Gå til innhold

Kronisk depresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke høre, og er lei av å høre at folk får det bedre - jeg har dystymi og har slitt med dette i over ti år. Jeg vil ha råd fra mennesker som sliter med kronisk depresjon - hva holder DERE dere fast i? For jeg har gitt opp å tenke at det blir bedre - det blir ikke bedre, det blir ikke lysere, så jeg vil ha noe realistisk, et realistisk håp for sånne som meg. Dere som sliter med kroniske depresjoner, hva er deres metoder? Jeg har et liv - jeg har jobb og jeg studerer, og det går tålelig for første gang, men hvordan holder dere ut, dere som ikke blir kvitt depressivitet?

Anonymkode: 328b7...a13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig veldig deprimert i hele mitt voksne liv!!! 

Anonymkode: 33a21...d87

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Egentlig veldig deprimert i hele mitt voksne liv!!! 

Anonymkode: 33a21...d87

Det hjelper ikke. Jeg vil ha råd. Next.

Anonymkode: 328b7...a13

Skrevet

Å være ute i naturen 

Å ha kontakt med dyr

Regelmessig fysisk trening

Å ha en god kjærest

Anonymkode: a8baa...bf4

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Kun dystymi klarer jeg å leve med. Det er når jeg er veldig deprimert at ting blir vanskelig. Noe det kan være i perioder og sånn har jeg det nå. Alt er veldig svart og ting er tungt og vanskelig. Jeg synes ikke at noe er spesielt gøy og mangler motivasjon. 

Når jeg "bare" har den milde depresjonen så sliter jeg med at jeg har lite energi og føler meg ofte ikke særlig glad. Kan være negativ da også, men det er mer håndterbart. Jeg kan også ha dager eller perioder der jeg har det ganske ok da. 

Uansett om jeg har veldig tunge perioder eller bare det samme gamle greiene så tar jeg en dag av gangen. Fysisk aktivitet er også bra. Jeg føler meg faktisk litt bedre da.

Noe jeg sliter med er at jeg blir veldig passiv og sitter bare på sofaen og surfer på nettet og skriver teite innlegg på kg for eksempel. Det opplever jeg at kan forsterke depresjonen siden jeg suger til meg alt av negativitet og det er det jo ganske mye av her på kg. Så akkurat det ønsker jeg å jobbe med, men jeg er i hvert fall bevisst på det. 

Ellers synes jeg det er viktig å opprettholde en slags rutine. Selv om energien er lav og jeg bare vil ligge i senga så står jeg opp, ordner meg, prøver å spise noe, holde litt orden hjemme og prøver å komme meg ut. Har også en katt og han krever også sitt så da har jeg en motivasjon til å stå opp. 

Skrevet

Rutiner slik at jeg må tenke minst mulig, særlig forberedende rutiner som å sette frem ting jeg skal bruke, klær osv, slik at jeg rekker jobb osv., legger ikke planer om sosiale ting utenom det som er strengt nødvendig. Lager regler for meg selv om hvor ofte jeg MÅ dusje osv. 

Vet ikke om dette er en god strategi, men det har fått meg gjennom gledesløse og energifattige tider til nå. 

Jeg har pauser fra det stemningsleiet for uker eller måneder om gangen. Da ser jeg på regelmessig trening som det viktigste jeg gjør. Det er også besre å sove for lite enn for mye, for min del. Begynner jeg å sove mye og stadig være trøtt, da gjelder det å styre imot som bare f. 

Har du prøvd antidepressiva? 

Anonymkode: b6e80...ef2

Skrevet
TheCatLady skrev (50 minutter siden):

Kun dystymi klarer jeg å leve med. Det er når jeg er veldig deprimert at ting blir vanskelig. Noe det kan være i perioder og sånn har jeg det nå. Alt er veldig svart og ting er tungt og vanskelig. Jeg synes ikke at noe er spesielt gøy og mangler motivasjon. 

Når jeg "bare" har den milde depresjonen så sliter jeg med at jeg har lite energi og føler meg ofte ikke særlig glad. Kan være negativ da også, men det er mer håndterbart. Jeg kan også ha dager eller perioder der jeg har det ganske ok da. 

Uansett om jeg har veldig tunge perioder eller bare det samme gamle greiene så tar jeg en dag av gangen. Fysisk aktivitet er også bra. Jeg føler meg faktisk litt bedre da.

Noe jeg sliter med er at jeg blir veldig passiv og sitter bare på sofaen og surfer på nettet og skriver teite innlegg på kg for eksempel. Det opplever jeg at kan forsterke depresjonen siden jeg suger til meg alt av negativitet og det er det jo ganske mye av her på kg. Så akkurat det ønsker jeg å jobbe med, men jeg er i hvert fall bevisst på det. 

Ellers synes jeg det er viktig å opprettholde en slags rutine. Selv om energien er lav og jeg bare vil ligge i senga så står jeg opp, ordner meg, prøver å spise noe, holde litt orden hjemme og prøver å komme meg ut. Har også en katt og han krever også sitt så da har jeg en motivasjon til å stå opp. 

Kunne ikke skrevet det bedre selv. Det er viktig å leve livet selv om det føles meningsløst og selv om ingenting gir glede. Rutiner er kjempe viktig. Å gjøre det som er godt for deg, selv om du kanskje ikke kjenner de gode effektene der og da, vil være bra for deg i lengden. Være aktiv i sitt eget liv, ikke passiv. Følelsene blir vondere og tankene verre når man ser livet gå forbi dag etter dag uten at man gjør noe ut av det., det forsterker depresjonen og graven man ligger i blir dypere og dypere. Bruke hodet og holde fast ved rutiner (trening, kosthold, jobb, egenomsorg, aktiviteter/hobbyer/interesser) er det som fungerer for meg, også når det å gjennomføre alt, ikke gir meg glede eller mestringsfølelse. Alt er bedre enn å dyrke depresjonen, men noen ganger kan det være vanskelig å la være. 

Skrevet

Har tidvis depresjon som kommer og går hele tiden. Har hatt det siden jeg var barn. 

Det som hjelper meg i de dårligste periodene er å gjøre det jeg kan for å øke lykkehormonene i kroppen på en sunn måte. Nok søvn, trening, yoga, farger, sunt kosthold bestående av plankekost, nok d vitaminer, være rundt andre, gå ut i naturen samt å få sollys på meg. Det er utrolig vanskelig når jeg sliter, men hjelper mye. I tillegg går jeg i behandling. 

Anonymkode: 6b51d...fb5

Skrevet

Jeg føler sånn med deg. 

Jeg føler meg helt rådvill og drittlei i perioder, orker ikke dette livet. 

Det som gjør dagene mine litt bedre:

Holde huset ryddig og rent. 

En god kjæreste. 

En god serie eller bok. 

Gå en tur. 

Mestring på jobb (selv om det stort sett er veldig slitsomt). 

Nok søvn. 

Antidepressiva holder meg vekke fra den værste depresjonen. 

Går i terapi for traumer, og det hjelper godt å snakke med psykologen som jeg har god kjemi med. 

Ta hensyn til meg selv når jeg er sliten, trenger mye hvile. 

Anonymkode: e0dc3...3fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...