AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Er det normalt at en hund på snart 2 år driver med småbiting? Gjør riktignok aldri vondt. Anonymkode: 7809b...fad
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Ikke nødvendigvis unormalt. Én av mine hunder kan nappe/mouthe litt i visse situasjoner, noe jeg jobber med. Den andre gjør det aldri. Jeg har blitt småbitt av andre sine hunder også, så unormalt er det ikke. Men, med tanke på hundeloven i Norge, så bør det læres av før noen anmelder hunden for å bite. Noen vet ikke forskjellen på mouthing og biting. I hvilke situasjoner småbiter hunden? Er det når den er veldig glad eller gira? Når dere er på tur, når dere skal på tur eller kommer hjem fra tur? Når dere får besøk? Ofte er sånn småbiting knyttet til forhøyet stress. Stress er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men når det fører til nipping, så kan man fikse nippinga ved å kontrollere stressnivået. Det er flere måter å gjøre det på, men da er det greit å vite i hvilke situasjoner småbitingen skjer. Anonymkode: 69e2d...b3a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke nødvendigvis unormalt. Én av mine hunder kan nappe/mouthe litt i visse situasjoner, noe jeg jobber med. Den andre gjør det aldri. Jeg har blitt småbitt av andre sine hunder også, så unormalt er det ikke. Men, med tanke på hundeloven i Norge, så bør det læres av før noen anmelder hunden for å bite. Noen vet ikke forskjellen på mouthing og biting. I hvilke situasjoner småbiter hunden? Er det når den er veldig glad eller gira? Når dere er på tur, når dere skal på tur eller kommer hjem fra tur? Når dere får besøk? Ofte er sånn småbiting knyttet til forhøyet stress. Stress er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men når det fører til nipping, så kan man fikse nippinga ved å kontrollere stressnivået. Det er flere måter å gjøre det på, men da er det greit å vite i hvilke situasjoner småbitingen skjer. Anonymkode: 69e2d...b3a Ååå, jeg har alltid trodd at småbiting var et utslag av lekenhet, og sånn sett ikke stresset eller aggressiv atferd. Men det er det altså? Anonymkode: f0fce...43e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ååå, jeg har alltid trodd at småbiting var et utslag av lekenhet, og sånn sett ikke stresset eller aggressiv atferd. Men det er det altså? Anonymkode: f0fce...43e Nja. Det kan være både lekenhet og stress. Husk, forhøyet stressnivå er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Vi mennesker får forhøyet stress også når vi opplever gode ting. Når vi er opprømte over noe. Jeg hadde definitivt forhøyet stress når jeg skulle hoppe i fallskjerm første gang, eller hver gang jeg står i alpinbakken. Men det er 'positivt' stress. Vi gir uttrykk for sånt ved lyd, mer voldsomme bevegelser etc. Hunder logrer, hopper rundt, og noen småbiter. Min hund kan småbite når hun blir veldig opprømt over noe (når vi får besøk fra familie hun kjenner godt, eller når hun får løpe fritt med hundevenner). Andre hunder har småbitt meg om de er opprømte. Småbiting blir ikke sett på som en god måte å uttrykke opprømthet på. Jeg personlig har ikke noe imot å bli småbitt på av andre hunder, men som sagt, hunder har ikke rettigheter i Norge, så å lære det av de er tryggest for hundene før de "biter" feil person. Anonymkode: 69e2d...b3a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 Det er mest når den er veldig glad eller gira og når vi får besøk (av folk den kjenner). ts Anonymkode: 7809b...fad
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er mest når den er veldig glad eller gira og når vi får besøk (av folk den kjenner). ts Anonymkode: 7809b...fad Da handler det kun om å senke stressnivået 🙂 ha hunden i bånd, og fortell besøket at de skal ignorere hunden når de kommer på besøk. Gi hunden noe godt å tygge på (fylt kong eller tyggeben) mens besøket sitter i sofaen.De kan hilse på hunden når hunden er rolig. Anonymkode: 69e2d...b3a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå