre, blir helt satt ut, og en annen kvinne på bussen sier høyt til mannen at han ikke skal bry seg. Jeg håper virkelig ikke han tok det til seg. Hva feiler det sånne folk, egentlig? Hvorfor er noen mennesker så rasistiske? Har vi ikke kommet lengre i 2021 enn å dømme folk etter etnisitet og hudfarge? Hva denne kvinnen mener om betaling er ikke hennes sak, det er vel opp til bussjåføren å bestemme. Hva vet hun egentlig om han har betalt for å ha med sykkel da han var på bussen før henne? mange eldre damer er usmakelige!! Vi har en nabo som er slik. Kranglete og kjefter og smeller rundt på naboene. Ikke rasistisk, men alt mulig annet. Slike folk trenger å bli satt på plass. Ikke greit å oppføre seg slik! Kjenner jeg blir forbanna. Kjenner ei jente som ble adoptert da hun var baby, hun var bare 3 mnd da hun kom til Norge, hun føler seg like norsk som alle andre. Hun har bodd her hele livet og vet ikke om noe annet. Hun har opplevd rasisme fordi hun er ganske mørk i huden. Hadde hun kommet fra Australia eller USA er det ingen som har reagert. Veldig trist og leit for de som opplever rasisme, håper de er sterke nok til å heve seg over det 💪🏼 De som slenger ut slike ting kan gå hjem å skamme seg
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #55 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (På 19.9.2021 den 11.43): Jeg tror ikke du forstår hva vi diskuterer. På populasjonsnivå er innvandrere en enorm kostnad for Norge. At det enkeltvis finnes innvandrere som jobber for livsoppholdet sitt er selvsagt gledelig. Har du vært ute av huset i det siste? Tannlegen min er tysk, tannlege på sykehuset er tysk, tannlegen til barna er indisk, nevrologen min er jeg ikke sikker på men er mørkere i huden og snakker med aksent og sist uke var jeg veldig dårlig og var inne hos legen min der lis1 (?) legen var av utenlandsk opprinnelse (noe de stort sett er på mitt legesenter), da jeg var på sykehuset så møtte jeg en svensk radiograf og overlegen kommer antageligvis fra Pakistan. Jeg har vært en del på sykehus de siste årene og det er veldig mange med utenlandsk opprinnelse der. Hva hadde helsenorge gjort uten utenlandsk arbeidskraft lurer jeg på. Anonymkode: 14406...857 2
Gjest Niek79 Skrevet 20. september 2021 #56 Skrevet 20. september 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Har du vært ute av huset i det siste? Tannlegen min er tysk, tannlege på sykehuset er tysk, tannlegen til barna er indisk, nevrologen min er jeg ikke sikker på men er mørkere i huden og snakker med aksent og sist uke var jeg veldig dårlig og var inne hos legen min der lis1 (?) legen var av utenlandsk opprinnelse (noe de stort sett er på mitt legesenter), da jeg var på sykehuset så møtte jeg en svensk radiograf og overlegen kommer antageligvis fra Pakistan. Jeg har vært en del på sykehus de siste årene og det er veldig mange med utenlandsk opprinnelse der. Hva hadde helsenorge gjort uten utenlandsk arbeidskraft lurer jeg på. Anonymkode: 14406...857 Hva har disse anekdotene med tall på populasjonsnivå å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #57 Skrevet 20. september 2021 On 9/19/2021 at 12:07 PM, AnonymBruker said: Nei, dette er VIRKELIG ikke det samme. Om du mener det, trenger du kanskje litt hjelp.. Anonymkode: 0781a...a12 Sorry hvis du mener det er stygt mot rasistene å sammenligne dem med kommunister, men for meg er de likestilt Anonymkode: b146b...78a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #58 Skrevet 20. september 2021 Fru Uperfekt skrev (På 19.9.2021 den 3.36): Kommer an på hvordan en definerer rasisme. Stemmer at en skal betale for sykkel hos mange selskaper men det er da sjåfør/kontrollør som skal informere om ikke en ‘nobody’ som beskrevet her. Hun virker utifra beskrivelsen din som en som trenger professjonell hjelp Hadde hun oppført seg likedan om det var en "hvit frue" med sykkel også tro...? Hadde hun det, trenger hun definitivt hjelp.. Noen ganger er ikke personen psykisk syk, men bare idiot og rasist. Anonymkode: aa690...f62
Blomsterpotta Skrevet 20. september 2021 #59 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og? Betyr det at ALLE er dårlige? Anonymkode: 9dab6...e18 Neida, men det hjelper ikke å minste rasismen når vi ser slike tilfeller som idag og andre tilfeller som har skjedd.
Uglems Skrevet 20. september 2021 #60 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (På 19.9.2021 den 11.43): Jeg tror ikke du forstår hva vi diskuterer. På populasjonsnivå er innvandrere en enorm kostnad for Norge. At det enkeltvis finnes innvandrere som jobber for livsoppholdet sitt er selvsagt gledelig. De fleste innvandrere jobber. Mange innvandrere har til og med fått barn som gjør det enten bra på skolen eller er i full jobb. Det vil lønne seg etterhvert. Du får det til å høres ut som at det kun er et fåtall innvandrere som jobber, og det er jo feil 😅 Og dette er ment til alle, bare fordi noen innvandrere gjør ting som får nordmenn til å klikke, betyr jo ikke det at man skal oppføre seg som man vil mot dem heller.. At man skal stå der å være dørmatte for fru Olsen som har blitt utsatt, bare fordi det var dråpen hennes den dagen. Jeg tenker at man skal slutte å kategorisere folk etter etnisk norsk, innvandrer, muslim, svart, asiat osv, og heller se an enkeltpersoner. At denne mannen ikke hadde betalt for sykkelen også, er jo ikke fordi han er svart. Mest sannsynlig er det fordi bussjåføren ikke sa noe. Eller at han ikke visste det. Eller kanskje han dreit i det. Men det uavhengig nasjonalitet, fordi det hadde jeg som hvit kvinne også gjort om jeg hadde hatt sykkel. Det har med min personlighet å gjøre, og ikke fargen på huden min. Skulle ønske at folk kunne heller se enkeltpersoner fremfor utseendet og sette i bås. Rasisme finnes enda fordi vi mennesker av natur liker å sette andre mennesker i båser, kategorisere osv og det er en forsvarsmekanisme eller overlevelsesstrategi. Det er for å gjøre verdensbildet litt enklere, fordi vi liker å ha kontroll. Vi er såpass late at vi ikke orker å se enkeltmennesker, men hvis vi øver på å motbevise fordommene våres, blir verden et bedre sted. Jeg har fordommer mot andre eldre hvite fruer, jeg er selv norsk, men muslim. Men jeg prøver å tenke at bare fordi de ser sure ut, er de nødvendigvis ikke det. Og jeg har blitt motbevist mange ganger og jeg kjenner at det er deilig 😊 veldig befriende. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå