Gå til innhold

Skjerp dere,dere som er rasister

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rasisme er et utslag av iboende instinkter. Mennesket har en helt naturlig tendens til å gruppere mennesker som "oss og de andre" (in-group og out-group). Alle åpenbare forskjeller (religion, språk, kultur, hudfarge osv) kan brukes som utgangspunkt for denne inndelingen. Hudfarge er i så måte en veldig enkelt og "åpenbar" måte å dele folk inn i grupper.

Anonymkode: f37a3...a9d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor finnes det fortsatt folk i Norge som vil ha fri innvandring. Bare se til Sverige, skyting hver dag, drap hele tidenetc. Alt gjøres av folk med utenlandsk opprinnelse. 

Venstresiden i Norge og de politiske korrekte definerer alle som er motstander av fri innvandring som rasister. 

Anonymkode: 6e912...aea

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, jeg forstår veldig godt, og du bør jobbe litt med attituden din, både mot innvandrere og folk du diskuterer ting med. 

Anonymkode: 9dab6...e18

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette blir det samme som å spørre: hvorfor finnes det fortsatt kommunister i 2021?

Anonymkode: b146b...78a

Nei, dette er VIRKELIG ikke det samme. Om du mener det, trenger du kanskje litt hjelp..

Anonymkode: 0781a...a12

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor finnes det fortsatt folk i Norge som vil ha fri innvandring. Bare se til Sverige, skyting hver dag, drap hele tidenetc. Alt gjøres av folk med utenlandsk opprinnelse. 

Venstresiden i Norge og de politiske korrekte definerer alle som er motstander av fri innvandring som rasister. 

Er det franskmenn eller portugisere som driver med det der? De er av utenlandsk opprinnelse, de også...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, ta deg sammen, du som mener at innvandrere = enorm økonomisk kostnad. Idioti! 

Nå har vedkommende rett i at innvandring, fra enkelte land er en så stor økonomisk kostnad at det nok aldri vil lønne seg. (‘’Flyktninger’’ som vi kunne hjulpet langt flere av i nærområdene til samme eller lavere pris)

Anonymkode: 35582...b66

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er pro fri innvandring, men mener at flyktninger er det bedre å hjelpe i nærområder

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har vedkommende rett i at innvandring, fra enkelte land er en så stor økonomisk kostnad at det nok aldri vil lønne seg. (‘’Flyktninger’’ som vi kunne hjulpet langt flere av i nærområdene til samme eller lavere pris)

«Fra enkelte land», ikke all innvandring som han påstår. Å være generaliserende og fordomsfull er ikke greit. 

Skrevet

Fordi det finnes mennesker, og når en ting eksisterer så er det helt naturlig. 

Skrevet
22 hours ago, Gjenferdet said:

Hva feiler det sånne folk, egentlig? Hvorfor er noen mennesker så rasistiske? Har vi ikke kommet lengre i 2021 enn å dømme folk etter etnisitet og hudfarge?

Så lenge det finnes mennesker på jorden, så vil det også finnes mennesker som man regner som dumme, ignorante, griske og egoistiske, så dette er nok et av livets store mysterier, som vi aldri vil få svar på.

Skrevet (endret)

Folk vil alltid benytte seg av de tiigjengelige motodene som finnes for å takle eget følelsesliv. Det er fint med båser og kategorier, som vi kan ta avstand fra, og dermed bekrefte egen identitet. Rasisme er derfor en kronisk sykdom som aldri kan forsvinne, bare holdes i sjakk.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet

Tja på toget må man betale for sykkel, så det er vel ikke helt urimelig at man må det på bussen også?

For å svare på overskriften. Fremmedfrykt og preferanser for egne inn-grupper er noe vi er født med og er nødt til å avlæres. Netflix har en fin dokumentar om det. "Babyens første år". Ikke alle blir avlært/Kan bli avlært.

Anonymkode: ad793...cf4

Skrevet
Rainstorm skrev (22 timer siden):

Kan du tenke deg noen grunner selv? 

Mye rasisme kommer fra fremmedfrykt, det samme med diskriminering av andre grupper. Man kjenner ikke til dem, og er egentlig redd dem. Derfor hater man dem. Eldre har ikke vært vant til like mye mennesker med en annen etnisitet, og har vokst opp til å tro at de er annenrangs mennesker, at de tar med seg problemer og vold, og skaper problem i deres trygge boble. 

Rasisme kommer vel av at noen mener de er mindre enn en selv som utgangspunkt, om denne meningen om mindreverdi kommer av frykt eller andre ting kan diskuteres.. Jeg er hvit, men innvandrer - jeg opplever også rasisme i form av "kan du ikke norsk?" eller "hva er galt med deg som snakker slik"  sammen med "er du en av de som kommer for å ta fra oss jobbene våre" liksom.. Jeg har også opplevd å bli bedt om å reise tilbake dit jeg kom fra.. Hvis de derimot tar seg tid til å spørre og finner ut at jeg er fra UK ja da er jeg plutselig "velkommen" likevel fordi da er vi liksom "like" mens om jeg var fra østeuropa var jeg ikke det.. Rasisme er mye, det er alt fra de ørsmå blikkene til de store utropene som TS beskriver, det er forskjellsbehandling på grunn av hudfarge, etnisitet, religion.. listen er lang. men frykt er ofte en veldig liten del av det.. 

Anonymkode: aa6f2...73b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Rasisme kommer vel av at noen mener de er mindre enn en selv som utgangspunkt, om denne meningen om mindreverdi kommer av frykt eller andre ting kan diskuteres.. Jeg er hvit, men innvandrer - jeg opplever også rasisme i form av "kan du ikke norsk?" eller "hva er galt med deg som snakker slik"  sammen med "er du en av de som kommer for å ta fra oss jobbene våre" liksom.. Jeg har også opplevd å bli bedt om å reise tilbake dit jeg kom fra.. Hvis de derimot tar seg tid til å spørre og finner ut at jeg er fra UK ja da er jeg plutselig "velkommen" likevel fordi da er vi liksom "like" mens om jeg var fra østeuropa var jeg ikke det.. Rasisme er mye, det er alt fra de ørsmå blikkene til de store utropene som TS beskriver, det er forskjellsbehandling på grunn av hudfarge, etnisitet, religion.. listen er lang. men frykt er ofte en veldig liten del av det.. 

Anonymkode: aa6f2...73b

Nemlig. Uvitenhet, frykt, stereotyper, nedlatende kommentarer og direkte løgner (som man også kan se i denne tråden) type "innvandrere er nettomottakere og bare norske menn jobber". 

Helt latterlig. 

• Liker 3
Skrevet
Rainstorm skrev (23 timer siden):

Mye rasisme kommer fra fremmedfrykt, det samme med diskriminering av andre grupper. Man kjenner ikke til dem, og er egentlig redd dem. Derfor hater man dem.

Egentlig ikke, mange ser det selvfølgelige: at mange innvandrere gjør at landet forandres i forhold til kultur, moral og generelt sett forandrer det Norge en gang var. Om man mener de endringene er gale, så har det ingen ting med fremmedfrykt eller rasisme å gjøre, det handler om hvordan man mener samfunnet skal være. 

Anonymkode: 2d7dc...d39

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt rasist. Ikke imot hvor du kommer fra, eller farge. Tenger mangfold er positivt. Men er litt rasist imot religioner. 

Jeg bodde i Frankrike en periode i mine unge dager. Hvis jeg gikk ut etter kl 22 om kvelden, fikk jeg slengt etter meg, jeg var hore. Fra vilt fremmede. 

Min datter var i Frankrike 1 år. Ble nesten voldtatt, av en kollega fra India. Hun var bare hyggelig mot personen. 

Bakgrunnen min, er fra liten bygd. Er ikke vokst opp med rasisme, men vi hadde ganske enkelt ikke folk fra andre land i nærmiljøet. Unntaket var 2 jenter fra Kina, adoptert. På skolen, et par år under meg. 

Tenker, vi har fundamentalister i Norge og. Det handler ikke om farge eller bakgrunn. Jeg ser på meg som personlig kristen. Men blir oppgitt over fordommer. Derfor deler jeg ikke min tro med noen. Jeg vet hva jeg har. 

Som sagt, ser ikke farge. Fikk barn med en som var 50 % mørk. Katolikk, uten at det betyr noe, han praktiserte ikke. Jeg fikk barnet døpt i vår protestantiske kirke. Han støttet meg. 

Jeg har også en forstersønn som er muslim. Han ville bare integreres i sitt nye land. Kom alene hit alene, som 13-14 åring. . Har tatt imot alt av utdanning. Har kongejobb i dag. Han har vendt litt tilbake til sin muslimske bakgrunn de siste 3-4 årene. Jeg tenker det er kjempefint. Det er ting han tror på. 

Jeg prøver å respektere andre religioner så lenge det ikke går ut over menneskerettigheter. 

Jeg har lært, alt er ikke svart hvitt. 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker,nedsettende innhold,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja på toget må man betale for sykkel, så det er vel ikke helt urimelig at man må det på bussen også?

For å svare på overskriften. Fremmedfrykt og preferanser for egne inn-grupper er noe vi er født med og er nødt til å avlæres. Netflix har en fin dokumentar om det. "Babyens første år". Ikke alle blir avlært/Kan bli avlært.

Men hvordan kunne dama vite om han hadde betalt eller ei for sykkelen? Får man stempel i panna?🤭 Jeg synes det er rimelig rasistisk å konkludere at han ikke hadde betalt for sykkelen fordi han var utenlandsk...

• Liker 3
Skrevet
Brimi skrev (1 minutt siden):

Men hvordan kunne dama vite om han hadde betalt eller ei for sykkelen? Får man stempel i panna?🤭 Jeg synes det er rimelig rasistisk å konkludere at han ikke hadde betalt for sykkelen fordi han var utenlandsk...

Har ikke tatt buss på evigheter så aner ikke hvordan det funker, faktisk. Sønnen min tar bussen, han sier at man må gå på foran og vise gyldig billett til sjåføren nå, så hvis det stemmer (Kan være lokale forskjeller) så kan det vel være at hun trodde han ikke hadde betalt for sykkelen siden vedkommende gikk på midt på bussen der hun gikk av? 🤷🏼‍♀️

Jeg var ikke der.

Dessuten er det ikke sikkert at hun trodde han ikke hadde betalt for sykkelen fordi han ikke var hvit. Kan hende hun hadde kjeftet på vedkommende uansett hudfarge. Kanskje hun hadde en dårlig dag. Og hvis utlendingen her tok til motmæle så kanskje begeret rant over da?

Vet ikke, jeg var ikke der. Ikke er det så nøye heller. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor alt skal være så rasistisk hele tiden. Hvorfor er det liksom verre å ikke få være med i leken fordi man har brun hud enn det er å ikke få være med fordi man har rødt hår og fregner? Det er akkurat det samme! Bare at det ene heter rasisme og dermed er det mye verre! 🙄

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så drittlei av at alt kalles «rasisme». Jeg har blitt kalt stygge ting og kjeppjaget fra en offentlig lekeplass fordi jeg ikke bodde i området. Jeg har blitt kalt pedofil fordi jeg ammet ungen min på ett år offentlig. Jeg har blitt kalt diverse dritt fordi jeg bærer et synlig tegn på min religion. Jeg har blitt mobbet for måten jeg snakker på ørten ganger. Jeg har fått slengt masse dritt etter meg fordi jeg hadde valpefett i ungdomstiden. Jeg har fått høre at jeg går rart. Jeg har blitt kalt hore fordi jeg lot en fyr kjøre meg hjem. 

Folk er slemme med hverandre, det er det som er problemet. Jeg kjenner mange mennesker, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kjenner noen jeg oppfatter som rasister. Å være skeptisk til hva innvandring gjør med landet vårt er ikke rasisme. Det må være lov til å ønske å beholde den kulturen og det landet man er født og oppvokst i sånn som det er.

Jeg tipper mesteparten av det som i dag blir kalt rasisme i Norge egentlig bare er drittslenging som ikke legges noe mer i. Og når man vil slenge dritt om noen, må man finne noe som gjør at den personen skiller seg ut fra flertallet. Hadde du hatt korte bein, stor nese, stor rumpe eller tykke briller, hadde du fått høre det. Hadde du vært full av fregner eller likblek i huden, er det det de ville kommentert. Man liker å finne noe å plage andre med, og utseendet eller religionen er ofte en lett måte å gjøre det på.

Det provoserer meg litt at det er så mye fokus på potensiell rasisme, når det i bunn og grunn handler mest om en generell drittslenging som mange ulike menneskegrupper kan være utsatt for. Det er bare å lese kommentarfeltene på Facebook... Uansett hva du måtte være eller mene om noe som helst, så er du en idiot eller det som verre er. 

Når det er sagt, så har jeg selv vært vitne til at gutter som påstår at de blir behandlet rasistisk, selv kaller tilfeldige jenter for «horer». Altså gjør de det samme mot andre grupper, uten at jeg tror så mange av dem mener noen med det. Det er bare dessverre blitt en drittslengingskultur. Mange foreldre er like ille, så jeg tror mer makt til lærerne og skolene er nødvendig for aktivt å motarbeide dette problemet. Slik det er i dag, kan jo elever kalle lærerne hva de vil uten at lærerne kan gjøre noe særlig med det.

Anonymkode: ba75b...98f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...