AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #1 Skrevet 18. september 2021 Har inntrykk av at alle skal og må konfirmere seg. Men skjønner egentlig barna noe av dette? Eller er det tradisjon? Eller er det foreldrene som ønsker en fest og samling av familien? Dessuten koster det mye, det er MYE styr også har jeg også sett at det skal nesten være konkurranse om det fineste dekket bordet osv osv. For de som bor i utlandet blir det også vanskelig å invitere familie og venner pga restriksjoner og kostnaden rundt flybilletter, ta seg fri fra jobb osv osv. Jeg har sagt til min tenåring at hen heller kan få en stor pengegave av oss foreldre og droppe hele den samlingen. Er jeg helt alene om å tenke dette eller finnes det flere? Anonymkode: 68d17...fe8 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #2 Skrevet 18. september 2021 Slik er planen vår og men vi har heller ingen familie så for oss er det meningsløst da vi verken er religiøse eller har familie så da blir det penger og en tur som barna kan velge selv. Anonymkode: c36b8...ef2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #3 Skrevet 18. september 2021 Jeg prioriterte sydentur fremfor konfirmasjon. Kunne fint ha tatt reisen en uke eller to etter konfirmasjon. Men jeg valgte selv å droppe det. Ønsket ikke å konfirmere meg i utgangspunktet, hele greia var et ork for min del. Jeg fikk penger av foreldrene mine, en sum som var sånn ca hva leie av lokalet, mat/drikke og gave ville bli på. Foreldrene mine var glad de slapp hele styret. Anonymkode: 444cf...b56 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #4 Skrevet 18. september 2021 Min bestemte selv og ønsket konfirmasjon , selvsagt skjønner de det når de er 15 år Anonymkode: b1309...21c 8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #5 Skrevet 18. september 2021 Min datter fikk velge selv, og valgte å ikke ha konfirmasjon. Anonymkode: bb49e...79e 3
Michaelhe Skrevet 18. september 2021 #6 Skrevet 18. september 2021 Folk som ikke vil konfirmeres skjønner ikke at ritualet handler om penger. Du får masse penger for å simulere interesser du ikke har. Dette er en god egenskap å ta med seg videre når man senere går ut i arbeidslivet. 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #7 Skrevet 18. september 2021 Jeg hadde en kjempepositiv opplevelse av å konfirmere meg. Jeg konfirmerte meg i regi av humanetisk forbund. Onkler og tanter og søskenbarn kom tilreisende. God mat. Og veldig beskjedent med penger. Fikk vel 3000,- til sammen. Ikke fikk jeg bunad heller. Anonymkode: d4dd4...d7b 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #8 Skrevet 18. september 2021 TS her. HVORFOR konfirmerer man seg da? Tre inn i de voksnes rekker? Kan man ikke det uten å ha en konfirmasjon? Anonymkode: 68d17...fe8 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #9 Skrevet 18. september 2021 Takk for svar forresten. Jeg som mor føler meg litt utenfor at jeg har disse tankene. Vi har liten familie også, jeg syns alt virker bare som mas. Jeg konfirmerte meg ikke men fikk ta mopedlappen og egen moped i gave. Anonymkode: 68d17...fe8 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #10 Skrevet 18. september 2021 Vi droppa dåp i kirka og vil mest sannsynlig droppe konfirmasjon også. Dette tullet må jo slutte en dag, om ikke i morgen så vil det dø ut over dette århundret Anonymkode: 3ab6b...e4f 4
Gjest DramaTheLama Skrevet 18. september 2021 #11 Skrevet 18. september 2021 Ingen konfirmasjon - ingen gave, men de bestemmer helt klart selv.
anonym 4545 Skrevet 18. september 2021 #12 Skrevet 18. september 2021 (endret) De som ikke bekjenner seg til den kristen tro skal ikke la seg konfirmere, Det er i tilfelle hyklersk. Endret 18. september 2021 av anonym 4545 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #13 Skrevet 18. september 2021 Jeg har 9 klassing i år. Som har autisme og litt mer, og har 1-1 hele skoledagen. Hen er ikke døpt, og blånekter å konfirmere seg i kirken. "Jeg lyver ikke mamma, DET vet du!" og bare fnyser av humanetisk sitt opplegg. Ikke ser jeg for meg å måtte følge på konfirmasjonsundervisningen heller, og alene kan hen iallefall ikke gå, og det kommer til å bli en tilnærmet umulig oppgave å skulle sitte stille og høre på, uten å si meningen sin. Såh, det utgår. Jeg synes ikke det er viktig nok til at jeg drar ungen kicking and screaming gjennom det. Men bonussønnen skal konfirmeres nå i høst, da får ungen selv se hvordan sermonien er, også hvordan et selskap er, så får vi ta diskusjonen etter det. Men står hen på sitt, så er det helt greit for meg. Da settes penger over på sparekontoen som bestemor har tenker jeg, og blir nok brukt den dagen vi skal innredde bolig. Og da til noe "kult" til boligen. Vel, nå i dag er vel det eneste hen er interessert i å ha i boligen sin ipad, så well.. Jaja, kul sofa da. Så kommer nestemann etter om 2 år. Der er det massiv skolevegring, angst og utredninger. Så det har vi ikke tatt stilling til enda. Pr i dag er å gjennomføre noe slikt utopisk. Men mye kan skje. Anonymkode: ec3c9...c30 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #14 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har inntrykk av at alle skal og må konfirmere seg. Men skjønner egentlig barna noe av dette? Eller er det tradisjon? Eller er det foreldrene som ønsker en fest og samling av familien? Dessuten koster det mye, det er MYE styr også har jeg også sett at det skal nesten være konkurranse om det fineste dekket bordet osv osv. For de som bor i utlandet blir det også vanskelig å invitere familie og venner pga restriksjoner og kostnaden rundt flybilletter, ta seg fri fra jobb osv osv. Jeg har sagt til min tenåring at hen heller kan få en stor pengegave av oss foreldre og droppe hele den samlingen. Er jeg helt alene om å tenke dette eller finnes det flere? Anonymkode: 68d17...fe8 Det er i det store og hele en helt meningsløs handling. Før i tiden var barna så godt som voksne, startet arbeid eller var nær forlovelse og trengte penger og ting til å starte et hjem. En epoke var over. Sånn er det jo ikke lenger. En 15 åring er langt fra voksen, klarer seg ikke selv på enda mange år, eget hjem er en fjern ide og de trenger mye hjelp av mor og far både praktisk og emosjonelt. Egentlig få gjester som syntes det er så festlig. Konfirmanten syntes ofte det bare er kleint. Det koster foreldrene mye penger. Konfirmanten bruker pengene ofte på tøys. Og den religion de konfirmeres i er langt fra noe de faktisk deltar i eller tenker på ellers i livet. Litt som faddere i dåp; det er da knapt en eneste av disse som faktisk bidrar med å oppdra barnet i guds tro.. Anonymkode: 31481...900 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #15 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her. HVORFOR konfirmerer man seg da? Tre inn i de voksnes rekker? Kan man ikke det uten å ha en konfirmasjon? Anonymkode: 68d17...fe8 For mange så dreier det seg om tradisjoner og fellesskapsfølelsen med vennene. Det er fortsatt sånn at de fleste konfirmerer seg enten det er kristent eller borgerlig, og de følger jo et opplegg som varer i underkant av et år, drar på leir mm. I tillegg så er selskapet og gavene viktig for mange også. Anonymkode: f7f40...8ce 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #16 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her. HVORFOR konfirmerer man seg da? Tre inn i de voksnes rekker? Kan man ikke det uten å ha en konfirmasjon? Anonymkode: 68d17...fe8 Konfirmasjonen er en bekreftelse på dåpen, at den som konfirmeres ønsker å stå skrevet i kirken etter eget valg. Det er det som egentlig er greia med konfirmasjon, og fra gammelt av var det også et overgangsrituale fra å være barn til å bli voksen. Jenter begynte med lange skjørt, og gutter med lange bukser - satt på spissen. I den alderen kunne de reise hjemmefra for å bidra til husholdningen. Konfirmasjon i dag skal fortsatt være om dåpen (i kirken), men for mange ungdommer handler det mest om muligheten til å få gaver og penger. Likevel så er konfirmasjonen enten humanistisk eller kristelig en god læring for ungdommer. Det er mange ting de får med seg på veien i konfirmasjonsundervisningen om relasjoner til andre, om kropp, om sorg, følelser og mye annet som de ikke egentlig lærer så mye om på skolen, men som de har bruk for senere i livet, både som ungdommer og som voksne. Jeg tror det viktigste er at ungdommen får velge selv hva de ønsker. De er i en alder der de har mange tanker og meninger om ting - de er ikke barn lenger, men ikke helt voksne heller. Anonymkode: b113f...374 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #17 Skrevet 18. september 2021 Alle gjør det, og ingen vil være anerledes. Det er grunn nr 1. Grunn nr 2 er penger. Og flere grunner er det ikke. Anonymkode: 31481...900 1
Perleugla Skrevet 18. september 2021 #18 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS her. HVORFOR konfirmerer man seg da? Tre inn i de voksnes rekker? Kan man ikke det uten å ha en konfirmasjon? Anonymkode: 68d17...fe8 Fordi det er en anledning til å samle familien og feire min fantastisk flotte ungdom. Dessuten synes jeg ikke det er pes og stress å arrangere det. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 anonym 4545 skrev (5 minutter siden): De som ikke bekjenner seg til den kristen tro skal ikke la seg konfirmere, Det er i tilfelle hyklersk. Nei. Kirken eier ikke konfirmasjonen. Anonymkode: d4dd4...d7b 1
Jolene Skrevet 18. september 2021 #20 Skrevet 18. september 2021 Skjønner det ikke jeg heller, og derfor droppet jeg det da jeg var i den alderen. All respekt til de som faktisk mener noe med konfirmasjonen, alt annet er jo bare hykleri. Støtter heller ikke humanetisk forbund, og ser ingen grunn med noen av delene dersom man ikke er personlig kristen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå