AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #1 Del Skrevet 18. september 2021 Jeg er 26 år, og har ikke kjent på behovet for lappen før nå (pluss at jeg har så angst for å ta lappen, at jeg har utsatt det mest mulig 😖). Jeg har null tro på at jeg både kommer til å klare og ha kontroll på bilen, og i tillegg følge med i trafikken. Det virker dritskummelt.. har ikke kjørt annet enn på en parkeringsplass. Noen som har hatt sammen erfaring, og til slutt opplevd at det gikk bra - at det ikke var noe å grue seg til, og at det gikk bedre enn forventet? Akkurat nå kjenner jeg at jeg bare må mote meg opp og hoppe i det. Er bare så redd jeg aldri vil føle meg trygg bak rattet/i trafikken.. Anonymkode: 9d8e3...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #2 Del Skrevet 18. september 2021 Du må neste bare hoppe i det. Ikke gjør som meg som ble tvunget til å ta lappen fordi jobben krever sertifikat fordi jeg utsatte det..Så da måtte jeg. Jeg hadde egentlig ikke planer om å ta lappen i løpet av livet mitt, men yrkesmessig virker det som om arbeidsgivere krever sertifikat...Jeg og samboer kjøpte bil, egentlig fordi jeg følte det ville være greit å lære med han først. Det har gått fint og jeg har fått meg raskere gjennom det obligatoriske når jeg begynte på kjøreskole. Så når du først går i gang så er det ikke så skummelt fordi du blir vant til ulike situasjoner etterhvert Vil anbefale deg å ta teorien først slik at du forstår trafikkregler, skilt osv, noe som er viktig mens du øvelseskjører. Lykke til, det går nok bra 😄 Anonymkode: 0282f...869 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #3 Del Skrevet 18. september 2021 Er 34 og jeg driver å tar kjøretimer nå. Har også alltid hatt veldig angst for å kjøre, men nå har vi en 2 åring, og snart må jeg kjøre i barnehage og skole, og skal vel skifte jobb om ikke så lenge... så da må jeg bare gjøre det nå. Men ta din tid, du vil ikke presse deg selv altfor hardt, kan ikke få panikk anfall bak rattet heller! Anonymkode: 4b8a4...4ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Del Skrevet 19. september 2021 Ønsker du å oppnå å få lappen? Altså, er det ditt eget ønske og noe du har motivasjon for å jobbe for? Eller er det et ytre ønske, og noe du egentlig ikke ønsker? Anonymkode: abbba...55b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Del Skrevet 19. september 2021 Jeg tvang meg selv til å ta lappen tiltross for at jeg var og fortsatt er dritredd. Bruker bare bilen til handling og ærender I nærområdet, ellers tar jeg kollektiv/sykler eller går som før. Syns det å kjøre bil er skikkelig ubehagelig. Anonymkode: 64c80...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Del Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må neste bare hoppe i det. Ikke gjør som meg som ble tvunget til å ta lappen fordi jobben krever sertifikat fordi jeg utsatte det..Så da måtte jeg. Jeg hadde egentlig ikke planer om å ta lappen i løpet av livet mitt, men yrkesmessig virker det som om arbeidsgivere krever sertifikat...Jeg og samboer kjøpte bil, egentlig fordi jeg følte det ville være greit å lære med han først. Det har gått fint og jeg har fått meg raskere gjennom det obligatoriske når jeg begynte på kjøreskole. Så når du først går i gang så er det ikke så skummelt fordi du blir vant til ulike situasjoner etterhvert Vil anbefale deg å ta teorien først slik at du forstår trafikkregler, skilt osv, noe som er viktig mens du øvelseskjører. Lykke til, det går nok bra 😄 Anonymkode: 0282f...869 Hvordan har du det i forhold til bilkjøring nå? Min frykt er at jeg aldri skal bli komfortabel med å kjøre bil, men håpet mitt er at jeg gruer meg nå, mens når jeg kommer inn i det og kanskje har kjørt en stund, føles det veldig greit og naturlig.. Takk for tips! ☺️ Ts Anonymkode: 9d8e3...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Del Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tvang meg selv til å ta lappen tiltross for at jeg var og fortsatt er dritredd. Bruker bare bilen til handling og ærender I nærområdet, ellers tar jeg kollektiv/sykler eller går som før. Syns det å kjøre bil er skikkelig ubehagelig. Anonymkode: 64c80...915 Huff, trist å høre at du har det slik fortsatt.. Ts Anonymkode: 9d8e3...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Del Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ønsker du å oppnå å få lappen? Altså, er det ditt eget ønske og noe du har motivasjon for å jobbe for? Eller er det et ytre ønske, og noe du egentlig ikke ønsker? Anonymkode: abbba...55b Det er mest av praktiske årsaker. At jeg da kan kjøre og hente barnet i barnehage selv, og generelt ikke er avhengig av buss/samboer. Jeg har ikke så fryktelig lyst, men jeg ser fordelene med det og tenker det ville vært lettere for oss som familie. Ts Anonymkode: 9d8e3...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #9 Del Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er 34 og jeg driver å tar kjøretimer nå. Har også alltid hatt veldig angst for å kjøre, men nå har vi en 2 åring, og snart må jeg kjøre i barnehage og skole, og skal vel skifte jobb om ikke så lenge... så da må jeg bare gjøre det nå. Men ta din tid, du vil ikke presse deg selv altfor hardt, kan ikke få panikk anfall bak rattet heller! Anonymkode: 4b8a4...4ba Samme her. Har selv en på 3 år, og da hadde det vært veldig praktisk med lappen. Kommer nok til å ta det ganske med ro ☺️ Vet ikke hvor lang tid det er vanlig å bruke? Tenker jeg trenger hvertfall til sommeren (og sikkert lengre..) Ts Anonymkode: 9d8e3...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #10 Del Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan har du det i forhold til bilkjøring nå? Min frykt er at jeg aldri skal bli komfortabel med å kjøre bil, men håpet mitt er at jeg gruer meg nå, mens når jeg kommer inn i det og kanskje har kjørt en stund, føles det veldig greit og naturlig.. Takk for tips! ☺️ Ts Anonymkode: 9d8e3...085 Jeg har begynt å bli mer vant og all kjøring er jo ny læring. Jeg er bare i midten av læringsprosessen, så jeg har enda obligatoriske timer før jeg får oppkjøring. Men kjørelærer sa at jeg hadde god forståelse som gjorde at jeg har kommet meg videre i prosessen. Jeg vet at det er flere som stresser mye, noe som gjør at de må ta enda flere kjøretimer og dermed kommer de ikke videre. Så som sagt er det viktig at du lærer teorien og at du har forståelse for trafikkbildet. Da blir det litt og litt mindre skummelt etterhvert. Men ja, en må være litt tøff, en kan ikke bare vente en evighet på ledig luke i et kryss feks. Men alt dette vil du lære, mengdetrening er viktig. Jeg er 36 forresten så jeg er også "gammel" 😛. Tror jeg ikke kommer til å kjøre så masse til vanlig når jeg har fått lappen, fordi det er stress å kjøre bil (du må faktisk følge med), men kommer nok til å kjøre når det nødvendig. Anonymkode: 0282f...869 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #11 Del Skrevet 19. september 2021 Jeg begynte å øvelseskjøre denne uka. Er selv 25 og har utsatt det, men nå tar jeg en utdanning hvor de fleste jobber krever førerkort. Det går overraskende greit synes jeg. ☺️ Er heldig som har en samboer jeg kan øvelseskjøre så mye jeg vil med, og han har en automatbil som er veldig god å kjøre. Føler at jeg mestrer det mest grunnleggende (gass, brems, se i speilene, svinge uten at det er hakkete osv). Merker forbedring for hver gang jeg kjører, og det er motiverende. Har kjørt mest på parkeringsplasser og i nabolaget. De siste dagene har jeg også prøvd meg ute på "ordentlige" veier om natten når det ikke er trafikk. Det har gått helt fint. Hadde aldri trodd at jeg skulle tørre det etter bare en uke. Sliter når jeg møter annen trafikk, da svinger jeg unna fordi jeg er redd for å krasje. Men har hørt at det er normalt og at det blir bedre med mengdetrening. Hopp i det, sier jeg! Så blir du kanskje positivt overrasket over hva du får til. 😃 Anonymkode: 1b673...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 22. september 2021 #12 Del Skrevet 22. september 2021 Jeg var livredd for å kjøre bil da jeg begynte å øvelseskjøre. Såpass at på min første tur på forkjørsvei og jeg møtte på buss i en sving så måtte jeg stoppe på en parkeringsplass i nærheten for å roe meg ned😅 Klarte nesten ikke å starte bilen igjen for benet mitt skalv så fælt😂 Nå har jeg hatt lappen i 1 år og er ganske så komfortabel bak rattet😊 Det er endel ting jeg ikke liker å gjøre (f.eks ta av til venstre) , spesielt når det er mye trafikk, men jeg gjør det hvis jeg absolutt må. Dog vil jeg anbefale å kjøre så mye som mulig! Både før du tar oppkjøring og spesielt etter du har bestått oppkjøringen😁 Jo mer du kjører, jo fortere blir du komfortabel bak rattet. Tror jeg kjørte hver eneste dag etter jeg bestod🙈 Og så dabbet det av etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Del Skrevet 1. oktober 2021 Go for it! Jeg hadde angst i ekstrem grad da jeg drev med kjøreopplæring, på en sånn måte at trafikklæreren måtte gå utenfor boksen og tenke alternative løsninger for å få meg gjennom en enkelt kjøretime. Det ble veldig veldig veldig mange sånne timer og det var mye snørr og tårer. Tilsammen hadde jeg en plass mellom 70 og 80 kjøretimer tror jeg. 100% sikker, helt uten feilkilder - at jeg ALDRI kom til å kjøre bil alene. No way. Men med å ta alt gradvis og bruke den tiden som trengtes på å trygge meg - pluss mange timer bak rattet med øvelseskjøring privat, kom jeg meg tilslutt gjennom på en eller annen måte - og jeg besto på første forsøk. Jeg skal ikke si "det er ikke noe å grue seg til", for da lyver jeg. Det kan til og med hende det blir et helvete. (Men det kan også gå bedre enn du forventer. Mest sannsynligvis gjør det jo det!) Men det jeg kan si er at det blir bedre, jeg kan nesten garantere det. Nå har jeg hatt lappen noen måneder, og jeg kjører masse, til og med uten angst enkelte ganger. Så det er absolutt mulig. Anbefaler deg å være ærlig med kjørelærer om angsten. Har sykt tro på deg ❤ Anonymkode: 15d4e...127 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #14 Del Skrevet 2. oktober 2021 Jeg er i familie med ei som er redd for å kjøre bil. Hun har hatt lappen i mange år nå, men fremdeles styres hun av frykten, og det gjenspeiler seg i kjøringen hennes. Hun gruer seg på forhånd av nesten hver kjøretur. Hun kjører minimalt på vinteren og hun kjører ikke på motorvei. Og helt ærlig, det er skummelt å være passasjer når hun kjører. Hun blir veldig fort stresset, og med stresset kommer dårlige avgjørelser. Det kan være farlig i trafikken. Du må klare å beholde roen, og ha kontroll på hva du driver med når du kjører bil. Hvis du lar deg stresse opp, og bli redd og usikker, blir du fort en dårlig sjåfør. Jeg sier ikke at du skal la være å ta lappen hvis du vil det. Men hvis du selv føler at du aldri kommer til å bli trygg på å kjøre bil, ville jeg revurdert hvor mye jeg egentlig trenger det. Veldig ofte er det slik at de som ikke liker å kjøre bil, gjør det sjeldent også Da er man gjerne enda mer usikker de få gangene man gjør det. Det er rart hvor forskjellige man er. Jeg tar meg gjerne en kjøretur med bilen bare for å slappe av. Jeg simpelthen elsker å kjøre bil. Anonymkode: 8c586...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #15 Del Skrevet 2. oktober 2021 Begynn på kjøreskole, og sørg for at du får en lærer som klarer å få deg til å beholde roen. Vil anbefale å ta lappen på automat også, da slipper du å fokusere på bilen, men heller omgivelsene. Jeg begynte med manuell, var dritstressa, men etter mye øving og steg-for-steg skal jeg ha oppkjøring om et par uker. Anonymkode: 8ab8b...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novellemonster Skrevet 2. oktober 2021 #16 Del Skrevet 2. oktober 2021 Jeg har det litt selv også. Dritredd for å kjøre og klarer meg greit med kollektivt transport. Syns derfor lappen bare er enormt bortkasta penger. Bruke tusenvis av kroner på å tvinge meg til noe jeg kanskje ikke kommer til å benytte meg av engang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #17 Del Skrevet 8. oktober 2021 Jeg tok lappen som 28-åring. Det ble så sent fordi jeg så ikke behovet som 18-åring og senere student. Fasiten for å bli trygg i bil for de aller, aller fleste er mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening! Det var leeenge jeg slet med å fokusere på ting utenfor bilen mens jeg øvelseskjørte, men det var bare fordi jeg ikke hadde fått nok mengdetrening. Jeg tok selvsagt manuell-lappen. I tillegg tok det rundt fire måneder etter jeg hadde fått lappen før jeg klarte å kose meg med å kjøre - i starten var det bare stress. Anonymkode: 73702...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #18 Del Skrevet 14. oktober 2021 Ja, det gikk bra! Men det tok meg veldig lang tid. For min del, hadde jeg heller ikke følt at jeg hadde veldig behov for lappen, da vi bodde i Oslo, og jeg brukte kollektiv og sykkel til alt. Det som skjedde, at vi gikk samme vei som veldig mange familier går, da vi fikk barn, flyttet vi ut av Oslo for å få større plass, mer barnevennlig område og slikt. Og da kom jo plutselig behovet for å kunne kjøre bil for fult. Kollektivt er ikke på nær så bra her, og barna må stadig kjøres dit og datt, og til og med shopping er mest komfortabelt med bil enn uten. Jeg har vært gjennom flere kjørelærere, før jeg havnet hos ene som var kanskje litt flinkere å se angst og stress, og hjelpe meg å jobbe med det. Men altså jeg har troa på at du klarer det, TS. Jeg tok forresten automat-lappen. Jeg kan aldri i verden se at jeg skal få behov for noe annet. Anonymkode: fa452...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå